ارتباط با ما
09392116387

۱۷ نکته پایه در رشد کانال یوتیوب برای تازه‌واردها

رشد کانال یوتیوب برای تولیدکنندگان محتوا بسیار مهم است. این مساله برای افرادی که به تازگی یک کانال جدید در این شبکه اجتماعی ایجاد کرده‌اند از اهمیت بیشتری برخوردار است. یوتیوب به دلیل تعداد زیاد مخاطب و کاربردی بودن در کسب درآمد از طریق تولید محتوا به یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌ها تبدیل شده است.

به گزارش پیوست، بنابراین اگر تازه شروع به فعالیت در یوتیوب کرده‌اید، این نکات برای مبتدیان به رشد کانال یوتیوب شما کمک می‌کند. باعث بازدید مخاطبان از کانال شما می‌شود و مردم را تشویق می‌کند که در کانال شما مشترک شوند.

۱۷نکته برای رشد کانال یوتیوب مبتدیان

نکات اولیه که در ادامه توضیح می‌دهیم، مربوط به رشد کانال یوتیوب در مراحل اولیه راه‌اندازی آن است.

۱- نام مناسبی برای کانال خود انتخاب کنید.

نام مناسب برای کانال یوتیوب باید دارای ویژگی‌های زیر باشد:

  • کوتاه و برای تلفظ آسان باشد.
  • نام شرکت یا شخص شما در آن وجود داشته باشد.
  • دارای کلمه یا عبارتی باشد که دسته‌بندی آن را مشخص می‌کند.

یک روش راحت هم وجود دارد که فقط از نام و نام خانوادگی خود استفاده کنید. بسیاری از موفق‌ترین سازندگان محتوا در یوتیوب از نام خود برای کانالشان استفاده کرده‌اند، مانند پیتر مک کینون (Peter McKinnon)، میشل فان (Michelle Phan) و البته مخترع ولاگ مدرن، کیسی نیستات (Casey Neistat). البته که می‌‌توان از هوش مصنوعی برای انتخاب نام کانال نیز کمک گرفت.

تاثیر انتخاب نام مناسب در رشد کانال یوتیوب
انتخاب نام مناسب به رشد کانال یوتیوب در مراحل اولیه راه‌اندازی آن کمک می‌کند.

۲- نیچ مناسب را انتخاب کنید

این مرحله موثر در رشد کانال یوتیوب از انتخاب نام کانال آسان‌تر است. زیرا در صورت نیاز و تمایل می‌توانید جایگاه یا نیچ محتوای خود را تغییر دهید. ممکن است در ابتدا فکر کنید بسیار مشتاق و علاقه‌مند به فعالیت در یک دسته‌بندی هستید در صورتی که پس از گذشت مدتی متوجه می‌شوید که علاقه و انگیزه فعالیت در این دسته‌بندی را ندارید. در این صورت امکان تغییر جایگاه در آینده وجود دارد. البته ممکن است مخاطبانی را که قبلاً جذب کرده‌اید از خود دور کنید بنابراین بهتر است در ابتدا با سنجیدن همه جوانب نیچ مناسب را انتخاب کنید.

برای انتخاب جایگاه مناسب، از خود بپرسید:

  • با انجام چه کاری گذر زمان را احساس نمی‌کنم؟
  • در مورد چه موضوعی می‌توانم ساعت‌ها با دوستانم صحبت کنم؟
  • در اوقات فراغت، چه چیزی را به صورت آنلاین جست‌وجو یا تماشا می‌کنم یا آموزش می‌بینم؟

۳- برای رشد کانال یوتیوب یک زمان‌بندی منظم برای ارسال پست تنظیم کنید

راه موفقیت و رشد کانال یوتیوب تلاش و استمرار است. اگر می‌خواهید یک یوتیوبر جدی باشید، باید با آن مانند یک شغل رفتار کنید. این به معنای تنظیم یک برنامه منظم و واقعی برای انتشار محتوا و پایبندی به آن است.

بسیاری از سازندگان جدید محتوا برای انتشار یک ویدیو در هفته برنامه‌ریزی می‌کنند. اما اگر تازه شروع کرده‌اید، احتمالاً یک شغل تمام وقت و سایر مسئولیت‌هایتان را هم حفظ کرده‌اید. ولی باید بدانید که انتشار ویدیو در بازه‌های یک بار در هفته ممکن است برای شما امکان‌پذیر نباشد. با توجه به این‌که ثبات بیش از نوسان موثر است بنابراین اگر فقط هر دو هفته یک بار هم بتوانید ویدیو بسازید، خوب است.

فرسودگی نتیجه‌ی اهداف بیش از حد بزرگ است. جک اینانن (Jack Innanen) تیک تاکر و یوتیوبر این موضوع را به این صورت خلاصه کرده است: «اگر من بخواهم امروز یک ویدیو بسازم، تمام روز را با ترس از این موضوع سپری می‌کنم.» پایبندی به یک برنامه زمان‌بندی پایدار باعث می‌شود که بدون خستگی به جلو حرکت کنید. بنابراین شانس شما برای باقی ماندن در مسیر پیشرفت و تحقق نتایج را افزایش می‌دهد.

تاثیر استمرار در رشد کانال یوتیوب
راه موفقیت و رشد کانال یوتیوب تلاش و استمرار است.

۴- در هر ویدیو پیشرفت‌های کوچکی ایجاد کنید

نکته اصلی رشد کانال یوتیوب این است که بدون داشتن ویدیو نمی‌توانید بازدید و مشترک داشته باشید. همان‌طور که یوتیو‌بر محبوب علی ابدال (Ali Abdaal) می‌گوید: «اولین ویدیوی شما بد خواهد بود.» او توصیه می‌کند به جای اینکه سعی کنید هر ویدیویی را «بهترین» کنید، سعی کنید هر بار یک عنصر کوچک را بهبود بخشید. عنوان جدید را امتحان کنید. مقداری موسیقی پس زمینه اضافه کنید یا یک نرم‌افزار ویرایش جدید را آزمایش کنید. این تغییرات کوچک به مرور زمان برای بهبود کانال شما موثر واقع می‌شوند. بدون اینکه برایتان دشوار باشد.

۵- از کلمات کلیدی مرتبط در عنوان ویدیو استفاده کنید

یوتیوب هم مانند گوگل یک موتور جست‌وجو است با این تفاوت که نتایج جست‌وجو همگی ویدیو هستند و به عبارتی یوتیوب یک شبکه اجتماعی تصویرمحور است. بنابراین کلمات کلیدی در رشد کانال یوتیوب تاثیر زیادی دارد. کی‌وردها به الگوریتم یوتیوب کمک می‌کند تا بداند ویدیوی شما در مورد چیست و احتمال نمایش آن در ستون «پیشنهاد شده» یا suggested در کنار ویدیوهای مرتبط را افزایش می‌دهد. این بدان معناست که شانس بیشتری برای جذب بینندگان جدید دارید.

کلمات کلیدی می‌توانند به سادگی یک کلمه مانند «فناوری» باشد. البته عبارات دو یا چند کلمه‌ای مانند «تکنولوژی خانه»، «تکنولوژی طراحی» و «خانه هوشمند» اغلب به یوتیوب و افراد ایده بهتری درباره موضوع شما می‌دهد.

البته نباید در استفاده از کلمات کلیدی زیاده‌روی کنید. یک کلمه کلیدی در عنوان کافی است. به علاوه بهتر است که کلمه کلیدی را کوتاه نگه دارید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که عناوین ویدیوهای دارای کمتر از ۱۰ کلمه در نتایج جست‌وجوی یوتیوب بهترین عملکرد را دارند. همچنین ۸۱ درصد از ویدیوهای دارای رتبه برتر این نکته را رعایت کرده‌اند.

مهمتر از آن، حداکثر ۶۰ کاراکتر برای طول عنوان خود در نظر بگیرید. این مقدار در حدود ۸ تا ۱۰ کلمه (با فاصله) می‌شود. شما مجاز به استفاده از ۱۰۰ کاراکتر هستید. اما فقط ۶۰ کاراکتر اول در نتایج جست‌وجو نشان داده می‌شود.

تاثیر کلمات کلیدی کلمات کلیدی در رشد کانال یوتیوب
کلمات کلیدی در رشد کانال یوتیوب تاثیر زیادی دارد.

۶- برای رشد کانال یوتیوب از کلمات کلیدی مرتبط در توضیحات ویدیو استفاده کنید

کلمات کلیدی به دلایل مشابهی که در نکته ۵ توضیح دادیم مهم هستند. چند خط اول را با استفاده از ۱ تا ۲ کلمه کلیدی به توصیف ویدیوی خود اختصاص دهید.

۷- در توضیحات ویدیو به اطلاعات مهم لینک بدهید

از بقیه قسمت توضیحات استفاده کنید تا به بینندگان درباره خود و کسب‌وکارتان توضیح دهید. در این بخش می‌توانید به پلتفرم‌های دیگرتان لینک بدهید. این می‌تواند یک الگو باشد که برای هر ویدیو کم و بیش یکسان است. به طور ویژه می‌توانید در موارد زیر اصلاحاتی را اعمال کنید:

  • در صورتی که یک برنامه فروش، پیشنهاد ویژه یا رویدادی برای تبلیغ دارید
  • در صورتی که در ویدیوی خود به یک محصول اشاره کردید. (لینک‌های وابسته (affiliate) را هم بگنجانید)

در غیر این صورت، محتوا می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • تایمزتمپس‌های ویدیویی (timestamps)
  • لینک‌هایی به پروفایل‌های شبکه‌های اجتماعی دیگر شما
  • وبسایت شما یا یک صفحه فرود (landing page) خاص
  • یک توضیح کوتاه درباره شما/ شرکت شما
  • اطلاعات تماس

۸- تگ‌های کانال خود را تنظیم کنید

کلمات کلیدی کانال مانند برچسب‌های کلی برای کانال شما عمل می‌کنند. این کلمات به یوتیوب می‌گویند موضوعات اصلی شما چیست. عناوین و توضیحات هر یک از ویدیوهای شما برای سئوی کلی در یوتیوب مهم‌ است، اما تنظیم تگ‌ها هم ۵ ثانیه طول می‌کشد. بنابرابن بهتر است این مورد را هم برای رشد کانال یوتیوب رعایت کنید.

شما محدود به تعداد خاصی از کلمات کلیدی نیستید و در مجموع فقط ۵۰۰ کاراکتر وجود دارد. بنابراین تعداد کلمات کلیدی را بین ۷ تا ۱۰  کلمه حفظ کنید. برای این کار در YouTube Studio روی Settings و سپس Channel کلیک کنید.

تاثیر تنظیم تگ‌ها در رشد کانال یوتیوب
برای رشد کانال یوتیوب باید تگ‌های کانال خود را تنظیم کنید.

۹- برای رشد کانال یوتیوب از پلی لیست‌ها استفاده کنید

پلی لیست‌ها یا فهرست‌های پخش یوتیوب به شما کمک می‌کند در نتایج جست‌وجو رتبه‌ بالاتری داشته باشید. چون احتمال زیادی وجود دارد که کاربران به تماشای ویدیوی بعدی ادامه دهند. بنابراین بازدید کلی و زمان تماشای کانال یوتیوب شما افزایش پیدا می‌کند و در نهایت یوتیوب رتبه شما را افزایش می‌دهد.

می‌توانید ویدیوهای سازندگان دیگر را به فهرست‌های پخش خود اضافه کنید. این مورد ایده خوبی برای همکاری‌های بعدی هم هست. اما در ابتدا خودتان پلی لیست بسازید. ویدیوهای خود را بر اساس موضوع گروه‌بندی کنید یا یک سری خاص را با هم نگه دارید. یکی از نکات مهم این است که در آینده وقتی با یک حساب تایید شده فانتزی بزرگ و مشهور شوید، می توانید لیست پخش سری‌های رسمی ایجاد کنید.

لیست‌های پخش خود را در YouTube Studio یا در قسمت Playlists و سپس Content  مدیریت کنید، یا به سرعت یک لیست جدید را از منوی create موجود در بالای صفحه اضافه کنید.

۱۰- YouTube Shorts را امتحان کنید

یوتیوب Shorts برای رشد کانال یوتیوب شما و به ویژه برای افرادی که به تازگی کانال خود را ایجاد کرده‌اند، بسیار مهم است. از سه ماهه دوم سال ۲۰۲۲، یوتیوب Shorts روزانه بیش از ۳۰ میلیارد بازدید داشته است. این بخش در واقع شامل ویدیوهای کمتر از ۱۵ ثانیه است. اگرچه می‌توانید حداکثر چهار بخش ۱۵ ثانیه‌ای را در یک Short تقریبا ۶۰ ثانیه‌ای ترکیب کنید. یوتیوب به طور خودکار هر ویدیوی زیر ۶۰ ثانیه را به عنوان Short دسته‌بندی می‌کند. ویدیوهای Short دارای یک علامت قرمز در نتایج جست‌وجو و فیدها هستند.

اورانوس و نپتون از آنچه فکر می‌کنیم ساخته نشده‌اند - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: اورانوس و نپتون از آنچه فکر می‌کنیم ساخته نشده‌اند

همچنین این ویدیو در بخش اختصاصی Shortها قرار می‌گیرد که کاربران به سبک تیک تاک آن‌ها را انتخاب و مشاهده می‌کنند. یک تکه ۱۵ ثانیه‌ای از آخرین ویدیوی خود بردارید و آن را به صورت کوتاه آپلود کنید. بهتر از آن، در حین ویرایش هر ویدیو، چند قطعه از آن را بردارید. در این صورت ۲ تا ۳ فیلم کوتاه برای انتشار در طول هفته دارید.

۱۱- فیلم‌های خود را خیلی زودتر از زمان انتشار ضبط کنید

همان‌طور که قبلاً هم اشاره کردیم، ثبات در یوتیوب بسیار مهم است. بنابراین با آماده کردن ویدیوهای خود ۱ تا ۲ هفته قبل از برنامه‌ریزی برای پخش، از تولید جلوتر بمانید. این کمک می‌کند تا تاثیر شرایط پیش‌بینی نشده‌ای که می‌تواند شما را از مسیر درست خارج کند را به حداقل برسانید. ممکن است به دلایلی مانند بیمار شدن یا شرایط اضطراری خانوادگی نتوانید مدتی به تولید ویدیو بپردازید.

۱۲- یک ویرایشگر ویدیو شوید (یا استخدام کنید)

محتوای یوتیوب شما شامل چیزی است که می‌گویید، نمایش می‌دهید، ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فرد آن و غیره است. بنابراین همه این موارد در کنار هم مردم را جذب و به رشد کانال یوتیوب کمک می‌کند. اما ویرایش خوب ویدیو نکته‌ای است که باعث می‌شود مخاطبان آن‌ را تماشا کنند و برگردند.

ویرایش ویدئو خیلی بیشتر از فیلمبرداری واقعی ویدیو طول می‌کشد. اما ویرایش خوب و خلاقانه فارغ از  صرف زمان طولانی نتیجه خوبی به دنبال دارد. از یوتیوبرهای مورد علاقه خود الهام بگیرید تا شروع به کشف سبک و تکنیک‌های ویرایش خود کنید. ویدیوهای شما در ابتدا به خوبی ویدیوهای آن‌ها به نظر نمی‌رسد، اما بهتر خواهید شد.

بسته به بودجه خود، می‌توانید به محض راه اندازی کانال، ادیت را به یک ویرایشگر ویدیوی حرفه‌ای برون‌سپاری کنید. اگرچه برای اکثر سازندگان، توانایی انجام این کار تنها پس از شروع کسب درآمد کانالشان به دست می‌آید.

در هر صورت، زمانی که حساب یوتیوب شما شروع به ساخت مبلغ مشخصی در ماه کرد، برای خود هدف بگذارید که یک ویرایشگر استخدام کنید. در این صورت علاوه بر بهبود کیفیت کار و رشد کانال یوتیوب وقت شما برای تمرکز بر تولید محتوا آزاد می‌شود.

تاثیر کیفیت ویرایش در رشد کانال یوتیوب
با استخدام ادیتور حرفه‌ای علاوه بر رشد کانال یوتیوب وقت شما برای تمرکز بر تولید محتوا آزاد می‌شود.

۱۳- از ویدیوهای چپتر یا تایمزتمپس استفاده کنید

تایمزتمپس‌های (timestamps) ویدیویی که به عنوان چپتر هم شناخته می‌شوند، زمان یک ویدئو را نشان می‌دهد. به علاوه نوعی لینک قابل کلیک هستند که به بینندگان اجازه می‌دهند به سرعت ویدئو مورد نظر خود را انتخاب کنند. اگر در کانالتان آن‌ها را نداشته باشید و افراد به راحتی نتوانند چیزی را که به دنبالش هستند پیدا کنند، کانال را ترک خواهند کرد. بنابراین تاثیر منفی در رشد کانال یوتیوب دارد.

استفاده نکردن از تایمزتمپس‌‌ها مانند انتشار یک پست وبلاگ بدون استفاده از پاراگراف است. بنابراین می‌توانید تایمزتمپس‌های زمانی را به صورت دستی اضافه کنید یا یوتیوب می‌تواند آن‌ها را به صورت خودکار ایجاد کند.

برای افزودن دستی می‌توانید آن‌ها را در توضیحات ویدیوی خود تایپ کنید. برای این کار شما باید:

  • حداقل ۳ تایمزتمپس را فهرست کنید
  • آنها را با عنوان “۰۱:۰۵ نام چپتر” قالب‌بندی کنید
  • از ۰۰:۰۰ به عنوان زمان اولین تایمزستمپس استفاده کنید

همچنین می‌توانید آپلودهای گذشته را ویرایش کنید تا همه تایمزتمپس‌ها به این روش درج شوند. پس از ذخیره توضیحات، تایمزاستمپس‌های قابل کلیک را خواهید دید.

۱۴- تامبنیلزهای ویدیویی چشم‌نواز طراحی کنید

تامبنیلز (thumbnails) چیزی است که واقعاً مردم را به خود جذب و به رشد کانال یوتیوب کمک می‌کند. تامبنیلزها در واقع یک عکس از ویدئو شما هستند. بنابراین باید به قدری خوب باشد که کسی حتی نیازی به خواندن عنوان نداشته باشد تا بداند ویدیو درباره چیست. مخاطبان در یک میلی ثانیه تصمیم خواهند گرفت که آیا ویدیوی شما ارزش دیدن را دارد یا خیر. برخی از سازندگان برای ساختن یک تامبنیلز تا ۲ ساعت زمان صرف می‌کنند.

تامبنیلزهایArt with Flo’s  با یک پالت رنگ و سبک متداول برندینگ خوبی ایجاد کرده است. بنابراین بینندگان می‌توانند فوراً آموزش‌های مورد نظر خود را در نتایج جست‌وجو تشخیص دهند.

چند نکته طراحی تامبنیلز:

  • از نمادها یا لوگوها استفاده کنید.
  • متن را خلاصه نگه دارید.
  • عناصر خلاقانه مانند نقاشی دستی، چراغ‌های نئون و غیره (بسته به برندتان) را برای جلب توجه اضافه کنید.
تاثیر طراحی تامبنیلز (thumbnails) در رشد کانال یوتیوب
طراحی تامبنیلز (thumbnails) به رشد کانال یوتیوب کمک می‌کند.

۱۵- تجزیه و تحلیل کانال خود را مرور کنید

برای رفتن به جلو، باید به عقب برگردید. نه در زمان، بلکه با بررسی تجزیه و تحلیل کانال یوتیوب خود حداقل در بازه‌های زمانی ماهانه. این کار تاثیر زیادی در رشد کانال یوتیوب شما دارد. تجزیه و تحلیل خود را در منوی سمت چپ در YouTube Studio پیدا کنید.

معیارهای کلیدی برای کمک به درک عملکرد کانالتان:

  • مشترکین: از جمله لغو اشتراک.
  • ویدیوهای برتر: به مخاطبان خود خدماتی بیشتر از آنچه می‌خواهند بدهید.
  • زمان تماشای کانال: این معیار باید هر ماه روند صعودی داشته باشد. در غیر این صورت لازم است استراتژی محتوای خود را تغییر دهید.
  • منابع ترافیک ورودی به کانال: ببینید بینندگان چگونه شما را پیدا می‌کنند، از جمله کلمات کلیدی جست‌وجو.

به‌علاوه، می‌توانید مشخصات دموگرافیک مخاطبان و موارد دیگر به عنوان مثال آمار درآمد آگهی را بررسی کنید. البته این مورد پس از برآورده کردن الزامات واجد شرایط بودن YouTube Partner Program برای کسب درآمد از محتوای کانالتان محقق می‎‌شود.

۱۶- ویدیوهای خود را زیرنویس کنید

وجود زیرنویس‌ها در ویدیوهای شما باعث می‌شود محتوایتان برای همه قابل دسترس و فراگیر باشد. تقریباً از هر ۵ نفر یک نفر درجاتی از اختلال شنوایی را تجربه می‌کنند و حدود ۵ درصد از جمعیت جهان ناشنوا یا کم شنوا هستند. زیرنویس‌ها تضمین می‌کنند که هیچ یک از مخاطبان بالقوه خود را حذف نمی‌کنید و به رشد کانال یوتیوب کمک موثری می‌کند.

می‌توانید رونوشت‌های خود را تهیه کنید یا به کمک زیرنویس خودکار یوتیوب آن را با تشخیص خودکار گفتار زیرنویس کنید.

برای افرادی که تازه شروع به کار کرده‌اند، زیرنویس‌های خودکار یوتیوب یک گزینه عالی است. اگر یوتیوب هر کلمه‌ای را اشتباه در نظر گرفت، می‌توانید زیرنویس‌ها را ویرایش کنید. ویرایش بسیار سریع‌تر از تایپ زیرنویس‌ها از ابتدا است.

با این حال، هنگامی که کانال شما شروع به رشد یا کسب درآمد کرد، فردی را استخدام کنید تا به طور حرفه‌ای ویدیوهای شما را رونویسی کند. حتی می‌توانید فراتر بروید و روی ویدیوهای خود به چندین زبان زیرنویس قرار دهید. یوتیوب زیرنویس‌ها را به زبان دلخواه بینندگان به آن‌ها نشان می‌دهد. بنابراین می‌توانید مخاطب جهانی جذب کنید.

۱۷- با مخاطبان خود روراست باشید

آخرین نکته در رشد کانال یوتیوب ولی نه کم اهمیت: صادق باشید.

می‌توانید در ویدیوهایتان بگویید: «به عنوان یک کانال جدید، لایک‌ها، نظرات و اشتراک‌های شما اهمیت زیادی دارد، پس دکمه لایک را بزنید و مشترک شوید. در قسمت نظرات پاسخ خود به (سؤال مرتبط با موضوع ویدیو) را برای ما بنویسید.» طرفداران شما می‌خواهند از کار شما حمایت کنند، بنابراین به زبان ساده به آن‌ها بگویید چگونه می‌توانند.

جمع‌بندی

با تلاش و برنامه‌ریزی می‌توانید محتوای یوتیوب خود را به طور مناسب برنامه‌ریزی، منتشر و تجزیه و تحلیل کنید. ممکن است بسیاری از شما نگران این باشید که برای ایجاد کانال یوتیوب خیلی دیر شده است. ولی بهتر است بدانید که هنوز بسیاری از مخاطبان در بازه‌های زمانی ماهانه و حتی روزانه از یوتیوب بازدید می‌کنند. کاربران در هر دقیقه ۶۹۴۰۰۰ ساعت محتوای ویدیویی را پخش می‌کنند و این پلتفرم هنوز اشباع نشده است. در واقع تا به حال زمان بهتری برای راه‌اندازی یک کانال یوتیوب وجود نداشته است.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.