جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، نیروی کار ارزان قیمت را از مزیتهای رشد اقتصاد دیجیتال در ایران دانست و از علاقه کشورهای همسایه به جذب نیروی انسانی کشور به عنوان تهدید در این حوزه یاد کرد.
به گزارش پیوست، بیست و چهارمین نمایشگاه بینالمللی مخابرات، فناوری اطلاعات و اقتصاد دیجیتال، امروز با حضور ۱۶۰ شرکت داخلی و خارجی در فضایی ۲۲ هزار متر مربعی در محل دائمی نمایشگاههای بینالمللی تهران افتتاح شد.
روحالله دهقانی فیروزآبادی، معاون علمی فناوری رئیس جمهور در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه گفت: به لطف موج جهانی توسعه فناوریهای اطلاعات اقتصاد دیجیتال در کشور ما نیز این مساله مورد توجه قرار گرفت. در ۲۰ سال گذشته جریانی شروع شد که با توسعه تکنولوژیهای ثابت و سیار عامل رشد اقتصاد دیجیتال شد. در حال حاضر اقتصاد دیجیتال ۱۵ درصد تولید ناخالص داخلی اقتصاد جهان را تشکیل میدهد. در ایران این عدد ۷.۸ درصد است. در ایران اقتصاد دیجیتال ۲.۵ برابر فرصت توسعه دارد. اگر این عدد را به نسبت جمعیت متعادل کنیم این عدد میتواند ۵ برابر شود.
او از نیروی انسانی جوان، تیز، با هوش و ارزانقیمت به عنوان مزیتهای توسعه اقتصاد دیجیتال در ایران نام برد.
دهقانی فیروزآبادی همچنین گفت: اقتصاد دیجیتال یک تجربه موفق اقتصادی در کشور است. دولت و حاکمیت به جای تصدیگری در همه امور روش توسعه زیرساخت را انتخاب کرد و عامل اصلی توسعه توسط جریانهای مردمی شد.
معاون رئیس جمهور به تهدیدهای این حوزه نیز پرداخت و گفت: تهدیدهایی هم در این رابطه وجود دارد. علاقهمندی کشورهای همسایه به جذب نیروی انسانی این خطر را ایجاد میکند. اگر نتوانیم زیرساختها را توسعه دهیم از این جریان عقب میمانیم.
به گفته وی امسال پیشبینی ۱۵ هزار تومان اعتبار مالیاتی ذیل قانون جهش شده بود که تا کنون شرکتها نزدیک به ۷ هزار میلیارد تومان از آن استفاده کردهاند
مجید سلطانی، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران نیز در مراسم افتتاحیه گفت: در شرکت مخابرات وظیفه داریم زیرساختهای ارتباطی را توسعه دهیم. بر اساس برنامه راهبردی سه سال پیش هیات مدیره از دو سو توانمندی شرکت را برابر با برنامههای کلان وزارت ارتباطات، صنعت و اقتصاد جلو میبریم. دو کار اساسی از ۱۴۰۱ شروع کردیم، یکی از آنها نهضت جهادی توسعه فیبر نوری بود. در سوی دیگر برای اینکه نقش شرکت مخابرات در اقتصاد دیجیتال پررنگ شود فعالیتهای راهبردی را در حوزه انقلاب صنعتی چهارم شروع کردیم. دبیرخانه دائمی اقتصاد دیجیتال را در استان البرز ایجاد کردیم، چندین رویداد با همکاری شرکتهای فناور شروع شده است. اکنون به دنبال این هستیم نهضت توسعه اقتصاد دیجیتال را شروع کنیم. به عنوان بزرگترین شرکت مخابراتی وظیفه خودمان میدانیم در جهت توسعه کشور گام برداریم.
او ادامه داد: صادرات تجهیزات مخابرات با حرف امکانپذیر نیست. باید ببینیم داخل سبد ICT کشور چقدر اعتبار چرخش میکند. در شرکت مخابرات با ۲۰۰ شرکت داخلی قرارداد داریم. اپراتورهای ثابت و سیار این شرکتها را حمایت کردهاند. من استدعا میکنم سیاستگذاران سبد چرخش اقتصاد این صنعت را مشخص کنند. چقدر باید گردش مالی داشته باشیم تا همه شرکتها نقش خود را به خوبی انجام دهند. خواهش میکنم حتما تصویری از میان سرمایهگذاری در این صنعت در کشور داشته باشیم تا به هدف خودمان برسیم.
سطانی همچنین گفت: تلکام یک برند است. استدعا میکنم این برند ضعیف نشود. به عنوان مخابرات کنار شما هستیم و دست شما را میبوسیم. از الان باید شرکتها برای سال آینده فکر کنند. باید نمایشگاهی داشته باشیم که در منطقه و حتی خارج از منطقه زبانزد باشد. نباید این نمایشگاه دستخوش حوادث شود، باید تیمی انتخاب شود که بتوانند خوب برنامهریزی کنند و نمایشگاهی در شأن جمهوری اسلامی ایران برگزار شود. امسال خیلی زحمت کشیده شد اما هنوز به جایی که باید نرسیدهایم.
میثم عابدی، معاون فناوری و نوآوری وزیر ارتباطات نیز گفت: یکی از اولویتهای وزارت ارتباطات بومیسازی تجهیزات مخابراتی و بازارسازی برای این شرکتها است. این اتفاق با کمک وزارت صمت و معاونت علمی در جریان است. برای اینکه این مهم تحقق پیدا کند در اسفند ۱۴۰۰ فهرستی از اولویتهای بومیسازی احصا شد و این سه مجموعه ابزارهای تشویقی و تنبیهی خود را به کار گرفتند. در معاونت علمی منابع حمایتی و گرنت اهدا شد. در وزارت صمت هم تخصیص ارز اتفاق افتاد.
عابدی در ادامه بیان کرد: در این مسیر به چند مسأله برخورد کردیم. اولین مسأله تعداد زیاد شرکتهای مدعی تولید داخل بود. پژوهشگاه ارتباطات نظامنامه تولید محصول بومی را تنظیم کرد. این نظامنامه محور ارزیابی هر محصولی است که شرکتها ادعا میکنند ساخت داخل است. همچنین آمار دقیقی از محصولات وارداتی وجود نداشت. با همکاری دکتر انصاری و وزارت صمت و سازمان تنظیم میخواهیم شناسه یکتای کالا را طراحی کنیم تا مرجع خوبی برای برنامهریزیهای دقیقتر وجود داشته باشد.
عابدی افزود: همچنین بعضا محصولات داخلی ما گرانتر از محصولات خارجی است. پس لازم است قیمت اصلاح شود. قیمت برخی محصولات خارجی نیز واقعی به نظر نمیآید.
معاون وزیر ارتباطات در مورد تربیت نیروی انسانی نیز گفت: در وزارت ارتباطات به واسطه مسائل صنف، تامین نیروی انسانی متخصص مشکل بود. امسال برای ۱۰۰ هزار دانشآموز آموزش پایتون در ۱۵ استان کشور را شروع کردیم. آموزش متخصصین این حوزه را نیز شروع کردیم و امسال ۱۰ هزار متخصص جذب بازار میشوند. در برنامه هفتم نیز تربیت ۵۰۰ هزار نیروی متخصص تکلیف شده است. در طرح راهبران تحول دیجیتال ۲۵ نفر را جذب کردیم. این افراد در شرکتهای خصوصی و وزارت ارتباطات آموزش میبینند و سپس برای آموزشهای تکمیلی به خارج از کشور میروند تا بعد از آن در کشور فعالیت کنند.
مجتبی توانگر، نماینده تهران در مجلس و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال نیز یکی دیگر از مهمانان افتتاحیه بود که در این مراسم گفت: در انقلاب صنعتی چهارم، اقتصاد دیجیتال به عنوان یک بعد جدید در اقتصاد جهانی نهادینه شده است. محرک اصلی در روند رشد اقتصاد دیجیتال فناوریهای نوین هستند. این فناوریها باعث افزایش بازدهی در اقتصاد میشوند.
او افزود: یکی از موارد تاثیرگذار، رفع اختلالهای اینترنتی و ارائه اینترنت باکیفیت است. به همین خاطر طرح فیبر نوری و ایجاد صندوق آن نقش مهمی در این رابطه ایفا خواهند کرد. در این پروژه ۳۳۳۰ کیلومتر حفاری و کانالکشی انجام شده است. مهمترین چالش پروژه نیز همکاری نکردن شهرداری برخی از شهرهاست. همچنین باید محتوای مناسب برای این سرعتها فراهم شود و محدودیتها برای شبکه فیبر نوری کمتر باشد.
توانگر از تهیه پیشنویس قانون حفاظت از دادههای شخصی نیز خبر داد: نیازمند تصویب قانون حمایت و حفاظت از دادههای شخصی هستیم. در کمیته اقتصاد دیجیتال طرحی را آماده کرده بودیم و قرار شد با همکاری کمیته اقتصاد دیجیتال این لایحه تدوین شود. پیشنویس این لایحه در کمیته اقتصاد دیجیتال دولت تدوین شده است. داده و اطلاعات سرمایه است. باید برای حریم شخصی مردم برنامهریزی کنیم.
نماینده تهران در مجلس به بحث تعرفه اینترنت نیز اشاره کرد و گفت:وضع زیرساخت ارتباطی و اطلاعاتی خوب نیست. در سال ۹۵ سرمایهگذاری یک میلیارد دلاری در این صنعت داشتیم و این عدد اکنون به زیر ۳۰۰ میلیون رسیده است. توقف تعرفهها از سال ۹۵ تا کنون یعنی کاهش نقدینگی و کاهش سرمایهگذاری. یکی از موانع رشد این صنعت نامتناسب بودن تعرفهها و تعرفه دستوری است. از سال ۹۶ تعرفهها تغییر نکرده است و هزینهها ۱۰ برابر شده است. منطقی کردن تعرفهها باید در اسرع وقت انجام شود.
داوود ادیب، رئیس کانون هماهنگی فاوا و عضو شورای سیاستگذاری نمایشگاه تلکام نیز گفت: نمایشگاه با شعار تحویل دیجیتال و اتصالپذیری میزبان مخاطبان خود است. سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی باید به ۱۵ درصد برسد. شورای سیاستگذاری نمایشگاه، اتحادیه صادرکنندگان، کانون هماهنگی فاوا و معاونت علمی هدفگذاری مناسبی در راستای تحققبخشی به این مساله انجام دادهاند.
او افزود: ۵۰ مهمان خارجی در این نمایشگاه از کشورهای سوریه، روسیه، عراق، چین، ترکمنستان و ارمنستان در تلکام حضور دارند. همچنین اپراتورهای بزرگ کشور در این نمایشگاه حضور دارند و حوزههای ارتباطات و اطلاعات و اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی در این نمایشگاه حضور پر رنگی خواهند داشت.
ادیب از برگزاری پنلهایی با موضوع چالشهای پیش روی اجرای فیبر نوری خبر داد. همچنین به گفته وی ۳۲ رویداد تخصصی، ۱۵ پنل و ۲۲ کارگاه تخصصی با موضوعات هوش مصنوعی، بلاکچین، متاورس و در تلکام بیست و چهارم برگزار خواهد شد.
احمدرضا علایی طباطبایی، مدیرعامل شرکت نمایشگاههای بینالمللی تهران نیز در این مراسم گفت: مجری نمایشگاه امسال شرکت نمایشگاههای بینالمللی است. تلکام امسال در زیربنای ۲۲ هزار متر مربع میزبان ۱۶۰ شرکت داخلی و خارجی است. از این حیث نسبت به دوره قبل رشد ۱۲۵ درصدی را شاهد بودهایم. در تلکام میزبان هیاتهای تجاری از ۹ کشور، ۲۹ شرکت و ۵۰ هیات تجاری هستیم.
علایی افزود: در خصوص سختافزار اگر نگاهی به تراز تجاری کشور در حوزه تجهیزات بکنیم نابرابری منفی را میبینیم که برای آن باید از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان استفاده کنیم.