ارتباط با ما

5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر برای محصولات

کارشناسان برندینگ برای اینکه به محصولات شما در بازار پررقابت، جهانی و دیجیتالی امروز کمک کنند تا بیشتر دیده شوند، نکاتی را برای انتخاب نام عالی ارائه می‌دهند.
با وجود اهمیت بالای برندسازی محصول، انتخاب نام تجاری مناسب اغلب نادیده گرفته می شود. در دنیای پرتغییر امروز، انتخاب نام درست نه تنها مهمتر از همیشه شده است، بلکه فرآیند نامگذاری نیز با چالش های بیشتری روبرو است.

به یاد داشته باشید که نام، تنها دارایی شماست که رقبا نمی توانند آن را تصاحب کنند. در نهایت، بسیاری از محصولات و خدمات با گذشت زمان قابل کپی برداری هستند، اما نام تجاری به عنوان یک علامت تجاری ثبت شده، قابل کپی برداری نیست. درست به اندازه ثبت اختراع، نام تجاری یک دارایی معنوی با ارزش است. این امر انتخاب نام های منحصر به فرد برای محصولات را بیش از پیش پررنگ می کند.

دیوید پلاسک، متخصص نامگذاری با بیش از 40 سال سابقه در این حوزه، بر اساس رویکرد ترکیبی استراتژی، خلاقیت و زبان شناسی، چند قانون و قاعده ضروری برای انتخاب نام محصول را شناسایی کرده است. این قواعد با هدف ایجاد نامی تجاری طراحی شده‌اند که منحصر به فرد، به یاد ماندنی، ماندگار باشد و از همه مهمتر، به رشد شرکت شما کمک کند.

1.قدرت یک نام تجاری: فراتر از توصیف

انتخاب نام مناسب برای محصول، یکی از ارکان اصلی موفقیت یک برند است. نام‌های تجاری قدرتمند، همواره سه ویژگی کلیدی برای “ایجاد فضا” برای پیام‌رسانی موفق دارند.

اولین ویژگی، تمایز و برانگیختن حس کنجکاوی است. نام تجاری باید این حس را به مخاطب القا کند که با محصولی جدید، متفاوت و کارآمدتر روبرو است. دومین ویژگی، به یاد ماندنی بودن است. نامی که به راحتی به خاطر سپرده نشود، عملا شکست خورده است. تمایز، نقشی اساسی در به یاد ماندنی شدن ایفا می‌کند.

سومین ویژگی، ارتباط است. اما این مفهوم می‌تواند کمی گمراه‌کننده باشد. بسیاری از افراد تصور می‌کنند ارتباط به معنای نامی توصیفی یا کاملاً واضح است. در برخی موارد این گفته درست است، اما ارتباط می‌تواند از طریق القای حس و حال یا تداعی معانی نیز شکل بگیرد. به نام‌هایی مانند گوگل، اپل و Sonos فکر کنید. این‌ها نام‌های توصیفی نیستند، اما حس و حالی خاص را القا می‌کنند و به مخاطب امکان درک سریع محصول را می‌دهند.

اپل نمونه موفق نام تجاری محصولاپل نمونه موفق نام تجاری محصول
5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر برای محصولات 1

بنابراین، در انتخاب نام تجاری، درک بازار هدف و مشتریان بالقوه ضروری است. با در نظر گرفتن تاثیر نام بر آن‌ها، ارتباط را به شیوه‌ای صحیح برقرار کنید.

2.فراموش نشدنی باشید

برای اینکه بر انتخاب‌های مردم تأثیر بگذارید (که قطعا چنین هدفی دارید)، باید بر چیزهایی که به خاطر می‌آورند، نفوذ کنید. نام‌های به یاد ماندنی، خرید محصولات شما را برای مصرف‌کنندگان آسان‌تر می‌کنند. ارزش این موضوع تا چه اندازه است؟

بر اساس تحقیقات عمیق مصرف‌کنندگان و زبان‌شناسی، می‌دانیم که برای به یاد ماندنی بودن، نام باید پردازش‌ آسانی داشته باشد و درک آن ساده باشد. مغز ما ایده‌های پیچیده را دوست ندارد. ما دوست داریم سریع فکر کنیم. همچنین درک این نکته مهم است که پشت حافظه، علم وجود دارد. همه ما چیزهایی را به خاطر می‌آوریم که می‌فهمیم و می‌توانیم تجسم کنیم. “بیماری گاو دیوانه” به یاد ماندنی است، اما “آنسفالوپاتی اسفنجی شکل گاوی” (عبارت علمی بیماری گاو دیوانه) اینطور نیست. هنگام در نظر گرفتن اینکه چگونه یک نام می‌تواند به ایجاد شناخت ماندگار برند برای شرکت شما کمک کند، این موضوع را به خاطر بسپارید.

نخستین جشنواره ملی پوستر سپهر معرفی شدند - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: برگزیدگان نخستین جشنواره ملی پوستر سپهر معرفی شدند

3.کمک به مخاطبان برای تفکر متفاوت

برند “Impossible Burger” نمونه‌ی عالی از برندی‌ست که با این رویکرد به موفقیت رسیده است.

نام تجاری محصولنام تجاری محصول
5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر برای محصولات 2

پیش از معرفی پردازنده‌های پنتيوم توسط شرکت اينتل، اکثر مصرف‌کنندگان چندان به اجزای داخلی کامپیوتر خود اهمیت نمی‌دادند. اما تنها چند ماه پس از عرضه‌ی این محصول، مشتریان به فروشگاه‌های “بست‌بای” مراجعه کرده و درخواست کامپیوتری با پردازنده‌ی پنتيوم می‌کردند.

ما نیز با چالش مشابهی روبرو شدیم، زمانی که شرکت Maraxi از ما خواست به آن‌ها در انتخاب نامی برای جایگزین گیاهی محصولات گوشتی کمک کنیم. نام “Impossible” (غیرممکن) گزینه‌ی مناسبی به نظر می‌رسید، چرا که این برند در حال بازتعریف کامل مفهوم غذای سالم بود. هر دو مثال نشان می‌دهند که چطور نام‌ها می‌توانند به مصرف‌کنندگان کمک کنند تا به شکل متفاوتی به محصولات نگاه کنند.

4.پرورش یک شخصیت برای برند

1716882139 377 5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو1716882139 377 5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر برای محصولات 3

Gatorade نمونه‌ی بی‌نظیری از یک نام تجاری مؤثر است که این طرز فکر را منعکس می‌کند و در شهرتِ گسترده‌ی این برند در بازار نمود پیدا کرده است. این اسم با الهام گرفتن از یکی از قدیمی‌ترین شکارچیانِ کره‌ی زمین، ایده‌ای کاملاً جدید و شخصیتی خاص را به بازار معرفی می‌کند. باعث می‌شود درباره‌ی محتویاتِ آن بطری کنجکاو شویم. از طرف دیگر، Powerade بر اساسِ یک ویژگیِ محصول، القاءکننده‌ی آن و بسیار هم معمولی‌تر است. ۳۰ سال پس از عرضه، Gatorade همچنان پیشرو است. اگر هدف شما این است که یک اسمِ تجاریِ واقعاً مؤثر خلق کنید، فراموش نکنید که برای برندتان شخصیتی خاص بسازید.

5.ایجاد تمایز از طریق نام تجاری محصول

مشتریان اغلب درخواست‌هایی دارند که نمی‌خواهند محصولشان شبیه سایر محصولات موجود در بازار به نظر برسد. گاهی حتی آن‌ها به دنبال خلق یک دسته بندی کاملا جدید هستند.

این چالشی بود که ما با نامگذاری Lucid، خودروی لوکس برقی، با آن روبرو شدیم. کلمه “Lucid” هم یک کلمه واقعی است و هم صفت، که مفهوم هوش و آگاهی را می‌رساند و از لحاظ آوایی و حروف به کار رفته، حس نرمی و راحتی را القا می‌کند.

1716882139 65 5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو1716882139 65 5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
5 قانون مهم برای خلق نام تجاری ماندگار و موثر برای محصولات 4

زمانی که نام Dasani را توسعه دادیم، شرکت Coca-Cola به دنبال راهی برای متمایز کردن خود در بازار شلوغ آب‌های بطری بود. نام Dasani ساخته شده است، اما با این حال کلمه لاتین “سلامتی” (San) در میانه‌ی آن به کار رفته است. Dasani در دنیایی از Crystal Springs و Aquafina فریاد می‌زند: «من متفاوت هستم».

منبع: Creative blog

imageimage 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.