زمان مطالعه: 2 دقیقه
به گزارش دیام برد، هر ساله در کنار برگزاری جشنواره کن، جشنوارهای به نام شیرهای کن Cannes lions برگزار میشود که به حوزه خلاقیت و تبلیغات اختصاص دارد؛ در این جشنواره بهترین و خلاقانهترین تبلیغات و کمپینهای اجرا شده در طول یک سال انتخاب میشوند. آنچه در ادامه میخوانید، برگزیدگان ۲۰۲۳ این جشنواره، در زمینه تبلیغات هستند.
تبلیغ برتر جشنواره: ایفون ۱۴: روحت شاد لئون
در همین ابتدا جالب است بدانید ویدیوی R.I.P لئون از اپل در صدر ویدیوهای تبلیغاتی سال ۲۰۲۳ قرار دارد. این ویدیو کمتر از ۴۰ ثانیه است و موسیقی متن فوقالعادهای از هانی الخطیب برای آن ساخته شده است. در این ویدیوی کوتاه تلاش میشود که خیلی ساده ویژگی unsend کردن پیامها را در آیمسیج نشان داده شود و هرچند که سخت است که در سال ۲۰۲۳ با چنین قابلیت سادهای بتوان مردم را تحت تاثیر قرار داد، کمپانی اپل توانست به این کار را انجام بدهد که به نوعی میتوان آن را یک دستاورد دانست.
۲. ایرلاین بریتیش: یک روایت انگلیسی اصیل
این مورد درواقع یک کمپین OOH بود و باعث شد که کن لیونز جایزه بزرگ خود را به کمپین A British Original اهدا کند. درواقع این ایرلاین بیلبوردهایی را با عنوان ۵۱۲ دلیل مختلف برای سفر در سراسر کشور قرار داد که در نوع خود یک شاهکار اساسی محسوب میشد؛ حسی که در کپیرایتهای روی بیلبوردها نهفته بود فورا خوانندگان را به یاد رزرو پرواز و سفر میانداخت و این دقیقا کاری است که یک تبلیغ خوب باید انجام بدهد.
۳. مایکروسافت: الفبا میتواند ناجی یک فرهنگ باشد؟
با دیجیتالی کردن کامل الفبا برای اولین بار، روح تازه ای به فرهنگ در حال محو شدن داده شد؟ این موضوع یک ویدیو با نام «آیا الفبا میتواند یک فرهنگ را نجات بدهد؟» است که توسط مایکروسافت تولید شده و تلاش کرده است که در یک ویدیوی کوتاه این موضوع را در زبان فولانی مورد بررسی قرار دهد. از سوی دیگر این ویدیوی 1 دقیقهای شبیه یک مستند کوتاه است و به طور موثر از زمان اجرای کوتاهی برای پرداختن به مشکل ناپدید شدن فرهنگ و نشان دادن راهحل آن استفاده میکند.
۴. آدیداس: رانر ۳۲۱
یکی دیگر از تبلیغات انجام شده در یک سال گذشته که در این جشنواره نظرات مثبتی را دریافت کرده، کمپین جدید ادیداس برای رانر۳۲۱ است. در واقع این کمپانی در این کمپین روی ورزشکاران سندروم داونی تمرکز کرده است و در نهایت هم برنده جایزه بزرگ در کن لیونز ۲۰۲۳ شد. این شرکت دسترسی به ماراتنها را در سراسر جهان برای دوندگان سندرم داون ترویج کرد و موفق شد چنین مسابقاتی را نیز برگزار کند.
۵. فیفا۲۳: تد لسو
موفقیت و محبوبیت سریال تد لسو باعث شد تا تیم ریچموند و بازیکنانش به طور رسمی وارد فیفا شود. EA Sports نیز هوشمندانه از محبوبیت این سریال استفاده کرد تا برای خودش سروصدا درست کند و البته نتیجه خوبی هم گرفت.
۶. CALM x ITV: آخرین عکس
میتوان این کمپین را یکی از قدرتمندترین کمپینهای سال ۲۰۲۳ و به طور کلی یکی از به یاد ماندنیترین کمپینهای تبلیغاتی کنز لیونز دانست. این کمپین درواقع یک کمپین با موضوع مشکل خودکشی است و این دو برند در فرایند این کمپین که در رابطه با مشکل خودکشی انجام شد، در یک نمایشگاه عکس افرادی را که به دلیل خودکشی جان خود را از دست داده بودند، به نمایش گذاشتند. هدف از این کمپین این بود که نشان بدهند الزاما روی پیشانی افراد نوشته نمیشود که قصد خودکشی یا نیاز به کمک دارند و آنها ممکن است درست پیش از مرتکب شدن چنین عملی شاد و خوشحال به نظر برسند.