جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
پاریس – پوسترهای بازیهای المپیک پاریس با رنگهای زنده و نمادهای خیره کننده، به سبک آرت دکو و با الهام از گذشته پرزرق و برق این شهر، تزئین شدهاند.
این پوسترها روز دوشنبه در موزه اورسی – یک ایستگاه راه آهن سابق که به موزهای باشکوه در امتداد رود سن تبدیل شده است – با حضور جواشیم رونسین، مدیر طراحی پاریس ۲۰۲۴ و اوگو گاتونی، هنرمند طراح این آثار، رونمایی شد.
رونسین پیش از رونمایی در مصاحبهای با آسوشیتدپرس از استودیوی این هنرمند گفت: «نمیخواستم چیزی کسلکننده باشد، مثل پوستری که فقط لوگو و تاریخ داشته باشد، که معمولاً همینطور هستند. میخواهم داستانی تعریف کنم. میخواهم چیزی بسیار شاد باشد، چون قرار است یک جشن بزرگ باشد. میخواهم بسیار لذتبخش باشد. امیدوارم مردم از این پوسترها الهام بگیرند.»
تصاویر زیادی برای جذب مخاطب در این پوسترها وجود دارد. از میان آنها، برج ایفل که از استادیوم ملی فرانسه عبور میکند، خیرهکنندهترین است. گویی در حال شکل دادن به یک کیک غول پیکر است که دو عنصر کلیدی را با هم مخلوط میکند: نماد برجسته پاریس و ورزشگاه ملی آن.
چهره تماشاگران در پوسترها با حالتی سرشار از شادابی به تصویر کشیده شده است. انگار در زمان یخ زدهاند و از یک مهمانی بزرگ و بی انتها در جایی لذت میبرند: روی بالکنی با تحسین رقصندگان سالن یا مهمانان جشنی باشکوه به سبک گتسبی بزرگ.
رونسین گفت: «این سبک آرت دکو است. من چیزی بسیار مجلل، بسیار غنی و بسیار رنگارنگ میخواستم. این سبک در پاریس رایج است، وقتی به سبکهای مختلف رستورانها نگاه میکنید، میتوانید سبک آرت دکو را ببینید. وقتی به ورودی متروها نگاه میکنید، میتوانید سبک آرت نوو را ببینید.»
شاید تصادفی نباشد که این حس را دارد، زیرا این بازیها صدمین سالگرد المپیک ۱۹۲۴ پاریس را جشن میگیرد.
در هر جایی از پوسترها که نگاه میکنید، حتی در میان انبوهی از رنگها، جزئیات دقیق و ظریف هستند. در پسزمینه میتوانید شعله المپیک را ببینید که روی کشتیای با سه دکل بلند به بندر مارسی فرانسه میرسد، که از یونان حرکت کرده است، و امواج خروشانی که نماد مسابقات موجسواری در تاهیتی هستند. در نمای نزدیک، برخی از بناهای تاریخی پاریس را میبینید که در طول هر دو بازی مورد استفاده قرار خواهند گرفت.
هتل ملی معلولین (لس انوالید)، که آرامگاه امپراتور سابق فرانسه، ناپلئون بناپارت را در خود جای داده است؛ گراند پالاس باشکوه؛ طاق پیروزی، و کاخ ورسای با باغهای درخشان آن که میزبان مسابقات سوارکاری و پنجگانه مدرن خواهد بود.
رونسین گفت که ۱۵۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ پوستر برای بازیهای پاریس (۲۶ جولای تا ۱۱ آگوست) و پارالمپیک (۲۸ آگوست تا ۸ سپتامبر) به فروش خواهد رسید. قیمتها از ۲۰ یورو (۲۲ دلار) برای کوچکترین اندازه (۳۰ در ۴۰ سانتیمتر)، ۳۰ یورو (۳۳ دلار) برای اندازه متوسط (۵۰ در ۷۰ سانتیمتر) و ۴۰ یورو (۴۳ دلار) برای اندازه بزرگ (۶۰ در ۸۰ سانتیمتر) متغیر است.
این پوسترها همچنین از روز سهشنبه روی بیلبوردهای تبلیغاتی در سراسر پاریس ظاهر خواهند شد.
این موضوع برای طرفداران سرسخت هنر سنتی خیالی آسوده خاطر خواهد بود که از هوش مصنوعی (AI) برای طراحی پوسترها استفاده نشده است، که بخشی از دلیلی است که رونسین گاتونی را انتخاب کرده اند.
رونسین میگوید: «کار با اوگو بسیار مهم بود زیرا او یک هنرمند دستی است، او با دستان خود کار میکند. هیچ چیز به صورت دیجیتال کمک نمیشود. امروز ما در دنیایی زندگی میکنیم که هوش مصنوعی زیادی وجود دارد. من میخواستم این دانش فرانسوی ( la française) را به ارمغان بیاورم. میخواستم این پوسترها و رنگها را با دست نقاشی کنیم.»
انتخاب رنگها شش ماه طول کشید و گاتونی بیش از 2000 ساعت برای کار روی پوسترها وقت صرف کرده است.گاتونی که کارش شامل مطالعه تمام پوسترهای المپیک قبلی نیز بود، گفت: «این پوستر حس تازگی … فضایی از حس خوب را دارد.»
«دقیقاً مانند پوستر سال 1924، این پوستر باید 100 سال دیگر هم کار کند. این برای من خیلی مهم است.»
اولین پوستر رسمی المپیک برای بازیهای 1912 در استکهلم منتشر شد و از طریق یک مسابقه هنری انتخاب شد. از آن زمان، طراحی پوسترها بر عهده برگزارکنندگان در شهر میزبان بوده است.
در نیمه اول قرن بیستم، تعداد محدودی پوستر برای اطلاعرسانی و تبلیغات در دوران قبل از رادیو و تلویزیون طراحی و استفاده میشد که اطلاعات عملی لازم را به مردم ارائه میداد.
در نیمه دوم قرن، تعداد پوسترهای تولید شده افزایش یافت. آنها منعکس کننده زمینه هنری، سیاسی و اجتماعی دوران خود بودند، زیرا المپیک نیز از اروپا و آمریکای شمالی به سمت اقیانوسیه، آسیا و آمریکای مرکزی گسترش یافت.
طبق گفته مرکز مطالعات المپیک، در حال حاضر «آنها نقش دوگانهای دارند: علاوه بر اعلام بازیها، پیشنمایشی از هویت بصری آنها را نیز ارائه میدهند.»
گاتونی میگوید این اولین بار است که «انسانهای زیادی» را نقاشی میکند و سبک خود را خلق یک جهان توصیف میکند – جهانی که مردم را جذب میکند.
یکی از جذابترین صحنههای پوستر، یک ورزشکار است که روی سکوی شیرجه با بازوهای باز ایستاده و کبوتر المپیک به آرامی روی بازوی چپ او نشسته است.
نه سال پیش، رونسین شعار «Je suis Charlie» را ابداع کرد که پس از حمله خونین ژانویه 2015 به مجله طنز شارلی ابدو، به یک شعار جهانی تبدیل شد و آن را در توییتر منتشر کرد.
منبع: +