ارتباط با ما
09392116387

در پنل تحول دیجیتال مطرح شد: فعلا یک نمایش گلخانه‌ای از تحول دیجیتال داریم

حاضران در پنل تحول دیجیتال نمایشگاه تلکام در مورد تحول دیجیتال معتقدند آنچه اتفاق افتاده نمایشی بوده چرا که برای تحول دیجیتال باید تصمیم واقعی گرفته شود.

به گزارش پیوست، محمود زنوزی‌راد که مدیریت این پنل را برعهده داشت گفت: متاسفانه آنچه اتفاق افتاده نمایشی از تصمیم‌گیری دیجیتال است. داده‌ها باید واقعی باشد تا تصمیم واقعی برای آن گرفته شود. زمانی که با یک بیمار مواجه هستید علائم آن را بررسی می‌کنید. وقتی نمی‌توانید علائمی از یک بیمار تشخیص دهید چطور می‌توانید درمان را پیدا کنید. ما در ایران نه علائم درستی داریم و نه از درمان درست استفاده می‌کنیم. مسلم است که این راه به نتیجه نمی‌رسد. امیدواریم که این قدم‌های کوچک در این پنل‌ها برداشته شود تا به گوش مسئولین برسد که باید داده واقعی داشته باشیم و بر اساس داده های درست متحول شویم.

داده‌ها اساس تحول دیجیتال

شهاب لطفعلی مشاور و  دبیر هیئت مدیره شرکت مخابرات ایران با اشاره به موضوع حاکمیت داده در تحول دیجیتال به تعاریف این حوزه پرداخت و گفت: تحول دیجیتال به عنوان یک پارادایم شیفت در سازمان‌ها نه‌تنها برای ایجاد سهولت و ارزش آفرینی که ابزار رقابت برای بقا است. در چرخه عمر یک کسب‌وکار زمانی که شرکت‌ها به بلوغ رسیدند و احساس کردند محصولشان کهنه شده به راحتی می‌توانند پارادایم شیفت داشته باشند و به سمت محصول و فناوری جدید حرکت کنند. با این کار کسب‌وکارها نه تنها نمی‌میرند بلکه رشد انفجاری می‌کنند.

لطفعلی در ادامه به نمونه‌های عینی تحول دیجیتال در کسب‌وکارها اشاره کرد و گفت: نتفلیکس را دو نفر در سال ۱۹۹۷ تاسیس کردند که در آن زمان خیلی کار شگفت‌انگیزی انجام نمی‌دادند. ضمن اینکه در همان دوره یک شرکت بزرگ به نام بلک باستر در بازار آمریکا وجود داشت. آنها در مقطعی حتی حاضر شدند شرکت خود را به پنجاه میلیون دلار بفرشوند که بلک‌باستر آن را خریداری نکرد. این روند تا سال ۲۰۰۷ ادامه داشت تا در این زمان نتفلیکس سوار بر پارادایم شیفت می‌شود. آن شرکت غول در سال ۲۰۱۲ اعلام ورشکستگی می‌کند و نتفلیکس الان ۸ میلیارد دلار درآمد دارد.

لطفعلی در ادامه گفت: عناصر اصلی در تحول دیجیتال کارکنان، داده، فناوری، فرآیند و نتایج هستند و زاویه دید من از منظر داده است. داده و تحلیل داده‌ مهمترین نقش را در تحول دیجیتال بازی می‌کند. اگر شرکتی بخواهد رشد کند و تحول درست داشته باشد و باقی بماند باید داده داشته باشید. ما در مورد دیجیتال ترنسفورمیشن صحبت می‌کنیم یعنی داده‌های درون پرونده‌ها به درد نمی‌خورد تا زمانی که دیجیتایز شود. برای قابل استفاده شدن باید یک سیستم خودکار داشته باشیم. باید ببینید هر کاری که می‌توان آن را مکانیزه و خودکار کرد را انجام داد. اگر بتوانید تولید داده مکانیزه کنید قطعا به سمت تحول دیجیتال حرکت می‌کنید. جمع‌آوری داده به این دلیل حائز اهمیت است چون با ارزش‌تر از نفت، داده است. لیست شرکت‌های بزرگ دنیا به شما می‌گوید اهمیت دیتا چقدر است. اگر کل کشورهای دنیا را در نظر بگیریم اپل به عنوان یک شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌تواند در میان ۱۰ اقتصاد برتر باشد.

اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود

لطفعلی با اشاره به ویژگی‌های تحول دیجیتال و نقش داده‌ها در آن گفت: حاکمیت داده‌ها فرآیندهایی است که در دسترس بودن، کیفیت و امنیت داده‌های سازمان را از طریق سیاست‌ها و استانداردهای مختلف ارتقا می‌دهد. این فرآیند‌ها صاحبان داده‌ها، اقدامات امنیتی داده‌ها و استفاده‌های مورد نظر را تعیین می‌کند. آینده دنیا روی داده است. شما راه می‌روید و داده تولید می‌کنید. ما از داده می‌توانیم به هوش مصنوعی برسیم. گارتنر در مصاحبه با اعضای ارشد 250 شرکت دنیا گزارشی منتشر کرده که در آن گفته می‌شود اولین و بیشترین اولویت‌ برای کسب‌وکارها هوش مصنوعی است.

با ساختار پروژه‌ای نمی‌توانیم متحول شویم

جواد حسین‌پور رئیس اداره توسعه کسب‌وکار شرکت مخابرات ایران در صحبت‌های خود در مورد زیست‌بوم تحول دیجیتال توضیح داد و گفت: احساس می‌کنم که هنوز درک مشترک در لایه سیاستگذاری، تاکتیک و عملیات وجود ندارد. هنوز یک سری مرزها را مشخص نکرده‌ایم. تحول دیجیتال تقریبا به عنوان یک موضوع ویترینی در دهان مدیران می‌چرخد. ما در ابتدا یادگرفتیم با کامپیوتر چگونه کار کنیم. که پنجاه سال از شروع آن گذشته است. در عصر دیجیتالایز در سال ۲۰۰۰ فرآیندها را دیجیتال کردیم. فرآیندهایی که در حوزه مالی و اداری و غیره داشتیم آن‌ها را سیستمی کردیم. به دنبال این تفکر ساختارهای الکترونیکی مانند آموزش و سلامت و غیره ایجاد شد. در ابتدا نگاه ما سخت‌افزاری بود اما در نسل بعدی نگاه نرم‌افزاری داشتیم. اما امروز وارد دیجیتال ترنسفورمیشن شدیم. در هر سه حوزه نوع نگاه ما نسبت به تغییر متفاوت است. ما در نسل اول دنبال کنترل تغییر بودیم در نسل بعد دنبال مدیریت تغییر بودیم اما الان وارد مرحله‌ای شدیم که به آن رقص تغییر گفته می‌شود. شما نمی‌توانید در مقابل تغییر گارد بگیرید و تحول بخواهید. ما هنوز در حوزه رمزارزها ساختاری نداریم اما در مورد تحول صحبت می‌کنیم که یکی از ابعاد آن اقتصاد دیجیتال است. یا بحث دهکده جهانی که سال‌ها پیش خیلی رایج بود و به آن بد پرداخته شد. اینگونه مطرح شد که یک کدخدایی هست و می‌خواهد ما را استحاله فرهنگی کند. اما دهکده دیجیتال یک مفهوم مهم داشت که مرزها فرو می‌ریزند.

حسین‌پور گفت: ما در تحول دیجیتال با مفهوم جدیدی مواجه نیستیم فقط به مرحله بالاتری از بلوغ رسیدیم. مخاطب تحول دیجیتال کسب و کارها و سازمان و نهادهای بالادستی هستند. بخواهید یا نخواهید در آینده کوتاه مدت زندگی هشتاد میلیون ایرانی دستخوش تغییر خواهد شد. سبک‌های زندگی ما در دنیای بدون مرز فرو می‌ریزد. در اجلاس G8 امسال از فیس‌بوک دعوت می‌شود که نماینده یک جمعیت هفتصد میلیونی در این اجلاس باشد.

حسین پور در ادامه با توجه به چالش‌های موجود در زمینه تحول دیجیتال گفت: آیا می‌توانیم با ساختار سلسله مراتبی و پروژه‌ای وارد تحول دیجیتال شویم؟ وقتی از گوگل صحبت می‌کنیم این ادعا را دارد که در ۴۸ ساعت می‌تواند ساختار شرکت را فرو بریز و از نو تعریف کند. در فضای تحول دیجیتال باید کارهای دیگری اتفاق افتد. در اغلب کشورهای پیشرفته در حوزه توسعه به عنوان اولین قدم به‌دنبال اصلاح فلسفه هستند. برای ما هم همینطور است ما زمانی وارد فضای توسعه شدیم که نگاهی به فلسفه انداختیم. تا نگاه درست نشود نمی‌توانیم تصمیم درست بگیریم. فکر می کنم ما هنوز به فهم مشترک نرسیده‌ایم و در یک فضای گلخانه‌ای کار می‌کنیم. من چیز عمیقی نمی‌بینم زمانی می‌توانید وارد این فضا شوید که نگاه به دنیا و مرزها در حوزه فناوری متفاوت باشد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.