طبق گزارش دیتاک ۳.۷ میلیون کسبوکار فعال در اینستاگرام وجود دارد و بیشترین سهم با ۳۳ درصد به مد و پوشاک اختصاص دارد.
به گزارش پیوست، دیتاک شرکت فعال در حوزه کلان داده و هوش مصنوعی در گزارشی به بررسی رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی پرداخته است. این گزارش در ۴ سرفصل تنظیم شده است و دادههای آن توسط سامانه دیتاک، آمار منابع رسمی و مراکز نظرسنجی جمعآوری شده است.
در فصل اول این گزارش به موضوع اینترنت در ایران پرداخته شده و آمده است که سرعت اینترنت همراه نسبت به سال گذشته ۲۲ درصد کاهش داشته و سرعت اینترنت ثابت ۱۰ درصد افزایش پیدا کرده است.(سازمان تنظیم مقررات). همچنین رتبه کیفیت اینترنت ایران میان ۱۲۱ کشور ۱۰۴ است و حتی پایینتر از بورکینا فاسو قرار دارد.
در ادامه این گزارش به بیشترین تعداد کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی اشاره شده است و اینستاگرام با ۳۱ میلیون کاربر فعال پرکاربردترین شبکه اجتماعی در میان ایرانیان معرفی شده است. طبق گزارش دیتاک ۹۰ درصد از کاربران فعال پیش از فیلترینگ، مجدد به این شبکه اجتماعی بازگشتهاند.
در ادامه این گزارش به گردش مالی ایرانیان در شبکههای اجتماعی اشاره شده و عنوان شده است که بیش از ۳.۷ میلیون کسب و کار فعال در اینستاگرام وجود دارند که ۳۳درصد آنها در حوزه مد و پوشاک فعالیت میکنند و هر ایرانی حدود ۲۲۰ محتوا در پلتفرمهای اجتماعی را روزانه مشاهده میکنند که ۶۱ درصد این محتوا در اینستاگرام تولید میشود.
در ادامه این گزارش ترندهای محتوایی اینستاگرام ۸۵ درصد ریلز کوتاه، ۸۸درصد ویدیوی ویرایش شده و ۶۰ درصد موسیقی است.مد و پوشاک، زیبایی و سلامت و خوراکیها هم هشتگهای پرکاربرد اینستاگرام معرفی شدهاند.
در دستهبندی موضوعی محتوا در تلگرام هم ۴ درصد از محتوای تلگرام فارسی به موضوع پروکسی و فیلتر شکنها اختصاص داشته است. سهم قابل توجه محتوای سیاسی و اخبار در تلگرام میتواند نشان از این باشد که عمده کاربران این شبکه اجتماعی از پلتفرم تلگرام جهت دریافت خبر استفاده میکنند.
در ادامه این گزارش به پررونقترین کسب و کارها در شبکههای اجتماعی اشاره شده است و فروش لباس با تولید ۱.۷ میلیارد محتوا و مشاغل آرایشی و بهداشتی با ۹۰۹ میلیون محتوا در رتبه اول و دوم کسب و کارهای پررونق قرار دارند.
گزارش سالانه دیتاک ۱۴۰۲