ارتباط با ما
09392116387

الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟

اگر اغلب متوجه می‌شوید که در صفحه اکسپلور (Explore) اینستاگرام خود در حال بالا و پایین کردن هستید و از مشاهده ریل‌ها و پست‌های آن سیر نمی‌شوید، باید بدانید که در این زمینه تنها نیستید. اینستاگرام در تلاش برای افزایش مستمر تجربه کاربری، مرتبط‌ترین محتوایی را که احتمالاً به آن علاقه دارید را به شما نشان می‌دهد. بنابراین به عنوان یک کسب و کار، درک نحوه عملکرد الگوریتم اینستاگرام به شما کمک می‌کند تا یک استراتژی موثر برای بهبود صفحه خود و افزایش دنبال‌کنندگانتان در این پلتفرم ایجاد کنید.

به گزارش پیوست، اما از آن‌جایی که اینستاگرام دائماً در حال ایجاد تغییرات است و الگوریتم خود را تکامل می‌دهد، آگاهی از جدیدترین الگوریتم آن دشوار است. بنابراین در این مطلب به شما توضیح می‌دهیم که الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ دقیقا چگونه کار می‌کند؟

الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند:

  • الگوریتم اینستاگرام چیست؟
  • چگونه اینستاگرام پست‌های فید و استوری‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.
  • الگوریتم صفحه اکسپلور اینستاگرام چگونه کار می‌کند؟
  • چگونه اینستاگرام ریل‌ها (Reels) را رتبه‌بندی می‌کند؟
  • آنچه اینستاگرام به شما توصیه نمی‌کند.
  • نکاتی برای اینکه الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ برای شما موثر باشد.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

این الگوریتم در واقع یک الگوریتم واحد نیست. بلکه ترکیبی از الگوریتم‌ها، فرآیندها و طبقه‌بندی‌کننده‌ها است که با هم برای شخصی‌سازی تجربه کاربر فعالیت می‌کنند. اینستاگرام در ابتدا از یک الگوریتم زمانی ساده استفاده می‌کرد که پست‌ها را به ترتیب نحوه انتشار آنها نمایش می‌داد. اما الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ به یک سیستم بسیار پیچیده تبدیل شده است. به گونه‌ای که محتوایی که برای هر کاربر نمایش داده می‌شود را بر اساس آنچه که بیشتر به آن اهمیت می‌دهد، تعیین می‌کند.

طبق گفته اینستاگرام، هر قسمت از اپلیکشن از الگوریتم خاص خود استفاده می‌کند. یعنی الگوریتم Feed متفاوت از الگوریتم صفحهExplore  عمل می‌کند. به علاوه صفحه اکسپلور از الگوریتم متفاوتی با Reels استفاده می‌کند. چون نحوه تعامل کاربران با بخش‌های مختلف برنامه متفاوت است. برای مثال، افراد تمایل دارند به دنبال استوری‌های‌ (Story) نزدیک‌ترین دوستان خود بگردند. اما وقتی به صفحه اکسپلور می‌روند، ترجیح می‌دهند محتوای تازه‌ای را کشف کنند.

این سیستم رتبه‌بندی پیشرفته تضمین می‌کند که تجربه کاربری بر اساس ترجیحات هر کاربر تا حد زیادی شخصی‌سازی شود. به این معنی که هیچ دو کاربری دقیقاً محتوای یکسانی را در صفحه اکسپلور خود نمی‌بینند. به طور مشابه، حتی اگر یک شخص حساب‌های متفاوتی را مدیریت کند، محتواهای توصیه شده در آن حساب‌ها هم دقیقاً یکسان نخواهد بود.

چگونه اینستاگرام پست‌های فید و استوری‌ها را رتبه‌بندی می‌کند.

کاربران اینستاگرام تمایل دارند محتوای دوستان و خانواده را در فید (Feed) و استوری خود ببینند. بنابراین روند رتبه‌بندی این دو بخش کم و بیش یکسان است. جدا از تبلیغات گاه به گاه، فید و استوری شما فقط محتوای افرادی را که دنبال می‌کنید نمایش می‌دهد.

الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیوالگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

برای رتبه‌بندی دقیق محتوا در فید و استوری، اینستاگرام موارد زیر را در اولویت قرار می‌دهد:
  • اطلاعات پست – الگوریتم اینستاگرام به محبوبیت یک پست از نظر لایک نگاه می‌کند. هم‌چنین جزئیات بیش‌تری مانند زمان آپلود کردن پست، مدت زمان آن (در مورد ویدیوها) و مکان یا لوکیشن (در صورت وجود) را در نظر می‌گیرد.
  • اطلاعات مربوط به منتشرکننده پست – برای درک این‌که چقدر شخص مورد نظر برای شما مهم است، اینستاگرام سیگنال‌هایی را در نظر می‌گیرد. مانند اینکه هر چند وقت یکبار با آن فرد تعامل دارید و اینکه آیا این تعاملات اخیراً انجام شده است یا خیر.
  • فعالیت کاربر – اینستاگرام سعی می‌کند بر اساس عواملی مانند تعداد پست‌هایی که دوست داشته‌اید و نوع محتوایی که تمایل دارید با آن درگیر شوید، بفهمد که ممکن است به چه چیزی علاقه‌مند باشید تا آن را به شما نشان دهد.
  • تاریخچه تعامل – اینستاگرام سعی می‌کند با مشاهده سیگنال‌ها و نشانه‌هایی مانند اینکه آیا برای پست‌های آن صفحه نظر می‌دهید یا نه، دید بهتری از علاقه کلی شما به دیدن محتوای یک کاربر خاص به دست آورد.

پس از آن الگوریتم اینستاگرام از تمام این اطلاعات برای پیش‌بینی میزان احتمال تعامل شما با یک پست خاص استفاده می‌کند. به عنوان مثال، در قسمت فید، بررسی می‌کند که چه مدت زمانی قرار است برای دیدن پست صرف کنید. چقدر احتمال دارد روی آن نظر بدهید، آن را دوست داشته باشید یا ذخیره کنید. و چقدر احتمال دارد که پروفایل را بررسی کنید. بنابراین، پست‌هایی که در بالای فید خود مشاهده می‌کنید، پست‌هایی هستند که الگوریتم در نظر گرفته که به احتمال زیاد روی آن‌ها اقدامی انجام خواهید داد.

الگوریتم صفحه اکسپلور اینستاگرام چگونه کار می‌کند.

هدف اصلی صفحه اکسپلور این است که شما را با چیزهای جدید آشنا کند. بنابراین اگرچه اینستاگرام هم‌چنان محتوا را بر اساس آنچه بیشتر به آن علاقه دارید ارائه می‌دهد، بیشتر پست‌ها از حساب‌هایی هستند که شما آنها را دنبال نمی‌کنید.

الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟ - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیوالگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟ - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

برای تعیین اینکه کدام پست‌ها باید رتبه‌بندی شوند، الگوریتم ابتدا به پست‌هایی که در گذشته با آنها تعامل داشته‌اید نگاه می‌کند. سپس متوجه می‌شود چه کسانی با آن پست‌ها تعامل داشته‌اند و به چه حساب‌های دیگری علاقه دارند. این به الگوریتم اینستاگرام کمک می‌کند تا پست‌هایی را که برای صفحه اکسپلور شما رتبه‌بندی می‌کند، محدود کند.

پس از یافتن گروهی از پست‌هایی که ممکن است به آنها علاقه داشته باشید، اینستاگرام آنها را با استفاده از سیگنال‌های زیر رتبه‌بندی می‌کند:

  • اطلاعات پست – اینستاگرام به محبوبیت یک پست بر اساس تعداد لایک‌ها، نظرات و ذخیره‌های آن نگاه می‌کند. اما وزن این سیگنال‌ها برای صفحه اکسپلور بسیار بیشتر از فید و استوری‌ها است.
  • تاریخچه تعامل – اگرچه ممکن است پست مربوط به حسابی باشد که شما آن را دنبال نمی‌کنید، اما اینستاگرام می‌تواند بر اساس اینکه آیا در گذشته با پست‌های آنها تعامل داشته‌اید یا خیر، متوجه شود که چقدر به محتوای آن علاقه‌مند هستید.
  • فعالیت کاربر – اینستاگرام پست‌هایی را که لایک کرده‌اید، به اشتراک گذاشته‌اید و روی آن‌ها نظر داده‌‎اید، در نظر می‌گیرد. هم‌چنین به تاریخچه نحوه تعامل شما با پست‌های دیگر در صفحه اکسپلورتان نگاه می‌کند.
  • اطلاعات مربوط به منتشر کننده پست – اینستاگرام هم‌چنین اطلاعاتی را در مورد منتشر کننده پست در نظر می‌گیرد، مانند میزان تعامل آن در چند هفته گذشته. این به الگوریتم کمک می‌کند تا محتوای با کیفیت بالا را در میان طیف گسترده‌ای از کاربران پیدا کند.

چگونه اینستاگرام ریل‌ها (Reels) را رتبه‌بندی می‌کند.

هدف اصلی Reels اینستاگرام سرگرمی است. در نتیجه، بسیاری از ویدیوهایی که می‌بینید از حساب‌هایی هستند که آنها را دنبال نمی‌کنید. از این نظر بسیار شبیه به صفحه اکسپلور است. تفاوت اصلی این است که اینستاگرام به جای در نظر گرفتن آنچه ممکن است به آن علاقه داشته باشید، به طور خاص روی محتوایی تمرکز می‌کند که ممکن است شما را سرگرم کند.

1713528923 822 الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟ - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو1713528923 822 الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟ - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

اینستاگرام پیش‌بینی‌های مهمی را انجام می‌دهد، مانند اینکه چقدر احتمال دارد که یک Reel را تا آخر تماشا کنید و با آن درگیر شوید. نکته مهم دیگر این است که چقدر احتمال دارد از صفحه صوتی (audio page) آن بازدید کنید زیرا این می‌تواند نشان دهد که آیا می‌خواهید ریل خود را بسازید یا نه. مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی برای ریل‌های اینستاگرام عبارتند از:

  • فعالیت کاربر – اینستاگرام به ریل‌هایی که اخیراً با آن‌ها در تعامل بوده‌اید نگاه می‌کند تا درک بهتری از محتوایی که ممکن است به شما مرتبط باشد، پیدا کند.
  • سابقه تعامل – برخی از ویدیوهایی که می‌بینید ممکن است از حساب‌هایی باشند که برای شما جدید هستند. اما اگر در گذشته با آن‌ها تعامل داشته‌اید، به اینستاگرام کمک می‌کند بفهمد چقدر ممکن است به محتوای آن‌ها علاقه داشته باشید.
  • اطلاعات ریل – سیگنال‌های مربوط به عناصر محتوا در یک ریل هم به اینستاگرام کمک می‌کند تا ویدیوها را به‌طور مناسب رتبه‌بندی کند. این ممکن است شامل اطلاعاتی مانند آهنگ‌های صوتی و محبوبیت باشد.
  • اطلاعات مربوط به منتشر کننده پست – وقتی صحبت از Reels می‌شود، الگوریتم سعی می‌کند به همه فرصتی برابر برای یافتن مخاطبان خود بدهد. بنابراین سازندگان دارای دنبال‌کنندگان کمتر و حساب‌های جدید فرصتی برای درخشش و دستیابی به مخاطبان گسترده‌تری دارند. محبوبیت ویدیو فاکتور مهمی است، بنابراین الگوریتم می‌تواند محتوای طیف وسیعی از افراد را نمایش دهد.

آنچه اینستاگرام به شما توصیه نمی‌کند

اگرچه اینستاگرام قصد دارد به مردم مکانی برای ابراز وجود بدهد، اما بیش از همه ایمنی را در اولویت قرار می‌دهد. به همین دلیل است که گاهی اوقات پست‌هایی را حذف می‌کند که به طور بالقوه مضر و برخلاف دستورالعمل‌های آن هستند. علاوه بر این، الگوریتم نمایش دادن محتوای خاصی را محدود می‌کند:

  • محتوایی که توسط بررسی‌کنندگان حقایق شخص ثالث به عنوان اطلاعات نادرست برچسب‌گذاری شده است. این موارد در فید و استوری‌ها کمتر به چشم می‌خورد.
  • محتوای بالقوه ناراحت کننده یا حساسیت برانگیز. برای مثال، محتوایی که استعمال تنباکو را تبلیغ می‌کند در صفحه اکسپلور یا ریل‌ها نشان داده نمی‌شود.
  • محتوایی که ماهیت سیاسی دارد. یعنی بر مسائل سیاسی متمرکز است یا توسط/ از طرف احزاب و شخصیت‌های سیاسی و هم‌چنین مقامات دولتی ایجاد می‌شود.
  • محتوای دارای وضوح پایین یا واترمارک

نکاتی برای اینکه الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ برای موثر باشد.

صرف نظر از اینکه می‌خواهید در Explore، Reels یا Feed رتبه‌بندی شوید، تعداد تعاملاتی که دریافت می‌کنید نقش مهمی در دیده شدن محتوای شما دارد. بنابراین اگر می‌خواهید الگوریتم اینستاگرام برای شما به صورت موثر کار کند، مهم است که محتوایی ایجاد کنید که تعداد زیادی لایک، اشتراک‌گذاری، کامنت و حتی ذخیره یا سیو را به همراه داشته باشد.

در ادامه چند نکته را بیان می‌کنیم که به شما کمک می‌کند رتبه خود را با الگوریتم اینستاگرام بهبود بخشید و حساب کابری خود را رشد دهید:

۱. ریل‌های سرگرم‌کننده و در سایز مناسب ایجاد کنید.

با توجه به اینکه اینستاگرام Reels را به شدت تبلیغ می‌کند، می‌توانید از آن برای کسب بازدید بیشتر استفاده کنید. در تقویم محتوای خود فضایی ایجاد کنید تا ریل‌های زیادی تولید و منتشر کنید. در این صورت می‌توانید دنبال‌کنندگان خود را درگیر نگه دارید و در نهایت افراد بیشتری را جذب کنید.

بررسی مک‌بوک ایر m3؛ دوست‌داشتنی، قدرتمند و غیراقتصادی - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: بررسی مک‌بوک ایر M3؛ دوست‌داشتنی، قدرتمند و غیراقتصادی

الگوریتم اینستاگرام ریل‌ها را از نظر ارزش سرگرمی رتبه‌بندی می‌کند، بنابراین مطمئن شوید که محتوا را سرگرم‌کننده، فان و جذاب نگه دارید. و از آنجایی که اینستاگرام این را هم در نظر می‌گیرد که آیا مردم یک Reel را تا آخر تماشا می‌کنند یا خیر، باید سعی کنید ویدیوهای خود را کوتاه نگه دارید تا احتمال بیشتری وجود داشته باشد که مردم آن را به صورت کامل تماشا کنند.

Ulta Beauty به طور منظم ریل‌هایی ایجاد می‌کند که نکات مراقبت از پوست و زیبایی و بررسی محصول را به نمایش می‌گذارد. ویدئوها کوتاه، سریع و دقیق هستند و در عین حال مخاطب را آگاه و سرگرم می‌کنند. در نتیجه، اکثر ریل‌های آنها بیش از 100000 بازدید دارند.

1713528923 479 الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو1713528923 479 الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

۲. زمان‌بندی خود را درست انجام دهید.

از آن‌جایی که میزان تعامل یک فاکتور رتبه‌بندی قوی در الگوریتم اینستاگرام است، شما باید در چند ثانیه اول انتشار محتوای خود تا حد امکان لایک و کامنت دریافت کنید. به همین دلیل مهم است که باید دنبال‌کنندگان خود را در زمانی که بیشتر فعال‌ هستند، جذب کنید. چون در این زمان احتمال بیش‌تری وجود دارد که با پست‌ها و استوری‌های شما تعامل برقرار کنند. در غیر این صورت، محتوای شما می‌تواند در دریایی از پست‌ها و استوری‌های حساب‌های دیگر که در حال حاضر تعداد زیادی تعامل دریافت می‌کنند، دفن شود.

بر اساس داده‌های مطالعات مختلف، پنجشنبه‌ها بهترین روز برای انتشار پست به طور کلی است. و بهترین زمان برای انتشار پست بین ۱۱ صبح تا 1 بعد از ظهر است. علاوه بر این، ۱۱ صبح چهارشنبه‌ها و ۲ بعد از ظهر جمعه‌ها هم زمان خوبی برای انتشار پست هستند. (این اطلاعات بر اساس بررسی پ‍ست‌های غیرایرانی بدست آمده است و ممکن است در فضای فارسی متفاوت باشد)

1713528923 911 الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو1713528923 911 الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

اما از آن‌جایی که در این مطالعات تفاوت‌هایی وجود دارد، بهتر است به داده‌های تحلیلی حساب کاربری خود نگاهی بیندازید تا ببینید چه زمانی فالوورهای شما بیشتر با محتوای اینستاگرامتان درگیر هستند. سپس می‌توانید از ابزارهای زمان‌بندی برای انتشار خودکار پست‌هایتان در زمان بهینه استفاده کنید. حتی می‌توانید انتشار استوری‌هایتان را با استفاده از ابزارهای مناسب این کار برنامه‌ریزی کنید.

۳. دعوت و تشویق به تعامل در استوری

هنگام رتبه‌بندی استوری‌ها، اینستاگرام از محبوبیت به‌عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند. به این معنی که محتوایی را که دارای تعاملات زیادی است، در اولویت قرار می‌دهد. بنابراین اگر می‌خواهید استوری‌های شما برای افراد بیشتری قابل مشاهده باشد، مطمئن شوید که کسانی که آن را مشاهده می‌کنند وسوسه می‌شوند تا با آن تعامل کنند. می‌توانید از نظرسنجی‌ها، باکس‌های پرسش و پاسخ و اسلایدرهای ایموجی برای تشویق مردم به تعامل با استوری‌هایتان استفاده کنید.

ببینید که چگونه Omsom، برند غذای آسیایی، مردم را تشویق می‌کند تا در استوری‌هایش بین دو گزینه غذایی مختلف انتخاب کنند و رای دهند. این کار باعث ایجاد تعامل و در نهایت افزایش بازدید محتوای آنها در الگوریتم اینستاگرام می‌شود.

1713528923 153 الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟ - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو1713528923 153 الگوریتم اینستاگرام در سال ۲۰۲۴ چگونه کار می‌کند؟ - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

۴. مردم را تشویق به اظهار نظر کنید.

برای پست‌ها و ریل‌ها، تعامل یک عامل مهم رتبه‌بندی است. بنابراین اگر می‌خواهید محتوای شما در اکسپلور، فید و ریل‌ها رتبه بالاتری داشته باشد، باید تعامل خود را افزایش دهید. لایک‌ها عالی هستند، اما کامنت‌ها برای تقویت قابل توجه تعامل و افزایش شانس شما برای قرار گرفتن در صفحه اکسپلور موثرتر عمل می‌کنند.

می‌توانید از فضای کپشن خود نهایت استفاده را ببرید تا افراد را تشویق کنید تا روی پست‌های شما نظر دهند. کپشن‌هایی بنویسید که با ارائه متن یا داستان به محتوا ارزش می‌بخشد. (یکی دیگر از مزایای بزرگ این کار این است که افراد زمانی را برای خواندن کپشن شما صرف می‌کنند و این زمان، مدت تعامل با پست‌های شما را بهبود می‌دهد.)

مهم‌تر از آن، کپشن خود را با یک دعوت برای اقدام (CTA) یا call to action به پایان برسانید. در مورد آنچه می‌خواهید آنها انجام دهند صریح صحبت کنید. مثلا بگویید که نظر خود را برای ما بنویسید. می‌توانید از آنها سؤالی بپرسید یا به آنها نکته‌ای را گوشزد کنید و تشویقشان کنید تا افکارشان را به اشتراک بگذارند.

به عنوان مثال، جیکا (Jeeca)، سازنده محتوا در صفحه thefoodietakesflight در یک پست از فالوورهای خود می‌پرسد که چند ونتون (wontons) که نوعی غذای چینی است را می‌توانند بخورند. این باعث شد بسیاری از افراد نظر خود را مشتاقانه در این مورد که قادر به خوردن تعداد زیادی از این غذا هستند، به اشتراک بگذارند.

۵. از هشتگ‌های مرتبط استفاده کنید.

هشتگ‌ها یک عامل رتبه‌بندی مهم هستند. زیرا به الگوریتم کمک می‌کنند تا بفهمد محتوا در مورد چیست. بنابراین بهینه‌سازی پست‌هایتان با هشتگ‌های بسیار مرتبط و محبوب، راهی عالی برای بهبود رتبه و دیده شدن شما در اینستاگرام است.

اگر مطمئن نیستید چه هشتگ‌هایی را اضافه کنید، می‌توانید از ابزارهای تولیدکننده هشتگ استفاده کنید. این ابزارها به طور خودکار مرتبط‌ترین هشتگ‌ها را برای پست‌هایتان پیدا می‌کنند. در برخی از این ابزارها فقط کافی است فایل تصویر خود را آپلود کنید تا کلمات کلیدی مرتبط با محتوا را شناسایی کند. سپس می‌توانید از میان کلمات کلیدی پیشنهادی، هشتگ‌های بسیار مرتبط و محبوب را برای استفاده ایجاد کنید.

در اینستاگرام معروف شوید

فرقی نمی‌کند شما یک برند یا تولیدکننده محتوا باشید، معروف شدن در اینستاگرام بستگی زیادی به اطلاع از نحوه کار الگوریتم آن دارد. از نکات به اشتراک گذاشته شده در این مطلب برای ایجاد استراتژی بهره ببرید که کسب رتبه بالاتری را در الگوریتم اینستاگرام برای شما تضمین می‌کند.

منبع: influencermarketinghub

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.