ارتباط با ما
09392116387

آینده فین‌تک در خاورمیانه با هدف تبدیل شدن به هاب هوش مصنوعی

خاورمیانه در چند دهه گذشته شاهد پیشرفت سریع فناوری و دیجیتالی شدن بوده است. این منطقه با ایجاد چارچوب‌های فن‌آوری پیچیده توسط کشورهای خلیج‌فارس، به یک مرکز فناوری تبدیل شده است. در توسعه نوآوری‌های هوش مصنوعی، خاورمیانه در مقیاس جهانی در حال افزایش است، با این حال حکمرانی محلی و رشد در چند کشور متمرکز شده است.

خاورمیانه به عنوان یک منطقه بر روی تبدیل شدن به کانون بعدی هوش مصنوعی متمرکز شده است. PwC پیش‌بینی می‌کند که خاورمیانه تا سال ۲۰۳۰ دو درصد از مزایای جهانی هوش مصنوعی را به دست خواهد آورد که حدود ۳۲۰ میلیارد دلار است. این مطالعه تخمین می‌زند که عربستان سعودی بیشترین سهم را از منطقه با ۱۳۵. ۲ میلیارد دلار خواهد داشت. رشد سالانه پیش‌بینی شده برای سهم هوش مصنوعی در سال ۲۰ تا ۳۴ درصد برای منطقه است.
پذیرش سریع فناوری هوش مصنوعی در اقتصاد‌های خلیج فارس در رشد فناوری امارات متحده عربی، عربستان سعودی و قطر دیده می‌شود. سایر کشور‌های خاورمیانه در حال ایجاد چارچوب‌های هوش مصنوعی هستند اما با سرعت کمتری کار می‌کنند. هم عربستان سعودی و هم امارات متحده عربی در ۵۰ کشور برتر رتبه‌بندی شده در شاخص جهانی نوآوری قرار دارند. نمودار زیر استراتژی‌های هوش مصنوعی را نشان می‌دهد که در کشور‌های حاشیه خلیج فارس ارائه شده‌اند.

هوش مصنوعی برای اولویت‌های ملی

شرکت بین‌المللی داده (IDC) دریافت که بیشترین زمینه برای رشد در بخش هوش مصنوعی در خاورمیانه در بخش مالی است. پس از بخش مالی، سایر زمینه‌های بزرگ برای پذیرش هوش مصنوعی شامل آموزش و مراقبت‌های بهداشتی و به دنبال آن صنعت تولید است.

عبدالله المؤید، بنیانگذار و مدیر عامل Tarabut Gateway، اظهار می‌کند که عربستان سعودی و امارات رهبران منطقه هستند. او می‌افزاید: «هوش مصنوعی پتانسیل حمایت از رشد عملیاتی در بخش‌های مختلف مانند مراقبت‌های بهداشتی، آموزش، حمل و نقل و انرژی را دارد. نکات مثبت واضح شامل بهبود بهره وری، افزایش کارایی و صرفه‌جویی در هزینه است.

امارات متحده عربی فضایی با نوآوری سریع است که یک استراتژی هوش مصنوعی برای رشد در فناوری و استعداد‌های هوش مصنوعی،”استراتژی هوش مصنوعی ملی ۲۰۳۱” را شکل داده است. پیش‌بینی می‌شود که امارات متحده عربی تا سال ۲۰۲۳ شاهد کمک ۱۰۰ میلیارد دلاری هوش مصنوعی به اقتصاد خود باشد که تقریباً ۱۴ درصد از تولید ناخالص داخلی آن است. عمر سلطان العلماء، وزیر هوش مصنوعی امارات متحده عربی اعلام کرد که امارات با دانشگاه آکسفورد توافقنامه‌ای را برای اعزام مدیران و مسئولان به مدت ۸ ماه برای یادگیری ارزش هوش مصنوعی منعقد کرده است.

در امارات متحده عربی، دبی در ابتکارات خود برای اطمینان از تحول دیجیتالی مانند استراتژی دبی هوشمند، استراتژی حمل و نقل خودران دبی و استراتژی چاپ سه بعدی دبی، گام‌هایی را در جهت پذیرش هوش مصنوعی برداشته است. هدف همه این ابتکارات ایجاد هوش مصنوعی در بخش عمومی و استفاده از فناوری برای ساخت شهری کارآمدتر و پایدارتر است.

نامیر خان، رئیس انجمن MENA Fintech و بنیانگذار FIL، خاطرنشان می‌کند که امارات متحده عربی از هوش مصنوعی برای رسیدگی به مسائل پایداری و تغییرات آب و هوایی استفاده می‌کند. خان از برنامه ملی امارات متحده عربی برای هوش مصنوعی و تحول دیجیتال به عنوان ابتکاری برای اعمال استراتژی‌های هوش مصنوعی برای حفاظت از محیط زیست نام می‌برد.

هوش مصنوعی در خاورمیانه تا حد زیادی بر روباتیک و ارتباط با مشتریان از طریق دستیاران بانکی متمرکز است. اولین دستیار بانکی هوش مصنوعی در منطقه توسط امارات NBD، یک ربات چت به نام Eva، ساخته شده است. مشاوره Robo-مشاوره در منطقه شاهد رشد بوده است، به طوری که بانک‌های مستقر در امارات متحده عربی بیشتری فناوری چت بات را توسعه داده و به دنبال راه حل‌های مالی از طریق علوم رفتاری و هوش مصنوعی هستند.

جیش پاتل، مدیر عامل بانک Wio، بیان می‌کند که مؤسسه او در حال استفاده از داده‌ها و الگوریتم‌های دیجیتال برای ساده‌سازی عملیات، مانند افتتاح حساب‌های بانکی و خدمات مشتریان است.

او از ChatGPT به عنوان الهام‌بخش و فشاری برای تکامل فن‌آوری‌های چت بات خود یاد می‌کند: «اگرچه ChatGPT هنوز در مراحل ابتدایی خود است، اما این پتانسیل را دارد که با خودکارسازی فرآیند کدسازی، ساده‌سازی سفر‌های مشتری، و افزودن ارزش به ملی، صنعت را متحول کند. اقتصاد. همانطور که هوش مصنوعی به تکامل خود ادامه می‌دهد، این پتانسیل را دارد که مزایای تجاری بیشتری را باز کند و در طیف گسترده‌ای از بخش‌ها ارزش بیافزاید.

دولت‌های خاورمیانه در حال حرکت به سمت مقررات هوش مصنوعی هستند

مقررات هوش مصنوعی در خاورمیانه همچنان در حال توسعه سریع فناوری‌های هوش مصنوعی است. با توجه به اینکه هیچ استاندارد بین‌المللی برای حکمرانی هوش مصنوعی وجود ندارد، خاورمیانه، مشابه سایر مناطق، هنوز در حال به دست آوردن نقش خود در زمینه مقررات و اجرای هوش مصنوعی است.

اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: اینستاگرام به‌دلیل اعتیادآوربودن، زیر ذره‌بین اتحادیه اروپا می‌رود

آلمواید اظهار می‌کند: «مقررات سنجیده هوش مصنوعی باید با سطح توسعه فناوری و سرمایه‌گذاری همراه باشد، بدون اینکه نوآوری را خفه کند. با توجه به فقدان حرکت سریع در قدرتمندترین کشور‌های جهان در زمینه مقررات هوش مصنوعی، قطعاً برای خاورمیانه، با کشور‌های بسیار متبحر در زمینه فناوری، امکان پیش‌نویسی مقررات معقول خود و پیشروی وجود دارد.

با این حال، مانند پذیرش هوش مصنوعی، عربستان سعودی و امارات متحده عربی در حال حاضر از نظر ایجاد حکمرانی جلوتر هستند. در سال ۲۰۲۰، عربستان سعودی استراتژی ملی داده و هوش مصنوعی را برای تقویت تحقیقات هوش مصنوعی راه‌اندازی کرد. در امارات متحده عربی، مرکز مالی بین‌المللی دبی با شورای امارات متحده عربی برای هوش مصنوعی برای راه‌اندازی مجوز هوش مصنوعی و کدنویسی همکاری کرده است. ابوظبی همچنین در سال ۲۰۲۲ مرکز تعالی هوش مصنوعی را برای راه‌اندازی راه‌حل‌های مبتنی بر هوش مصنوعی و تقویت مشارکت‌های تجاری و مشارکت دولت تأسیس کرد.

Dhriti Nath، مدیر محصول NOW Money، در مورد پیشرفت نظارتی اشاره می‌کند: «دولت‌های خاورمیانه در حال برداشتن گام‌هایی برای حمایت از رشد اکوسیستم پرداخت فین‌تک هستند. به عنوان مثال، بانک مرکزی امارات یک چارچوب نظارتی برای ارائه‌دهندگان خدمات پرداخت دیجیتال راه‌اندازی کرد و مقام پولی عربستان سعودی یک سندباکس نظارتی برای استارت‌آپ‌های فین‌تک معرفی کرد.
آلموید در ادامه مشاهده می‌کند که چگونه امارات و عربستان سعودی در حال پیشرفت قابل توجهی در این منطقه هستند و بحرین نیز در حال ایجاد دستورالعمل‌های نظارتی هوش مصنوعی است.

پاتل می‌گوید: «امارات متحده عربی از طریق سیاست‌ها و ابتکارات خود مانند دانشگاه هوش مصنوعی محمد بن زاید (MBZUAI) و جایزه هوش مصنوعی و رباتیک امارات متحده عربی، به طور فعال کسب‌وکار‌ها، مخترعان و مربیان را تشویق کرده است تا از طریق خط‌مشی‌ها و ابتکارات خود از هوش مصنوعی استفاده کنند. همانطور که بخش هوش مصنوعی به بلوغ می‌رسد و امارات متحده عربی در تلاش است تا به هدف خود برای تبدیل شدن به یک رهبر جهانی در این زمینه به عنوان بخشی از استراتژی ملی هوش مصنوعی ۲۰۳۱ دست یابد، من انتظار دارم که مقررات سرعت خود را حفظ کنند.

خاورمیانه به راهنمای پرداخت متمرکز بر مشتری در خرده‌فروشی نیاز دارد

طیف گسترده‌ای از زمینه‌ها وجود دارد که ابزار‌های هوش مصنوعی می‌توانند در آن‌ها مورد استفاده قرار گیرند، اما در بخش پرداخت‌های خرده‌فروشی، مؤسسات مالی بر افزایش خدمات مشتری و محافظت از تراکنش‌ها متمرکز هستند. بزرگترین مزایای اتخاذ استراتژی‌های هوش مصنوعی در کشور‌های حاشیه خلیج فارس، بهبود تصمیم‌گیری در خدمات عمومی و صنایع منابع و افزایش خدمات مشتریان در بخش‌های خرده فروشی و بانکی است.

یک مقاله تحقیقاتی توسط Deloitte نشان داد که در حالی که کشور‌های حاشیه خلیج فارس مشتاق هستند تا هوش مصنوعی را در اقتصاد خود ادغام کنند، اما در اجرای آن با مشکل مواجه هستند. بیان کرد که مدیران خط در درک ذهنیت‌های هوش مصنوعی و به کارگیری مدل‌های جدید با مشکلاتی مواجه هستند. پاتل می‌گوید: «هنوز در مراحل اولیه است، اما ابزار‌های هوش مصنوعی این قدرت را دارند که روایت را به نفع مشتری تغییر دهند. »

سعید آلبوحیری، مدیر عامل Tweeq، توضیح می‌دهد که روش‌های مختلفی برای پیاده‌سازی هوش مصنوعی در اکوسیستم پرداخت خرده‌فروشی خاورمیانه وجود دارد:

پیشگیری از تقلب: الگوریتم‌های هوش مصنوعی می‌توانند حجم زیادی از داده‌ها را برای شناسایی تراکنش‌های جعلی و جلوگیری از پردازش آن‌ها تجزیه و تحلیل کنند.
بازاریابی شخصی: هوش مصنوعی می‌تواند داده‌های مشتری را برای ارائه کمپین‌های بازاریابی هدفمند تجزیه و تحلیل کند، که می‌تواند تعامل مشتری را افزایش دهد و منجر به فروش بیشتر شود. و
امنیت پرداخت: سیستم‌های امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی می‌توانند به ایمن کردن تراکنش‌های آنلاین و شناسایی تهدیدات احتمالی قبل از تبدیل شدن به یک مشکل کمک کنند.
او ادامه می‌دهد که موج کاملی از امکانات جدید برای کاربرد هوش مصنوعی از طریق ربات‌های چت مانند ChatGPT ارائه می‌شود که می‌تواند توصیه‌های سفارشی مصرف‌کننده، برنامه‌ریزی مالی تعاملی، پشتیبانی مداوم مشتری و مدیریت خودکار حساب را ارائه دهد.
مؤسسات مالی با سرمایه‌گذاری سنگین در تجزیه و تحلیل پیش‌بینی‌کننده، پیشگیری از کلاهبرداری، شخصی‌سازی مشتری و خدمات چت بات، بر ساده‌سازی خدمات خود در خاورمیانه متمرکز هستند. تخمین‌زده می‌شود که هزینه‌های هوش مصنوعی در منطقه MENA در سال ۲۰۲۳ به ۳ میلیارد دلار برسد.
خان به آماری از گزارش منتشر شده توسط انجمن فین‌تک MENA اشاره می‌کند و می‌گوید: ۹۵ درصد از مصرف‌کنندگان در MENA به پرداخت‌های نوظهور مانند ابزار‌های پوشیدنی، بیومتریک، کیف پول‌ها و ارز‌های دیجیتال و کد QR (علاوه بر غیرتماسی) و ۶۵ درصد از مصرف‌کنندگان روش‌های پرداخت جدیدی را در سال گذشته امتحان کرده‌اند. علاوه بر این، در سال آینده، ۵۵٪ برای استفاده از کد‌های QR، ۴۹٪ برای استفاده از بیومتریک، ۵۲٪ برای استفاده از ارز‌های دیجیتال و ۶۶٪ برای استفاده از کیف پول دیجیتال برنامه‌ریزی می‌کنند. در واقع، ۶۱ درصد از مصرف‌کنندگان مورد بررسی گفتند که از کسب و کار‌هایی که هیچ نوع پرداخت الکترونیکی را نمی‌پذیرند، اجتناب می‌کنند.

پرداخت‌های دیجیتال رشد زیادی در منطقه داشته است، به طوری که تراکنش‌های پرداخت دیجیتال در امارات بین سال‌های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ سالانه ۹ درصد افزایش یافته است و عربستان سعودی شاهد افزایش ۷۰ درصدی پرداخت‌های کارتی بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۰ بوده است که بخشی از آن به دلیل شیوع همه‌گیری است.

جمعیت جوان و آگاه به فناوری در خاورمیانه به پذیرش سریع فناوری‌های جدید و ادغام روش‌های پرداخت دیجیتال کمک می‌کند. اکوسیستم پرداخت در خاورمیانه شاهد افزایش پذیرش فین تک، همکاری بین فین تک‌ها و بانک‌ها و نفوذ گوشی‌های هوشمند است.

درباره طرح‌های پرداخت جدید در حال ظهور در منطقه، خورخه کامارات، شریک Strategy& و رهبر بخش خدمات مالی در خاورمیانه، و دکتر آنتوان خدیگه از Strategy & خاورمیانه و بخشی از شبکه PwC، اظهار داشت: «توسط پیش‌بینی می‌شود که تراکنش‌های مالی سال ۲۰۳۰ سالانه با نرخ‌های دو رقمی رشد کنند، بنابراین از قابلیت‌های پیشرفته از سیستم‌های تشخیص تقلب تا سیستم‌های تصمیم‌گیری اعتباری پیشرفته قدردانی می‌شود. پردازنده‌های پیشرو منطقه در حال حاضر روی موارد استفاده از جمله پیش‌بینی رفتار و پیش‌فرض کارت اعتباری مشتری، کاهش رد شدن کارت‌های اعتباری و بدهی کاذب و تشخیص کلاهبرداری مبتنی بر یادگیری ماشین سرمایه‌گذاری می‌کنند.
اظهارات آن‌ها نشان می‌دهد که صنعت پرداخت خرده فروشی در منطقه در حال رشد است و هوش مصنوعی یک چرخ دنده حیاتی در دستگاه است.
به عنوان یک منطقه، خاورمیانه در صنعت جهانی هوش مصنوعی رواج بیشتری می‌یابد و به سمت تبدیل شدن به یک نیروگاه فناوری نوآورانه حرکت می‌کند. Nath خط سیر بخش پرداخت‌های خرده فروشی را خلاصه می‌کند: «به طور کلی، اکوسیستم پرداخت فین تک در خاورمیانه پویا و به سرعت در حال تحول است که توسط طیفی از عوامل از جمله جمعیت زیاد و جوان منطقه، دیجیتالی شدن روزافزون و محیط نظارتی حمایتی هدایت می‌شود.»
در حالی که حکمرانی هنوز در حال توسعه است و بسیاری از ابتکارات پیشروی فناوری هنوز در مراحل اولیه پیاده‌سازی خود هستند، انتظار می‌رود این منطقه به یک بازیگر کلیدی در صنعت جهانی هوش مصنوعی تبدیل شود و به دنبال ادغام فناوری‌های بیشتر هوش مصنوعی در جوامع خاورمیانه باشد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.