جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
«دیوار» به عنوان پلتفرم آگهی آنلاین بستر پلتفرم خود را باز و اجازه دسترسی به APIهای این پلتفرم را در قالب امکانی با نام «کنار دیوار» برای سایر کسبوکارهای بخش خصوصی فراهم کرد.
به گزارش پیوست، دیوار اولین شرکت خصوصی است که این امکان را برای سایر کسبوکارها فراهم کرده تا علاوه بر استفاده از APIهای دیوار به کاربران این پلتفرم نیز سرویس دهند. تاکنون ۴۰ پلتفرم به طور مستقیم به دیوار متصل شدهاند و از طریق افزونه به کاربران دیوار سرویس میدهند.
دیوار در شرایطی امکان دسترسی به APIهای این پلتفرم را برای سایر کسبوکارها فراهم کرده که پلتفرمهای دولتی هنوز حاضر به باز کردن دادههای خود نبودند و تنظیمگران با وجود اینکه بارها بخشهای مختلف را ملزم به اشتراک داده با یکدیگر کردهاند، بهسختی حاضر به این کار شدهاند. اما حالا دیوار در اقدامی که فعلاً آن را رایگان اعلام کرده این امکان را در اختیار سایر کسبوکارها قرار داده است.
مدیران دیوار، علت پیادهسازی این تفکر را افزایش ارزش اسمی این پلتفرم و خلق ارزش برای کاربر عنوان میکنند و میگویند «کنار دیوار» سرویسی تجاری نیست و با هدف تجاریسازی ارائه نشده است. برخی کارشناسان اکوسیستم این اقدام دیوار را گامی در جهت بزرگ شدن ارزش اسمی دیوار و ورود به بورس میدانند. موضوعی که مدیران دیوار آن را کاملاً رد یا تایید نمیکنند و معتقدند این سرویس تاثیری در این تصمیم ندارد.
صدرا علیآبادی، مدیر ارشد محصول دیوار، در این باره میگوید: دیوار بیش از ۵۰ میلیون کاربر دارد و یکی از بسترهای مهم تجارت الکترونیکی در ایران است که ماموریت وصل کردن طرفین معامله را بر عهده دارد. اما از آنجا که تقریباً روزانه ۵۰۰ هزار آگهی در دیوار ثبت میشود، در برخی موارد مواقع کاربران نمیتوانستند بهراحتی از خدمات شرکتهای دیگر در بخشهای بعدی معامله استفاده کنند. در این نقطه بود که به فکر ایجاد سرویسی به نام «کنار دیوار» افتادیم.
او در ادامه یکی از ماموریتهای دیوار را دموکراتیک کردن خرید میداند و میگوید: ما در کنار فروشندههای خرد قرار گرفتهایم چون ماموریت ما C2C است و برای انجام این ماموریت که زنجیره ارزش دیوار را تکمیل کنیم، «کنار دیوار» را اضافه کردهایم.
علیآبادی در پاسخ به پیوست مبنی بر اینکه مزیت مالی این کار برای دیوار چیست هم میگوید: ما با این کار هیچ درآمد مالیای کسب نمیکنیم و هیچگونه پلن درآمدی کوتاهمدتی از آن نداریم. ضمن اینکه ما از طریق در کنار شرکای تجاری بودن، رشد میکنیم و مزیت آن برای ما بیشتر شدن ارزش دیوار است. ما به این نتیجه رسیدیم که باید استراتژیمان را تغییر دهیم. تاکید میکنم کنار دیوار در فاز آزمایشی رایگان است و هدف ما درآمدزایی کوتاهمدت از این پلتفرم نیست.
علیآبادی ادامه میدهد: راهکار جدید دیوار که با عنوان «کنار دیوار» شناخته میشود بهبود تجربه کاربران با ایجاد نوآوری باز در همکاری با اکوسیستم فناوری کشور است. حالا کاربران دیوار میتوانند در پلتفرم دیوار از خدمات شرکتها و استارتآپهای دیگر در مراحل انجام معامله استفاده کنند.
طبق گفته علیآبادی «کنار دیوار» بستری برای افزودن اطلاعات و خدمات به دیوار است و شرکتها و استارتآپها با ارائه خدمات خود در کنار دیوار، میتوانند ضمن توسعه کسب و کار، به کاربران کمک کنند تجربه خرید و فروش ساده و امنی را تجربه کنند.
او توضیح میدهد: مثلا امکان پرداخت امن برای خریدار و فروشنده در هنگام مکالمه متنی، از طریق تومن فراهم شده است. یعنی با انتخاب «پرداخت امن» پولی که برای خرید کالا یا خدمات یا بیعانه پرداخت شده در حسابی واسطه قرار میگیرد و تنها پس از تایید کاربر به حساب طرف مقابل منتقل میشود و به این شکل ریسک کلاهبرداری از بین میرود.
علیآبادی اسنپباکس، تپسیپک، پادرو و پستکس را هم از مواردی معرفی میکند که اکنون فعالیت خود را در ارتباط با رساندن مرسولهها برای کاربران در بستر «کنار دیوار» شروع کردهاند. او در این باره توضیح میدهد: از قبلتر هم مشکل اطمینان به صحت اطلاعات آگهیهای خودرو و کارشناسی را با تامینکنندگانی مثل «کارنامه» پیش میبردیم و حالا «همراهمکانیک» هم به دیوار اضافه شده است و دیگر خریدارها میتوانند با استفاده از افزونههای آگهی، برای هر آگهی تقاضای کارشناسی یا ارزیابی قیمت بدهند. «الوملک» هم به عنوان سرویس ارزیابی قیمت و کارشناسی ملک در دیوار به کمک کاربران آمده است. افزونهای مثل امضانو (لامینگو) در چت دیوار هم برای امضاهای قراردادها به دیوار اضافه شده است.
علی آبادی هدف از این تغییر در پلتفرم را تبدیل دیوار به «پلتفرمی باز» برای حضور و فعالیت دیگر سرویسها جهت ارائه خدمات با کیفیت و راحتتر به کاربران عنوان میکند و میگوید: گرچه «کنار دیوار» با حضور شرکتهای اکوسیستم استارتآپی فعالیت خود را آغاز کرده اما بقیه ارائهکنندگان خدمات اینترنتی هم میتوانند در حوزههای پنل کسب و کاری، محتوای آگهیها و چت، افزونههای خود را توسعه داده و با فعالسازی آن روی دیوار مشتری مناسب خدمات خود را پیدا کنند.
او در ادامه به شرایط استفاده از کنار دیوار اشاره میکند و میگوید: کسب و کارهایی که در رقابت مستقیم با دیوار باشند طبیعتا، کنار دیوار فضای مناسبی برای آنها نیست چون ما این امکان را برای هماهنگ کردن نیازهای کاربران و برای تکمیل کردن زنجیره خدمات دیوار فراهم کردهایم. او در زمینه ظرفیتپذیری دیوار در پلتفرم باز هم توضیح میدهد: همین حالا بدون اینکه کناردیوار اعلام عمومی شود، بیش از ۴۰ تامینکننده سرویس در کنار دیوار قرار گرفتهاند و پلتفرم ما آماده اسکیل کردن است. گردش مالی بین سرویسهای پرداخت امن، دلیوری و احراز هویت چیزی بیش از ده میلیارد تومان ماهانه برای شرکای تجاری ما فراهم کرده و همین امکان به خودی خود نشان میدهد، که کنار دیوار شرایط مناسبی را برای شرکای تجاری ما فراهم کرده است.