ارتباط با ما
09392116387

مهم‌ترین ترندهای شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۴

ترندهای شبکه‌های اجتماعی از جمله موارد حائز اهمیتی است که صاحبان کسب‌وکارها، برندها و بازاریابان برای به‌روز ماندن و ترقی در این پلتفرم‌ها باید که مطابق با آن پیش بروند. افزایش بازدید ویدیوهای کوتاه، محبوبیت نانواینفلوئنسرها و همکاری بیشتر با آنها، تاثیرگذاری محتوای تولید شده توسط کاربر روی برند،‌ داستان‌سرایی، سوشال لیسنینگ و استفاده بیشتر از الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی از جمله تغییرات و ترندهای تازه شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۴ است.

به گزارش پیوست، فروش در فضای مجازی مساله مهم و هدف بزرگی است که فعالان به دنبال آن هستند اما برای باقی ماندن در بازار رقابتی و رسیدن به فروش بالا باید رابطه با مخاطبان یک برند بهبود یابد. دریافت بازخورد و یادگیری در مورد نیازهای مشتریان راز ایجاد علاقه به برند و تقویت روحیه وفاداری در آنها است.

چرا باید استراتژی‌های خود را با آخرین ترندهای رسانه‌های اجتماعی تطبیق دهیم؟

انطباق با آخرین ترندهای شبکه‌های اجتماعی راهی برای اطمینان از این است که برند خود را همواره به‌روز نگه داشته و مطابق با علائق مشتریان پیش رفت و مشتریان جدیدی را جذب کرد. ملاقات و صحبت با مخاطبان خود در پلتفرم‌هایی که صاحبین کسب‌وکار یا برند روزانه در آن زمان زیادی را می‌گذرانند یا استفاده از قالب‌های محتوایی که مخاطبان به آن علاقه‌مند هستند، استراتژی‌هایی است که برند شما را در رادار کاربران رسانه‌های اجتماعی قرار می‌دهد و باعث تعامل بیشتر با آنها خواهد شد.

در رسانه‌های اجتماعی بیش از آنکه بر افزایش فروش تمرکز شود، ابتدا باید در مورد ایجاد رابطه با مخاطبان شما تمرکز شود و این تنها در صورتی اتفاق می‌افتد که شما با زبان مخاطبان صحبت کنید. دریافت بازخورد و یادگیری در مورد نیازهای مشتریان راز ایجاد علاقه به برند و تقویت روحیه وفاداری در آنها است.

اهمیت درک ترندهای شبکه‌های اجتماعی

درک ترندهای شبکه‌های اجتماعی برای موفقیت و ارتباط با کسب‌وکار شما بسیار اهمیت دارد. در مرحله اول، به‌روز ماندن این تضمین را می‌دهد که برند شما عقب نمی‌افتد و جذابیت خود را حفظ می‌کند. اعتماد کردن به کسب‌وکاری که با آخرین ترندها و فناوری‌ها همگام نیست برای مخاطبان مشکل است. همچنین، کاربران نیز از دید کسب‌وکارهایی که از تکنیک‌ها و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی قدیمی ‌استفاده می‌کنند نادیده گرفته می‌شوند.

به خاطر داشته باشید که پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی در حال تکامل هستند و قابلیت‌های جدید، فرآیندهای تبلیغاتی و حتی رسانه‌های جدید را معرفی می‌کنند. با صرف زمان برای تحقیق و انطباق با این تغییرات، کسب‌وکار شما می‌تواند از ابزارهای یادگیری ارائه شده توسط هر ترند استفاده کند و از رشد پایدار و ارتباط مؤثر در حوزه دیجیتال برخوردار شود.

ترندهای رسانه‌های اجتماعی که در هنگام ایجاد برنامه بازاریابی خود باید در نظر بگیرید:

همراه بودن با آخرین ترندهای شبکه‌های اجتماعی به شما سرنخ‌هایی را ارائه می‌دهد که به عنوان نقشه راهی برای جلوگیری از گم شدن عمل می‌کند. در ادامه تعدادی از ترندهای شبکه‌های اجتماعی سال ۲۰۲۴ را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانید در هنگام تنظیم استراتژی رسانه‌های اجتماعی خود از آنها استفاده کنید.

۱- تمرکز شبکه‌های اجتماعی بر تجربه کاربر

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، تجربه کاربر را در هسته عملیات خود قرار می‌هد و الگوریتم‌های خود را برای هماهنگی بیشتر با علایق، ترجیحات و الگوهای رفتاری آنلاین کاربران تغییر داده‌اند.

دیگر روزهایی که صرفاً به‌دست آوردن لایک یا اشتراک‌گذاری بیشتر به‌منزله دیده شدن بیشتر بود به سر رسیده است. در عوض، الگوریتم‌های رسانه‌های اجتماعی اکنون روی موارد زیر تمرکز دارند:

  • تعامل کاربر: برای ارائه یک تجربه بهینه به کاربران، الگوریتم‌های کنونی بر تعاملات معنادار مانند نظرات با کیفیت بالا، اشتراک‌گذاری پست یا پیام‌های شخصی تأکید دارد. معیارهایی مانند لایک‌ها و کلیک‌ها هنوز هم مهم هستند اما نقش کمتری در افزایش میزان بازدیدها دارند.
  • شخصی‌سازی: پلتفرم‌ها از یادگیری ماشینی برای ایجاد محتوای شخصی‌سازی شده استفاده می‌کنند. آ عواملی مانند تعاملات قبلی، علایق و حتی مدت زمانی را که مخاطبان برای تماشای یک پست صرف می‌کنند جزو موارد مهمی است که در نتیجه فیدهای محتوایی منحصر به‌فردی را برای هر یک از کاربران ایجاد می‌کند.
  • اولویت مرتبط بودن نسبت به محبوبیت: هدف جدیدترین ترندهای شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۴ به جای اولویت‌بندی پست‌هایی که بیشترین میزان لایک را دارند، بر محتوای مرتبطی تمرکز دارد که با علایق کاربر همسو باشد.

برای کسب‌وکارهایی که قصد دارند تا از رقبای خود عقب نیفتند باید استراتژی‌های بازاریابی محتوایی خود را با ترندهای شبکه‌های اجتماعی هر سال تطبیق دهند. به همین علت، تمرکز بر خلق محتوایی جذاب و با کیفیت بالا که منجر به تعاملات معناداری با مخاطبان شود اهمیت فزاینده‌ای یافته است.

۲- ویدیوهای کوتاه، پربازدیدترین محتوای شبکه‌های اجتماعی

گرایش به سمت ویدیوهای کوتاه در پلتفرم‌های مختلف شبکه‌های اجتماعی افزایش یافته است. ویدیوهای کوتاه که از پلتفرم‌هایی مانند TikTok، اینستاگرام و Shorts یوتیوب سرچشمه گرفته است، محتوایی هستند که به یک روش ترجیحی برای دریافت سریع محتوا تبدیل شده است. در واقع، این ویدیوهای کوتاه به یک نیاز برای کسب‌وکارهایی که به دنبال ارائه محتوای جذاب و ارتباط مؤثر با مخاطبان هستند تبدیل شده است.

۷۳ درصد از مخاطبان استفاده از ویدیوهای کوتاه را برای جست‌وجو محصولات یا خدمات ترجیح می‌دهند

طبق جدیدترین مطالعاتی که روی ترندهای شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته، ۷۳ درصد از مخاطبان استفاده از ویدیوهای کوتاه را برای جست‌وجو محصولات یا خدمات ترجیح می‌دهند و ۵۹ درصد از ویدیوهای کوتاه‌مدت ۴۱ الی ۸۰ درصد از مدت زمان تماشاهای ویدیوها را به خود اختصاص داده‌اند. براساس یک نظرسنجی جهانی، حدود ۹۰ درصد از بازاریابان قصد دارند تا بودجه ویدیوهای کوتاه خود را افزایش دهند که نشان از تغییر قابل توجهی در روندهای محتوا و بازاریابی دارد.

۳- حاکمیت اصالت

با توجه به انتقادهایی که مصرف‌کنندگان از تاکتیک‌های رسانه‌های اجتماعی دارند، اصالت به اولویت اصلی تبدیل شده است. امروزه مصرف‌کنندگان بیش از هر زمان دیگری به محتوای دقیق و قابل اعتماد بیشتر از تبلیغات شیک و فریبنده اهمیت می‌دهند.

محتوایی که دقیق و صادقانه باشد تأثیر عمیق‌تری بر مخاطبان می‌گذارد و ارتباطی بر مبنای اعتماد و وفاداری را ایجاد می‌کند. برندها می‌توانند با به اشتراک گذاشتن تجربیات واقعی و داستان‌های خود دایره ارتباطی بزرگتری را کسب کنند. همین موضوع به آنها اجازه می‌دهد تا روابط معناداری را با مصرف‌کنندگان برقرار کنند.

علاوه‌بر این، اصالت نیز بر اعتبار کسب‌وکار تأثیر مثبتی دارد و هر چه یک نام تجاری شفاف‌تر  و صادقانه‌تر باشد اعتماد بیشتری را از سوی مخاطبان به خود جلب می‌کند و در نهایت این اتفاق منجر به ایجاد روابط قوی و پایدار با مشتریان خواهد شد.

۴- نانواینفلوئنسرها

نانو اینفولئنسرها با کمتر از ۱۰۰۰ دنبال‌کننده به عنوان یک نیروی قدرتمند در بازاریابی ظاهر می‌شوند. آنها با استفاده از پایگاه داده کوچک خود می‌توانند اعتماد را تقویت کنند که اینفلوئنسرهای برجسته اغلب نمی‌توانند چنین کاری را انجام دهند.

بر اساس ادعای Hubspot، میکرواینفلوئنسرها محبوب‌تر از نانواینفلوئنسرها هستند چرا که تا ۶۰ درصد تعامل بیشتری را نسبت به اینفلوئنسرهای کلان ایجاد می‌کنند. این ترند اشاره به افزایش اثربخشی و نفوذ تولیدکنندگان کوچک در استراتژی‌های بازاریابی اشاره دارد.

علاوه بر این، ۴۴ درصد از بازاریابان نیز ادعا کرده‌اند که بزرگترین مزیت همکاری با میکرواینفلوئنسرها نرخ هزینه‌ پایینی است که دریافت می‌کنند. چنین دیدگاهی نشان می‌دهد که از مقیاس‌های بسیار کوچکتر مانند نانواینفلوئنسرها نیز می‌توان چنین سود و کاهش هزینه‌ای را انتظار داشت.

از طرف دیگر، مخاطبان به همه مواردی که برندها در کانال‌هایشان پست می‌کنند اعتماد ندارند یا با آنها ارتباط برقرار نمی‌کنند. آنها همواره مقداری از شک و تردید به محتوای برند را دارند. در اینجاست که اینفلوئنسرها که به اعتماد و همبستگی خود معروف هستند وارد صحنه می‌شوند، توانایی منحصر به‌فرد آنها در ارتباط با فالوورها برای تبلیغات برند ارزشمند است.

به همین جهت، در ترندهای جدید شبکه‌های اجتماعی، نانواینفلوئنسرها مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند و آنها به دلیل اعتبار، تعامل و مقرون به صرفه بودن به بخش ضروری از فرآیند بازاریابی مدرن تبدیل شده‌اند.

۵- تقویت اعتبار برند با محتوای تولید شده توسط کاربر

محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) از جمله نظرات، پست‌های رسانه‌های اجتماعی و تصاویر محصولات و خدمات در تقویت اعتبار و تعامل برند بسیار مؤثر است. محتوای تولید شده توسط کاربر به دلیل اعتبار و قابلیت ارتباط آن به خوبی رشد می‌کند، که می‌تواند اعتماد قوی‌تری را بین شرکت و مصرف کنندگانش ایجاد کند.

آمار نشان می‌دهد که مصرف کنندگان برای محتوایی که توسط کاربر تولید شده باشد اهمیت زیادی قائل هستند و از برندها انتظار دارند که آن را در نقاط تماس فیزیکی و دیجیتالی خود قرار دهند. با توجه به تقاضا و اثربخشی محتواهای تولید شده توسط کاربر جای تعجب نیست که ۸۲ درصد از برندها و خرده‌فروشان در حال تغییر یا تخصیص مجدد بودجه رسانه‌های خود به سمت تولید محتوایی باشند که توسط کاربر ایجاد شده است و سعی در کسب درآمد از آن داشته باشند. محتوای تولید شده توسط کاربر می‌تواند آگاهی از برند را بهبود ببخشد و همچنین دسترسی و نرخ تبدیل را افزایش می‌دهد.

محتوای تولید شده توسط کاربرمحتوای تولید شده توسط کاربر

نایب رئیس اتاق اصناف تهران واحدهای صنفی سریع‌تر شناسه یکتا - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: نایب رئیس اتاق اصناف تهران: واحدهای صنفی سریع‌تر شناسه یکتا دریافت کنند

۶- داستان‌سرایی

در بازاریابی، داستان‌سرایی هنر ساختن یک داستان جذاب در مورد یک برند یا محصول است. داستان‌سرایی به ایجاد ارتباطات عاطفی، افزایش حفظ پیام، متمایز کردن یک برند با رقبای خود و انسانی کردن برندها کمک می‌کند. در یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۳ معادل ۷۸ درصد از تصمیم‌گیرندگان بازاریابی از بریتانیا بر پیام‌دهی شخصی بر مبنای ارزش‌های انسانی به عنوان عنصر حیاتی داستان‌سرایی جذاب تأکید داشتند.

اساسا داستان‌سرایی، افراد، تجربیات و احساسات آنها را در مرکز روایت یک برند قرار می‌دهد. این نوع داستان‌سرایی به مخاطب کمک می‌کند تا با برندها در سطح عمیق‌تر و احساسی‌تر ارتباط برقرار کنند. ارتباطی که توسط داستان‌سرایی ایجاد می‌شود بسیار مؤثرتر و تأثیرگذارتر از محتوایی است که صرفا به جنبه‌های مختلف محصول یا واقعیت‌های آماری می‌پردازد.

همانطور که این روند نشان می‌دهد، اولویت دادن به یک رویکرد شخصی و انسانی برای داستان سرایی برند احتمالا سنگ‌بنای استراتژی‌های بازاریابی کارآمد آینده خواهد بود.

۷- انجمن‌های کوچکتر، قوی‌تر

انجمن‌های کوچکتر و قوی‌تر، گروه‌های خاصی از جامعه هستند که واقعا با ارزش‌ها، محصولات و خدمات یک برند درگیرند. این جوامع دارای تعامل غنی و گفت‌وگوهای باز با افراد هستند و تجربیات شخصی از یک برند را به اعضا ارائه می‌دهند. این گونه جوامع اغلب براساس علایق مشترک شکل می‌گیرند که منجر به بحث‌ها و تعاملات معنادار مرتبط با برند می‌شود.

از جمله مزایایی که این جوامع بر آن متمرکز است حفظ مشتری و حمایت قوی از برند است. از آنجایی که مخاطبان این گروه‌ها احساس تعلق بیشتری دارند و راه‌حل‌های مناسب را دریافت می‌کنند، به احتمال زیاد به مشتریان راضی و بلندمدت تبدیل خواهند شد و تبلیغات دهان به دهان به خوبی باعث تقویت شهرت برند خواهند شد.

برای پرورش این جوامع، برندها ممکن است از کانال‌هایی مانند انجمن‌های خصوصی، پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی، وبینارها و رویدادهای زنده استفاده کنند تا مستقیما بتوانند با مخاطبان ارتباط برقرار کنند و نیازهای منحصر به‌فرد مخاطبان خود را برآورده کنند. آنها همچنین ممکن است از محتوای تولید شده توسط کاربر، پروژه‌های مشترک، بازخوردها و رویدادهای مجازی برای تقویت و تشویق ارتباطات در جامعه استفاده کنند.

۸- هماهنگب برندها با سوشال لیسنینگ

سوشال لیسنینگ به برندهایی اشاره دارد که مکالمات دیجیتالی را در نظر می‌گیرند تا بفهمند که مشتریان در مورد آنها چه چیزی می‌گویند. این مساله، سطح بالاتری از ردیابی لایک‌ها یا نظرات را در پست‌های رسانه‌های اجتماعی در بر می‌گیرد. سوشال لیسنینگ شامل تجزیه و تحلیل مکالمات در پلتفرم‌های متعدد از جمله توییتر، اینستاگرام، فیسبوک، وبلاگ و انجمن‌ها است.

سوشال لیسنینگ به برندها کمک می‌کند تا با درک زودهنگام احساسات منفی، بحران‌های احتمالی را قبل از اینکه فراگیر یا تشدید شوند شناسایی کرده و راهکارهای مناسب را به‌کار بگیرند.

سوشال لیسنینگ به برندها این امکان را می‌دهد که جلوتر از منحنی‌ها بمانند، روابط را با مشتریان بهبود ببخشند و در نهایت رویکرد تجاری مشتری‌محورتری را توسعه دهند.

۹- محتوای تبلیغاتی شخصی‌سازی شده

در چشم‌انداز دیجیتالی امروز، محتوای تبلیغاتی که با هویت و اهداف برند منطبق باشد یک تکنیک بازاریابی بسیار قدرتمند برای جذب مشتریان در سطح فردی است. دیگر روزهای تبلیغات یکسان و ثابت گذشته به سر رسیده است و اغلب برندها به دنبال ایجاد تأثیری ماندگار و شخصی‌سازی شده به عنوان یک تمایز مهم با رقبا هستند.

محتوای تبلیغاتی شخصی سازی شده شامل ایجاد پیام‌های بازاریابی متناسب با علایق، ترجیحات و الگوهای رفتاری منحصربه‌فرد مصرف‌کنندگان است. برای ایجاد محتوای تبلیغاتی شخصی‌سازی شده الگوهای جست‌وجوی مخاطبین، تاریخچه خرید، موقعیت جغرافیایی و کانال‌های ارتباطی ترجیحی را که به‌طور خاص نیازها و خواسته‌های مخاطبین هدف را برآورده می‌کند در نظر بگیرید.

۱۰- رسانه‌های اجتماعی برای پشتیبانی از مشتری

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی به ابزار ارزشمندی برای پشتیبانی از مشتریان تبدیل شده‌ است زیرا برندها رفتارها و انتظارات در حال تغییر مصرف‌کننده را تشخیص می‌دهند. مشتریان استفاده از رسانه‌های اجتماعی را برای ارتباط فوری و دریافت خدمات سریع و پاسخگو ترجیح می‌دهند. در یک نظرسنجی نشان داده شده است که ۷۵ درصد از مشتریان از توییتر، ۵۹ درصد از فیسبوک و ۳۴ درصد از اینستاگرام برای ارتباط با برندها استفاده می‌کنند.

میزان تعامل کاربران با پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعیمیزان تعامل کاربران با پلتفرم های مختلف شبکه های اجتماعی

استفاده از رسانه‌های اجتماعی برای خدمات پشتیبانی از مشتری امکان تعامل در زمان واقعی و حل سریع مشکلات را فراهم می‌کند و میزان رضایت مشتریان را افزایش می‌دهد. استفاده از پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی باعث افزایش دیده شدن و شهرت یک برند می‌شود چرا که ارائه خدمات پشتیبانی در پلتفرمی ترجیحی مخاطبان نشان دهنده تعهد و پایبندی برند به ارائه خدمات پشتیبانی است.

علاوه‌بر این، تعاملاتی که در رسانه‌های اجتماعی رخ می‌دهد می‌تواند بینش‌های ارزشمندی را در مورد رفتار مشتری، ترجیحات و نقاط ضعف آنها ارائه دهد و به بهبود محصولات، خدمات و ارتباطات کمک کند.

برای بهینه‌سازی این رویکرد، برندها باید پرسش‌های کاربران در رسانه‌های اجتماعی را با ارتباطات منسجم، همدلانه و سازنده ترکیب کرده و به آنها پاسخ دهند.

۱۱- افزایش استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای تحلیل

هوش مصنوعی استراتژی‌های رسانه‌های اجتماعی را از تولید محتوا تا تجزیه و تحلیل داده‌ها متحول کرده است. استفاده از هوش مصنوعی بازاریابان را قادر می‌سازد تا محتوای خود را با مخاطبان هدف تنظیم کنند و شخصی‌سازی و تعامل را بهبود بخشند. الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی امکان زمانبندی بهینه پست‌ها را برای افزایش میزان دیده شدن فراهم می‌کند. با وجود این ابزارهای تجزیه و تحلیل به سنجش احساسات مخاطب و تنظیم استراتژی‌های ارتباطی بر اساس داده‌هایی که از مخاطبین به دست آمده کمک می‌کند.

آنالیزهای مبتنی بر هوش مصنوعی بینش‌هایی را در مورد عملکرد کمپین به بازاریابان ارائه می‌دهد، آنها می‌توانند تاکتیک‌های خود را اصلاح کنند و منابع را به‌طور مؤثرتری تخصیص دهند. با استفاده از هوش مصنوعی، کسب‌وکارها می‌توانند تغییرات بازار و ترجیحات مصرف‌‌کننده را پیش‌بینی کرده و استراتژی‌های شبکه‌های اجتماعی خود را با تغییرات سازگار کنند. طبق گزارش‌ها، ۳۱ درصد از بازاریابان از هوش مصنوعی مولد برای ارسال پست‌های رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

اگر چه هوش مصنوعی به‌طور قابل توجهی بر بازاریابی شبکه‌های اجتماعی تأثیر می‌گذارد، بازاریابان باید به چالش‌های بالقوه مانند حریم خصوصی، امنیت و اعتبار برند نیز رسیدگی کنند.

۱۲- محبوب‌تر شدن محتوای واقعیت افزوده

شبکه‌های اجتماعی تحت کنترل واقعیت افزوده (AR) قرار خواهد گرفت. برندها مشتاقانه از این فناوری برای ارائه تجربیات جذاب و همه جانبه به مخاطبان خود استفاده می‌کنند. با پیشرفت در فیلترها و لنزهای واقعیت افزوده، کاربران اکنون می‌توانند به صورت مجازی محصولات را امتحان کنند، ظاهر خود را تغییر دهند و محیط اطراف خود را متحول کنند.

همچنین، در واقعیت افزوده شاهد داستان‌سرایی مبتنی بر واقعیت افزوده خواهیم بود که این مساله برندها را قادر می‌سازد تا از طریق روایت‌های تأثیرگذار در ذهن مخاطبان خود خاطره‌ای ماندگار ثبت کنند و با پیروان خود در ارتباط باشند.

نتیجه‌گیری

درک و انطباق با ترندهای شبکه‌های اجتماعی در سال ۲۰۲۴، برای برندهایی که قصد دارند تا رقابتی و ماندگار بمانند بسیار اهمیت دارد. همانطور که در این مقاله اشاره شد در سال ۲۰۲۴ باید شاهد افزایش استراتژی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی، تغییر در معیارهای تعامل با تأکید بر اشتراک‌گذاری و اهمیت محتوای معتبر و شخصی‌سازی شده باشیم. در نهایت، اگر خواهان این هستیم که به سوی آینده قدم برداریم، بیایید از این ترندهای شبکه‌های اجتماعی در حال تحول برای شکل دادن به استراتژی‌های نوآورانه و تأثیرگذار خود استفاده کنیم.

منابع: socialinsider ، simplilearn ، highperformr و sprinklr

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.