زمان مطالعه: 3 دقیقه
همکاری FIFA با کمپانی معروف بازیسازی EA به پایان رسیده است و حالا صنعت بازیهای ویدیویی فوتبال تغییرات مهمی را سپری خواهد کرد. صحبت پیرامون همان بازی معروفیست که آخرین نسخه آن FIFA 23 نام داشت اما حالا باید به نام FC 24 عادت کنیم.
در ماه مه ۲۰۲۲ EA Sports اعلام کرد که بازی ویدیویی فوتبال این شرکت دیگر تحت عنوان FIFA منتشر نمیشود و EA Sports FC عنوانی است که این شرکت استفاده خواهد کرد. با پایان رسمی سه دهه همکاری میان FIFA و EA، FIFA 23، آخرین نسخهای بود که نام FIFA را بههمراه داشت.
این خبر باعث برانگیختن سوالهای بسیاری درباره پیامدهای این ریبرندینگ و دلایل آن شد. حتی پیش از اعلام رسمی پایان این همکاری، گزارشهایی از وجود اختلاف درباره مسائل مختلف میان این دو شریک تجاری منتشر شده بود.
دلایل لغو قرارداد چه بود؟
متخصصان تصمیم EA Sports برای ریبرندینگ را یک حرکت جسورانه و پرریسک اما مثبت تلقی کردهاند؛ اما غولهای صنعت بازیهای ویدیویی نظر متفاوتی دارند.
بر اساس گزارشی که روزنامه نیویورک تایمز منتشر کرده است، عواملی که در تصمیم EA برای این قطع همکاری تاثیر داشتهاند به قرار زیر است:
- فیفا از Electronic Arts، خواسته بود در ازای ادامه استفاده از نام این شرکت هزینه مجوز ۱۵۰ میلیون دلاری را دو برابر کنند.
- EA درباره ارزش این هزینه قابلتوجه تردید داشت.
- EA درخواست فیفا را نپذیرفت. EA عقیده دارد مشارکتهای مالی فیفا در بازی، به ویژه در سالهایی که جام جهانی برگزار نمیشود، با مقدار درخواستشده توسط این شرکت همخوانی ندارد.
همراه شدن ریبرندینگ با افزونههای جدید
بازیهای فوتبال EA امسال با نام EA Sports FC شناخته میشوند (FC24). اگرچه این بازی تغییر نام داده است، اما عناصر اساسی آن تغییر نکردهاند زیرا این شرکت متعهد شده که مخاطبان با همان چیزی که پیش از این انتظار داشتهاند روبهرو خواهند شد.
از طرفی EA افزونههای جدیدی به این نسخه اضافه کرده است تا دل طرفداران خود را در همان ابتدای راه بهدست آورد. برای مثال مودهایی مانند حالت Ultimate Team، Career Mode، Pro Clubs و Volta Football در این نسخه فعال شدهاند.
EA Sports FC ظرفیتی بیش از ۱۹,۰۰۰ بازیکن، ۷۰۰ تیم، ۱۰۰ ورزشگاه و ۳۰ لیگ دارد. انتقال از FIFA به EA Sports FC توجه ذینفعان کلیدی در دنیای فوتبال را به خود جذب کرده است. لیگ برتر، لالیگا، بوندسلیگا، UEFA، Conmebol و Nike همگی متعهد شدهاند که در این تغییر با EA همراه باشند.
EA در انتظار چالش بزرگ
پیدا کردن یک شریک جدید در صنعت بازیهای ویدیویی برای FIFA چالشی جدی خواهد بود. بالا آوردن بازی شبیهساز به فوتبال که قابل رقابت با EA باشد، به بودجهای قابلتوجه و توافقنامههایی با انواع لیگها، تیمها و بازیکنان نیاز دارد. با همه این تغییرات، همچنان حضور جدی EA در صنعت بازی موجب شده است که رقابت برای فعالان دیگر این حوزه مانند Pro Evolution Soccer از Konami سخت باشد.
حالا که EA دیگر به نام FIFA متشر نمیشود این شرکت چالشی برای بازاریابی و پیدا کردن جایگاه مناسب نسل جدید بازیهای خود دارد. موفقیت این تلاشها به حفظ کاربران نسل قدیم و جذب کاربران تازه بستگی دارد. EA باید بتواند کاربران قبلی خود را حفظ و طرفداران جدید نیز جذب کند؛ در غیر این صورت ریبرندینگ برای این شرکت چالش بزرگی خواهد بود.