ارتباط با ما
09392116387

معاون علمی فناوری رئیس جمهور: کارگزاران فناوری از بنگاه‌های املاک الگو بگیرند

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور گفت کارگزاران فناوری باید مانند بنگاه‌های املاک ابزارهایی در اختیار داشته باشند که شرکت‌های دانش‌بنیان مجبور باشند به آنها مراجعه کنند، به شرطی که انحصار ایجاد نشود.

به گزارش پیوست، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در رویداد تجارت فناوری در مورد اهمیت کارگزاران فناوری گفت: مهم‌ترین رکن یک اقتصاد دانش‌بنیان کارگزاران آن است. فرض کنید در یک شهر کلی کارخانه، نیروگاه، بیمارستان و امکانات دارید اما سیستم انتقال برق و سیم‌کشی ندارید. ارزش سیستم سیم‌کشی و انتقال برق در مقابل بقیه چیزی نیست اما اگر شبکه انتقال کار نکند شهر می‌خوابد. اهمیت کارگزاری تجارت علم و فناوری مثل شبکه انتقال برق است.

او ادامه داد: سال ۹۸ در مصاحبه معروفی گفتم با ارتباط مستقیم صنعت و دانشگاه مخالفم. در آن مصاحبه گفتم کشور‌ به شبکه کارگزاری فعال و کارآمد نیاز دارد. حواسمان باشد تجارت فناوری با تجارت محصول و راهکار فناورانه فرق دارد. هر کدام دنیای خاص خودش را دارد.

چند درس از بنگاه‌های املاک

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور بنگاه‌های املاک را الگوی خوبی برای کارگزاران فناوری معرفی کرد و گفت: کدام اقتصاد در کشور نسبت به اقتصادهای دیگر مردمی‌تر، زنده‌تر و پویاتر است؟ من فکر می‌کنم مسکن. فرض کنید از فردا بنگاه‌های املاک حذف شوند. افراد باید در تک‌تک خانه‌ها را بزنند تا خانه خود را پیدا کنند‌.‌ در این صورت، سیستم کلا از بین می‌رود. اما اگر کارگزارهای تجارت فناوری ما نباشند اکوسیستم متلاشی نمی‌شود. این نشان می‌دهد یک‌ جای کار درست نیست.

او در توضیح این مسأله اضافه کرد: بنگاه‌های املاک خودشان روزی سازنده ملک بوده‌اند و با این حوزه آشنا هستند، برای همین نمی‌شود کارگزار علم و فناوری این‌کاره نباشد. آیا واقعا سطح دانش تخصصی و تجربه کارگزارهای ما کافی است؟

معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: بحث سوم تکنیک‌های کارگزاری است. در بنگاه بالاخره عرضه و تقاضا به هم می‌رسند و معامله صورت می‌گیرد. بنگاه نصف سهم را از فروشنده و نصف سهم را از خریدار می‌گیرد.

فقط خرید و فروش هم انجام نمی‌دهد‌ و کارهای مختلف بلد است.

تیک‌تاک با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: تیک‌تاک با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود

سامانه جامع شرکت‌های دانش‌بنیان ایجاد می‌شود

دهقانی فیروزآبادی از ایجاد سامانه جدیدی در سال آینده خبر داد: سال ۱۴۰۳ سامانه جامع شرکت‌های دانش‌بنیان راه‌اندازی می‌شود. همه مشخصات و محصولات و میزان و فروش شرکت‌ها در آن قرار به صورت آزاد و شفاف در دسترس قرار خواهد گرفت.

این مقام دولتی در مورد اهمیت کارگزاری فناوری در اقتصاد دانش‌بنیان اضافه کرد: نظام کارگزاری تجارت فناوری را باید در بخش خصوصی ارتقا دهیم. برای شکل‌گیری آنها علاوه بر انتخاب افراد مجرب، باید ابزارهایی نیز در نظر بگیریم.

او به ابزارهای جذاب شدن بازار کارگزاران اشاره کرد و گفت: حکمرانی یک سری ابزار تنظیم‌گری به بنگاه املاک داده که به نفع مشتری و خریدار است که برای تهیه ملک به او مراجعه کند. ما هم باید یک سری ابزار در اختیار کارگزاران فناوری بگذاریم که شرکت‌ها به سراغشان بروند. به شرکت بگوییم اگر از طریق کارگزار اقدام کنی می‌توانی وام بگیری. ابزارهای حمایتی از شرکت دانش‌بنیان ‌و مصرف‌کننده را باید وابسته به استفاده از کارگزارهای فناوری کرد به شکلی که انحصار ایجاد نشود.

سجاد احدزاده، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوریسجاد احدزاده، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری
سجاد احدزاده، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری

حضور رایزن‌های فناوری ایران در چهار نقطه دنیا

سجاد احدزاده، رئیس مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری نیز در این همایش گفت: زنجیره ایده تا ثروت بدون تجارت فناوری شکل نمی‌گیرد. تفاوت شوروی و آمریکا در همین مسأله بود. شوروی‌ در زمینه فناروی پیشرو بود اما بازار آن را نداشت.

احمدزاده گفت: مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت تنها مرجع اعزام رایزن فناوری در کشور است. ما به چهار مرکز، رایزن فناوری ارسال می‌کنیم. منطقه اول کشورهای cis با مرکزیت مسکو بود، اتحادیه اروپا با مرکزیت وین، هند و شبه قاره با مرکزیت دهلی نو و چین و شرق آسیا و ویتنام با مرکزیت چین، محل فعالیت این رایزن‌هاست.

او در ادامه بیان کرد: سهم شرکت‌های دانش‌بنیان از تولید ناخالص داخلی ۰.۶۷ درصد است. صحبت از تجارت فناوری یعنی این درصد را افزایش دهیم. در مسیر داد و ستد بین‌المللی این مرکز زمینه‌سازی‌هایی برقرار کرده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.