جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
در عصر هوش مصنوعی که فناوری اغلب تهدیدی برای آموزش سواد سنتی و عادات مطالعه تلقی میشود، هیئتمدیره کتابخانه ملی سنگاپور با راهاندازی پروژهای پیشگامانه به نام «بازیخوان» (Playbrary) گامی بلند به سمت آینده برداشتهاست. این ابتکار عمل حاصل همکاری با LePub APAC بوده و به معنای واقعی، کتابها را به بازیهای ماجراجویی تعاملی متنی تبدیل میکند. «بازیخوان» با تلفیق جذابیت ابدی داستانسرایی و سرگرمی بازیهای دیجیتال، تجربهای نوآورانه را برای مخاطبان رقم میزند.
کتابخانهها در سراسر جهان با چالشی اساسی روبرو هستند: «حفظ ارتباط کتاب با نسل جدید در عصر تسلط حواسپرتیهای دیجیتال». هیئت مدیره کتابخانه ملی سنگاپور که به رویکردهای پیشرو مشهور است، با «بازیخوان» به این چالش پاسخ دادهاست. بازیخوان فراتر از یک کتابخانه دیجیتال، یک پلتفرم آموزشی و سرگرمی تعاملی است که در آن داستانها نهتنها خوانده میشوند بلکه به صورت فعال تجربه میگردند.
بازیخوان از هوش مصنوعی پیشرفته برای تبدیل کتابهای سنتی به بازیهای ماجراجویی مبتنی بر متن استفاده میکند. این بازیها با وفاداری به طرح اصلی کتاب، امکان تعامل پویا را فراهم میکنند و به بازیکنان اجازه میدهند تا بر روند داستان تأثیر بگذارند. هوش مصنوعی فراتر از صرفاً تطبیق روایت با انتخابهای بازیکن عمل میکند. این فناوری با تولید تصاویر روشنی برای همراهی با متن، تجربهای چندحسی و غنی را به ارمغان میآورد.
«بازیخوان» با همکاری OpenAI و ادغام یکپارچه با چتجیپیتی، به کاربران این امکان را میدهد تا مستقیماً از طریق این پلتفرم با ماجراجوییهای ادبی درگیر شوند. علاوهبراین، بازیخوان یک «تولیدکننده رایگان درخواست» ارائه میدهد تا اطمینان حاصل شود که همگان میتوانند از ترکیب خواندن و بازی لذت ببرند. پس از «بازی» با داستانی خاص، امکان امانتگرفتن نسخه اصلی آن از فهرست کتابها و کتابهای الکترونیکی هیئت مدیره کتابخانه ملی سنگاپور وجود دارد.
بازیخوان صرفاً یک ابزار سرگرمی نیست، بلکه به عنوان یک راهکار آموزشی در دسترس عمل میکند. با تبدیل فرآیند خواندن به بازی، راهحلی نوآورانه برای کاهش علاقه به خواندن سنتی در بین نسلهای جوان ارائه میدهد. مهارتهای خواندن در بسیاری از کشورها با کاهش نگرانکنندهای روبرو است. پرسشنامه اخیر وزارت آموزش و پرورش سنگاپور نشان داد که دانشآموزان سنگاپوری که «از خواندن زیاد لذت میبرند» در سال ۲۰۲۳ به ۵۱٪ کاهش یافتند، درحالیکه این رقم در سال ۲۰۱۱، ۶۰٪ بود. از سوی دیگر، حداقل سهچهارم سنگاپوریها بازیهای ویدیویی یا موبایل انجام میدهند.
بازیخوان با درک این الگو، میتواند هر کتابی را که در مالکیت عمومی است، (از آنجا که هوش مصنوعی قبلاً همه آنها را خوانده است) به یک بازی تبدیل کند. در حال حاضر، بیش از ۱۰۰۰ کتاب کلاسیک در زمان راهاندازی قابل بازی هستند. LePub APAC همچنین از نویسندگان و ناشران دعوت میکند تا کتابهای خود را به بازیخوان اضافه کنند.
این ابتکار عمل هیئت مدیره کتابخانه ملی سنگاپور، پتانسیل ایجاد انقلابی در دنیای سوادآموزی را دارد و با تلفیق سرگرمی و آموزش، نسل جدید را به دنیای شگفتانگیز کتابها سوق میدهد.
منبع: +