جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
در اینباره در گزارش میخوانیم ۴۹٪ از متخصصان سئو انتظار دارند بودجه امسال آنها افزایش یابد. با این حال، از پاسخدهندگان فریلنسر و آژانسها نیز این سوال پرسیده شد که آیا نرخهای خود را در سال گذشته تغییر دادهاند یا خیر و در پاسخ مشخص شد ۳۱.۷٪ اخیراً نرخ خود را کاهش دادهاند!
تقریباً نیمی از فریلنسرها و آژانسها (۴۹.۸٪) گفتند که اخیراً نرخ خود را افزایش دادهاند. بنابراین، به نظر میرسد که فریلنسرها نسبت به سایر متخصصین نوسانات بیشتری را تجربه میکنند.
در این بخش از متخصصان سئو خواسته شد تا بگویند چه چیزی باعث میشود در چند سال آینده بیشترین اختلال را در عملکرد سئوی خود تجربه کنند. ۲۱٪ گفتهاند عمده اختلال را از سمت هوش مصنوعی مولد میبینند و پس از آن الگوریتم E-E-A-T و ابزارهای آتومیشن در ردههای بعدی این نمودار قرار دارند.
متخصصان سئو در سال جاری دغدغه بسیاری از فناوریها و بهروزرسانیهای جدید را دارند، مانند ابزارهایی مثل ChatGPT و «تجربه مولد جستجوی گوگل» که نگرانی متخصصین این حوزه را بهدنبال دارد.
از پاسخدهندگان پرسیده شد انتظار دارند بزرگترین تغییرات در صنعت کلی سئو از کجا پدید آید؟
در پاسخ به این سوال، ۳ مورد در بین پاسخها بیشترین توجه را به خود معطوف کرده بود: رقابت در بین استعدادها، هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد و آپدیتهای هرروزهی گوگل.
با توجه به آنچه در بخش وضعیت شغلی و سابقهکار در این حوزه دیدیم در مورد دغدغه رقابت بر سربازار کار و ورود به حوزه منطقی است که با این رقابت از دیدگاه یک فرد سئوکار جوینده موقعیت شغلی، متمایز شدن از میان جمعیت و سایر افراد مشکل باشد و از منظر مجموعه یا شرکتها، استخدام فرد مناسب از میان این افراد و یافتن نامزدهای با تجربه نیز میتواند کاری دشوار باشد.
در سال جاری محتوا خیلی مورد توجه متخصصان سئو قرار گرفته است. گوگل مدتها براساس فاکتورهای E-A-T (تخصص، اعتبار و اعتمادپذیری) صفحات وبسایتها را رتبهبندی میکرد، اما در چندماه اخیر با اضافه کردن معیار تجربه (Experience)، الگوریتم E-E-A-T را معرفی کرده که نشاندهنده میزان اهمیت تجربه کاربر در رتبهبندی نتایج این موتور جستوجو است.
علاوه بر این، هوش مصنوعی مولد در ماههای اخیر محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
هر روزه با بیشتر شدن محتواهای آماده و بهروز شدن استانداردهای گوگل، مواردی مثل:
کار برای سئو کاران سختتر از قبل شده. گوگل در حال آزمایش ویژگیهای بیشتری از SERP است که منجر به جستجوهای «zero-click» یا رتبه صفر میشود و اخیراً از هوش مصنوعی مولد برای ارائه مستقیم محتوا در SERP با Google Labs استفاده میکند. با این اوصاف جای تعجب نیست که سختترین جنبه سئو، به گفته پاسخدهندگان، تولید محتوا و استراتژی است (۱۳.۸٪).
همانطور که در نمودار پایین میبینیم، پاسخدهندگان در هر سطحی از تجربه و سابقهکار اذعان داشتهاند که قصد دارند در ۱۲ ماه آینده عمدتاً بر استراتژی محتوا و تولید آن تمرکز داشته باشند. محتوا برای متخصصان سئو بخشی با اولویت بالا و در عینحال بسیار دشواری است که این پاسخها در مواجهه با چالش های اخیری که در نظرسنجی دیدیم منطقی و قابل پیشبینی بوده است:
اضافه شدن معیار تجربه (Experience) در الگوریتم E-E-A-T
اختلالات و مشکلات احتمالی محتوا به دلیل ابزارهای مولد هوش مصنوعی جدید
محتوا ممکن است تمرکز اصلی متخصصین سئو باشد، اما آنها همواره به دنبال راهی هستند تا نیاز مخاطبان خود را بهتر درک کنند و محتوایی تولید کنند که با این نیازها مطابقت داشته باشد. تجزیه و تحلیل دادهها، درک مخاطبان و ایجاد لیستی از آنها، یافتن هدف جستجوی آنها و… همه این موارد در کنار هم نشان میدهد که متخصصان سئو در تلاشند کاربران خود را بهتر بشناسند و آنها را تبدیل به مخاطبینی وفادار و همیشگی کنند.
به نظر میرسد از ابتدا تا انتها، متخصصان موفق سئو همواره در حال تلاش برای رسیدن به درکی مخاطبمحور از محتوای خود هستند. آنها فراتر از کلمات کلیدی، به دنبال راههایی برای تطبیق هرچه بیشتر محتوا با نوع و سلیقه کاربران خود هستند.
در پاسخ به این بخش از نظرسنجی کاهش بودجه، رقابت SERP، و مسائل و مشکلات مربوط به ارتباط با مشتری بیشترین مشکلاتی بوده که در رابطه با موانع سر راه سئوکاران مطرح شده است.
در جای دیگری از گزارش دراینباره میخوانیم:
در نمودار بالا میبینیم که مسائل مربوط به ارتباط با کلاینتها با حدود ۱۱٪ جزو ۳ مانع اصلی موفقیت در سئو از نظر متخصصین بوده که دلیل آن میتواند دشواری ایجاد توازن میان انتظار مشتری از نتیجه سئو و آنچه در حقیقت میتواند اتفاق بیافتد، باشد. در پی این موضوع، از متخصصین سوال شد:
این تصورات غلط سئو اغلب زمانی اتفاق میافتد که متخصصان سئو آژانسها بطور مستقیم با مشتریان سروکار دارند، اما این باورهای غلط در تیمهای داخل سازمانی نیز میتواند رایج باشد.
پاسخ به این سوال را در نمودار میبینیم. با گسترش جستجوهای zero-click مبتنی بر هوش مصنوعی در آیندهای نزدیک به دست آوردن ترافیک ارگانیک ممکن است دشوارتر شود. پلنهای سئو ارگانیک، نیاز به ردیابی و بررسی مداوم فاکتورهای مختلفی دارند؛ اما به نظر میرسد متخصصین سئو روی نحوه تعامل کاربران با صفحه نتایج جستوجو گوگل و انتخاب یک برند، تمرکز بیشتری دارند. از سوی دیگر، اکثر پاسخدهندگان گفتند که تغییرات الگوریتم گوگل تاثیر مثبتی بر وضعیت سئو آنها داشته است که این مساله میتواند تمرکز بر محتوا و استراتژی محتوا را افزایش دهد.
در طی این نظرسنجی مشخص شد متخصصان سئو مطمئن هستند که موتورهای جستجو به محتوایی که نیازهای کاربران را برآورده میکند بهنوعی پاداش می دهند!
با نگاهی به برترین معیارهای عملکرد که پاسخدهندگان انتخاب کردند، به نظر میرسد که متخصصان سئو بر درک سفر کاربر (مشتری) از SERP تمرکز کردهاند.
امسال هوش مصنوعی مولد یکی از موضوعات خیلی مطرح در بین سئوکاران است. اکثر افراد شرکتکننده در نظرسنجی در پاسخ به این سوال که «آیا هوش مصنوعی به کسبوکارتان در سال جاری آسیب میزند یا به شما کمک میکند» در مورد تأثیر بالقوه هوش مصنوعی نگاه مثبتی داشتند و ۷۲.۴ درصدشان گفتهاند که این ابزار به سئو آنها کمک می کند.