ارتباط با ما
09392116387

زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم موبایل هستند

تازه‌ترین گزارش معاونت پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در خصوص استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی نشان از استقبال از بازى‌هاى موبایلى در میان جوانان کشور دارد.

به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، تازه‌ترین گزارش معاونت پژوهش و آموزش بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای مبنی بر شاخص‌ترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی با عنوان «نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم موبایل» منتشر شد.

این گزارش که در ادامه مجموعه گزارش‌های استخراج شده از نتایج پیمایش ملی مصرف بازی‌های دیجتال در ایران منتشر شده،  به مرور مهم‌ترین اطلاعات استفاده از پلتفرم موبایل در میان بازیکنان ایرانی پرداخته و نگاه کاملی را در خصوص الگو‌های مصرف بازی موبایلی، ترجیحات، علاقه‌مندی و میزان هزینه‌کرد در بین بازیکنان موبایلی ارائه‌ می‌دهد.

پیش‌بینی می‌شود در آمد بخش بازی‌های موبایلی از ۳۱۵/۹ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ به ۴۱۹/۷ میلیارد دلار تا سال ۲۰۲۷ افزایش یابد و تعداد کاربران به ۲/۳۲ میلیارد نفر و ضریب نفوذ کاربران از ۲۵/۱ درصد به ۲۹/۲ درصد افزایش یابد تخمین‌زده می‌شود که بازار تبلیغات درون بازی با نرخ رشد مرکب سالانه ۱ ۷/۰۸ درصد رشد کند و تا سال ۲۰۲۷ به ۲۲۱/۵۱۱ میلیارد دلار برسد.

بازی‌های موبایلی اکنون ۵۱ درصد از درآمد جهانی را در صنعت بازی به خود اختصاص می‌دهند و پس از آن بازی‌های کنسولی با ۲۵ درصد و رایانه‌های شخصی با سهم ۲۴ درصدقرار دارند. ۶۲ درصد از دارندگان گوشی‌های هوشمند یک بازی را در عرض یک هفته پس از دریافت گوشی خود نصب می‌کنند و بازی‌های موبایل اکنون بیش از ۴۳ درصد از کل زمان صرف شده برای گوشی‌های هوشمند را تشکیل می‌دهند.

بر اساس نتایج آخرین پیمایش نرخ رشد مرکب سالانه تعداد بازیکنان موبایلی در ایران بین سالهای ۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، برابر با ۸/۱۱ درصد بوده است.

زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

گزارش «نمای نزدیک ۱۴۰۰- پلتفرم موبایل» نشان می‌دهد، در ترکیب سنی بازیکنان، نوجوانان و جوانان بخش بزرگ‌تری را به نسبت سال ۹۸ در اختیار گرفته‌اند و  اکنون نوجوانان ۱۶ و جوانان ۵۵ درصد آن را به خود اختصاص داده‌اند و از سهم بزرگسالان کاسته شده است. همچنین، بازی‌های موبایلی در میان بازیکنان ایرانی نفوذ بالایی دارند و نرخ رشد مرکب سالانه در ایران بین سال‌های۱۳۹۴ تا ۱۴۰۰، برابر با ۸.۱۱ درصد بوده است.

1699882614 341 زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

لازم به ذکر است در این گزارش با توجه به یافته‌های گزارش نمای نزدیک بازیکنان ۳ دسته از بازیکنان شناسایی شده‌اند که شامل بازیکنان مصمم، بازیکنان علاقه‌مند و بازیکنان حرفه‌ای بوده‌اند و همان گونه که در نمودار زیر قابل مشاهده است در بین بازیکنان موبایلی علاقه‌مندان بیشترین نسبت را به خود اختصاص داده‌اند و تنها ۱۱/۵ درصد از آن‌ها را بازیکنان حرف‌های تشکیل می‌دهند، به این معنا که غالباً بازیکنان حرفه‌ای از بازیکن موبایلی بودن فاصله می‌گیرند و از سایر ابزار‌ها برای بازی کردن استفاده می‌کنند.

1699882614 403 زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
همچنین نتایج این پژوهش نشان داد به دلیل دسترسی ساده‌تر وگسترده‌تر به بازی‌های موبایلی از دو پلتفرم دیگر، شاهد حضور طیف‌های اجتماعی گسترده‌تری در میان بازیکنان موبایلی هستیم و این بازی‌ها به‌ویژه در بین زنان نیز محبوبیت گسترده‌ای پیدا کرده است و بالغ بر ۳۷ درصد از بازیکنان موبایلی را زنان تشکیل می‌دهند.

بررسی میانگین سنی بازیکنان موبایلی بر حسب مناطق سکونت نشان می‌دهد که در مناطق مرکزنشین بازی‌های موبایلی توانسته گروه‌های سنی بالاتر را در گیر نماید، در حالی که در مناطق روستانشین میانگین سنی برابر با ۲۳ سال می‌باشد و نشان از استقبال از بازی‌های موبایلی در جوانان مناطق روستایی دارد. بر این اساس می‌توان بازی‌های موبایلی را شکلی از مصرف فرهنگی جدید در مناطق روستایی دانست.

اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود

1699882615 318 زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
این پیمایش نشان می‌دهد سهم بازیکنان موبایلی با ۴ درصد رشد نسبت به پیمایش قبلی، به ۹۶ درصد کل بازیکنان کشور رسیده و با توجه به افزایش نسبت افرادی که از هر ۳ پلتفرم برای بازی استفاده می‌کنند، می‌توان به استقبال بیشتر گیمر‌ها از بازی‌های موبایلی اشاره کرد.

1699882615 152 زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

همان گونه که در تصویر پایین قابل مشاهده است کمترین نسبت بازیکنان موبایلی در بین بازیکنان در هر استان مربوط به استان‌های یزد، مرکزی و تهران بوده است.
همچنین در بین بازیکنان استان‌های بوشهر لرستان، قزوین و خراسان جنوبی نسبت بازیکنان موبایلی برابر با ۱۰۰ بوده است به این معنا که همه بازیکنان در این استان‌ها از موبایل برای بازی استفاده می‌کرده‌اند.
1699882616 56 زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
نتایج پژوهش انجام شده نشان می‌دهد که در بین بازیکنان موبایلی مردان ۶۲ درصد و زنان ۳۷ درصد را به خود اختصاص داده‌اند، در این بین باید توجه داشت که جمعیت مردان بازیکن بیش از زنان است بر همین مبنا در بین بازیکنان موبایلی درصد مردان بیش از زنان بوده است. اما باید توجه داشت با بررسی نسبت بازیکنان موبایلی در هر دو جنس مشخص می‌شود که در بین مردان ۹۴ درصد و در بین زنان ۹۹ درصد بازیکن موبایلی بوده‌اند.

1699882616 873 زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

 

1699882617 688 زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

 

بازیکنان موبایلی حداقل ۱ ساعت در هفته بازی می‌کنند، علاوه بر این باید توجه داشت این بازیکنان به طور میانگین ۷۱ دقیقه در روز تنها با پلتفرم موبایل بازی می‌کنند.

1699882617 496 زنان گیمر در ایران یک سوم بازیکنان مرد در پلتفرم - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

روز با این پلتفرم بازی می‌کنند ۳۸/۷ درصد از آن‌ها نیز بیش از ۱ روز در هفته بازی می‌کنند و تنها ۵/۷ درصد از بازیکنان فقط ۱ روز در هفته مشغول بازی با موبایل هستند که این موضوع نشان از درگیری زیاد مخاطبان و همچنین دسترسی روزانه به بازی‌های موبایلی در جامعه ایران است.

صرف نظر از سهم ۲۲ درصدی یوتیوب، با بررسی روش تماشای بازی در بازیکنان موبایلی روشن شد که بالغ بر ۱۷ درصد از بازیکنان با استفاده از پلتفرم‌های داخلی نظیر آپارات به تماشای بازی دیگران پرداخته‌اند که این موضوع به ویژه در گروه‌های سنی کودک و نوجوان بسیار حائز توجه است و نشان از ظرفیت‌های داخلی برای توسعه صنعت بازی دارد که با بررسی رده سنی ۲ تا ۱۸ سال مشخص شد ۵۰ درصد از مخاطبان آپارات را این گروه تشکیل می‌دهند که بر همین اساس می‌توان گفت فراغت زمانی در بین این گروه تماشای بازی را به شکل جدید مصرف فرهنگی در کودکان و نوجوانان ایرانی بدل کرده است. همچنین نزدیک به نیمی از بازیکنان نیز به صورت فیزیکی و حضوری به تماشای بازی دیگران پرداخته‌اند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.