ارتباط با ما
09392116387

گزارش فصلی رگولاتوری: اقبال مردم به اینترنت ثابت از قبل کمتر شد

گزارش فصل بهار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی حاکی از آن است در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ تعداد مشترکان اینترنت پهن‌باند ثابت نه تنها اضافه نشده بلکه ۰.۲۷ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته از آن کاسته شده است.

به گزارش پیوست، مردادماه امسال بود که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی گزارش فصلی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات را منتشر کرد اما پس از مدت کوتاهی این گزارش از روی سایت این سازمان پاک شد. حال پس از تاخیری سه ماهه گزارش بهار ۱۴۰۲ رگولاتوری منتشر شده است. طبق این گزارش، مشترکان پهن‌باند ثابت در بهار امسال به ۱۱ میلیون و ۵ هزار عدد رسیده‌اند که ۳۰ هزار عدد از بهار پارسال گذشته پایین‌تر است. بر این اساس ضریب نفوذ پهن‌باند ثابت تا پایان بهار به عدد ۱۲.۹ درصد رسیده است. فناوری xDSL حدود ۷۶ درصد بازار را در اختیار دارد و پس از آن TD-LTE با سهمی ۱۸ درصدی در رده دوم است.

در عین حال مشترکان پهن‌باند سیار از بهار پارسال تا امسال ۸.۱۶ درصد افزایش یافته و به ۱۰۵ میلیون و ۸۲۴ هزار مشترک رسیده است. ضریب نفوذ این بخش نیز ۷.۳۷ درصد رشد کرده و به ۱۲۴ درصد رسیده است.

گزارش فصلی رگولاتوری اقبال مردم به اینترنت ثابت از قبل - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
مردم همچنان به سمت استفادها از اینترنت ثابت نرفته‌اند.

بازه ۲ تا ۱۰ مگابیت بر ثانیه بیشترین تعداد مشترک اینترنت ثابت را به خود اختصاص داده است. ۴ میلیون و ۶۳۹ هزار مشترک معادل ۴۲ درصد از کل مشترکان ثابت در این بازه قرار دارند.

همچنان ۷۷۱ هزار مشترک نیز سرعتی معادل ۲۵۶ کیلوبیت تا ۲ مگابیت دریافت می‌کنند.

1698088522 867 گزارش فصلی رگولاتوری اقبال مردم به اینترنت ثابت از قبل - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
بیشتر مردم بین ۲ تا ۱۰ مگ سرعت دارند

۴۹ درصد بازار اینترنت ثابت در اختیار مخابرات است و شرکت‌های FCP نیز ۲۹ درصد سهم دارند. تکنولوژی بی‌سیم ثابت (FWA) ۱۷ درصد و شرکت‌های servco نیز ۵ درصد بازار را در اختیار دارند.

همچنان خبری از 5G نیست

همراه اول در بازار تلفن همراه با ۵۳ درصد سهم در صدر ایستاده و ایرانسل نیز سهمی ۴۲.۶۶ درصدی دارد. رایتل نیز تنها ۳.۶۹ درصد بازار را در اختیار دارد. در بخش پهن‌باند سیار نیز سهم بازار اپراتورها به همین نسبت است.

۸ درصد کاربران اینترنت همراه از تکنولوژی 3G و ۹۲ درصد مابقی از 4G استفاده می‌کنند. همراه اول در میان اپراتورها بیشترین پوشش جمعیتی اینترنت با ۸۵ درصد پوشش نسل سوم و ۸۱ درصد نسل چهارم را دارد. رگولاتوری هنوز هم آمار کاربران 5G در ایران را منتشر نکرده است که احتمالا به ناچیز بودن تعداد آنها ارتباط دارد.

اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود

همچنین ۶۷ درصد سهم بازار مکالمه متعلق به همراه، ۳۱ درصد متعلق به ایرانسل و ۲ درصد برای رایتل است.

هر کاربر به طور متوسط ۱۸۵ دقیقه در ماه مکالمه انجام داده است و کل مکالمات شبکه سیار حدود ۸۱ میلیارد و ۹۲۵ میلیون دقیقه بوده.

در بخش پیامک نیز همراه اول ۸۲ درصد از بازار را تصاحب کرده است. ایرانسل و رایتل نیز به ترتیب ۱۵ و ۳ درصد سهم دارند. هر کاربر به طور متوسط ۲۶۲ پیامک در ماه ارسال می‌کند و کل پیامک‌های شبکه سیار در بهار ۱۴۰۲ عدد ۱۱۶ میلیارد را نشان می‌دهد.

رگولاتوری در این گزارش به بررسی شاخص‌های کیفیت شبکه سیار نیز پرداخته است. در بخش 3G بیشترین سرعت انتقال متعلق به همراه اول و در بخش 4G متعلق به رایتل است.

بیشترین میزان قطعی سرویس داده 3G و 4G نیز در اپراتور رایتل به ثبت رسیده است. همچنین میزان برقراری موفقیت‌آمیز 4G برای رایتل کمتر از دو اپراتور دیگر بوده است.

1698088522 150 گزارش فصلی رگولاتوری اقبال مردم به اینترنت ثابت از قبل - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
شاخص‌های کیفی اپراتورهای همراه

تعداد شکایت‌های ثبت‌شده مشترکان نشان می‌دهد نارضایتی در بخش ثابت ۳ برابر همراه است. طبق این آمار، ۷۵ درصد شکایت‌های ثبت‌شده در سامانه ۱۹۵ مربوط به بخش ثابت و ۲۵ درصد مربوط به بخش همراه بوده است.

تلفن ثابت همچنان در مسیر نزول

مطابق انتظار، تعداد مشترکان تلفن ثابت در حال کاهش است و ضریب نفوذ این بخش با ۱.۰۷ درصد نزول به ۳۴.۲۷ درصد رسیده است. در این مدت مشترکان تلفن ثابت ۰.۳۳ درصد کم شده‌اند.

تلفن‌های همگانی نیز در حال جمع‌آوری هستند. در این مدت ۱۹ درصد از تلفن‌های همگانی و ۲۵ درصد از تلفن‌های همگانی جاده‌ای کاسته شده است. در دیگر سو اما مشترکان تلفن همراه از ۱۴۱ میلیون به ۱۴۷ میلیون رسیده و رشدی ۴.۴۳ درصدی به ثبت رسانده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.