ارتباط با ما
09392116387

پنج مساله مهمی که در پرونده ضدانحصار گوگل مطرح شد

سوندار پیچای، مدیرعامل الفابت شرکت مادر گوگل، روز دوشنبه در پرونده ضدانحصار این شرکت شهادت داد. او با حضور خود از تاکتیک‌های تجاری شرکت در مواجهه با اپل و دیگر شرکا دفاع کرد. پرونده گوگل به گفته وزارت دادگستری ایالات متحده یکی از بزرگترین پرونده‌های ضد انحصار قرن اخیر است و بر تسلط این شرکت در بازار جستجو و تبلیغات تمرکز دارد. وزارت دادگستری مدعی است که گوگل به شکل غیرمنصفانه‌ و با تاکتیک‌های متعدد، موتور جستجوی خود را به پیش‌فرض اکوسیستم‌های متعددی از جمله گوشی‌های اپل و سامسونگ تبدیل کرده است.

به گزارش پیوست، وزارت دادگستری ایالات متحده (DoJ) در تلاش است تا الگوی غیررقابتی گوگل در بازار جستجو و به تبع آن تبلیغات را متوقف کند. این شرکت پیش از این با اتهامات متعددی از سوی رقبا، از جمله مایکروسافت و داک‌داک‌گو مواجه شده که مدعی‌اند روابط مالی و قرارداد‌های گوگل، امکان هرگونه رقابتی در بازار جستجو را از آنها گرفته است. این غول‌ آمریکایی و تولیدکننده سیستم‌عامل اندروید، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد این بازار را در اختیار دارد.

با این حال گوگل مدعی است که سلطه این شرکت بر بازار جستجو به دلیل بهترین بودن آنها است و اقدامات تجاری این شرکت قانونی را نقض نمی‌کنند.

به نقل از تک‌کرانچ در جلسه روز دوشنبه این دادگاه از چند موضوع مهم، به ویژه هزینه ۲۶ میلیارد دلاری این شرکت برای تبدیل شدن به گزینه پیش‌فرض، پرده‌ برداشت که در ادامه به آنها نگاهی می‌اندازیم.

گوگل در سال ۲۰۲۱ برای تبدیل شدن به گزینه‌ پیش‌فرض ۲۶ میلیارد دلار هزینه کرده است

روز ۲۸ اکتبر پرابهاکار راغوان، رئیس بخش جستجوی گوگل، در شهادت خود فاش کرد که گوگل در سال ۲۰۲۱ برای تبدیل شدن به گزینه پیش‌فرض چندین مرورگر، گوشی و پلتفرم شرکت‌هایی مثل اپل، سامسونگ و موزیلا ۲۶.۳ میلیارد دلار هزینه کرده است.

براساس مقاله‌ نیویورک تایمز، بیشتر این مبلغ و حدود ۱۸ میلیارد دلار آن سهم اپل است. گوگل از سال ۲۰۰۳ قراردادی را با اپل منعقد کرده که براساس آن با پرداخت مبلغی از درآمد تبلیغاتی به گزینه پیش‌فرض مرورگر سافاری تبدیل می‌شود.

پیچای اما در پاسخ به سوالی درمورد مبلغ پرداختی گوگل برای تبدیل شدن به گزینه پیش‌فرض گفت، این تصمیم با در نظر گرفتن مصرف‌کننده اتخاذ شده است. پیچای گفت، گوگل هزینه می‌کند تا با جمع‌آوری داده‌های فراوان بتواند بهترین موتور جستجوی در دستگاه‌ شرکت‌های مختلف باشد.

البته که این شرکت ارزش گزینه پیش‌فرض را درک می‌کند. مگان بلشاو، وکیل وزارت دادگستری آمریکا، در این دادگاه به ایمیلی مربوط به سال ۲۰۰۷ از جلسه استراتژی محصولی گوگل اشاره کرده که نشان می‌دهد وقتی صفحه اصلی مرورگر به گوگل تغییر کند، کاربران ۱۵ درصد بیشتر از سرچ گوگل استفاده می‌کنند. در صورت تغییر این صفحه پیش‌فرض، جستجو‌های گوگلی ۲۷ درصد کمتر می‌شود.

براساس گزارشی که ورج منتشر کرده است، ایمیلی حاوی چکیده این جلسه که برای پیچای و دیگر مدیران گوگل ارسال شده نشان تصریح می‌کند «تمرکز بر سهم از بازار صفحه اصلی یکی از موثرترین کارهایی است که می‌توانیم برای افزایش سهم بازار جستجو انجام دهیم.»

یکی از نکاتی که این محاکمه بر آن تمرکز دارد سهم بازار گوگل از صفحه اصلی است. مدیران‌ عامل مایکروسافت و داک‌داک‌گو نیز در ابتدای ماه جاری میلادی در شهادت خود گفتند موتور‌های جستجوی آنها می‌توانست موفق‌تر و حتی رقیب گوگل باشد اگر امکان قراردادهای مشابهی مثل قرارداد اپل و گوگل وجود داشت. ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، می‌گوید حاضر است برای تبدیل شدن بینگ به موتور جستجوی پیش‌فرض اپل تا ۱۵ میلیارد دلار هزینه کند.

گوگل توافق کرده تا کروم را به کاربران سافاری پیشنهاد ندهد

بخشی‌ از قرارداد اپل تصریح می‌کند که گوگل نباید کروم را به کاربران سافاری پیشنهاد کند. این کار معمولا با بنر، پاپ‌آپ و دیگر روش‌های تبلیغاتی انجام می‌شود.

همچنین براساس این توافق اپل هیچگاه موتور جستجوی پیش‌فرض را به رقیب گوگل تغییر نداده و حتی امکان انتخاب مرورگر در هنگام تنظیم اولیه آیفون را فراهم نمی‌کند.

تلاش گوگل برای نصب پیش‌فرض روی آیفون

پیچای معترف است در سال ۲۰۱۸ سعی داشته تا تیم‌کوک را به نصب گوگل به صورت پیش‌فرض روی دستگاه‌های iOS مجاب کند. او امیدوار بود تا خدمات گوگل و اپل تا حد بالایی با یکدیگر متصل و درهم تنیده شوند.

1716459919 سامسونگ قاب پاندایی برای هندزفری‌هایش رونمایی کرد - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: سامسونگ قاب پاندایی برای هندزفری‌هایش رونمایی کرد

از نظر پیچای چنین رابطه‌ای به نفع هردو شرکت بود. از یک سو افراد بیشتری در گوگل جستجو می‌کنند و اپل هم درنتیجه توافق دو طرفه سود بیشتری نصیبش می‌شود.

اما به هردلیلی گوگل این پیشنهاد را قبول نکرد. اپل هیچ اپلیکیشن شخص ثالثی را به صورت پیش‌فرض روی دستگاه‌های خود نصب نمی‌کند و استثنائی برای گوگل نیز قائل نشد.

گوگل سابقه چت‌ها را حذف کرده است

در طول شهادت پیچای، DOJ به سیاست حذف پیام‌های داخلی در گوگل با وجود محاکمه اشاره کرد. وزارت دادگستری ایالات متحده در ماه فوریه گوگل را به حذف سیستماتیک چت‌ها از طریق گزینه history-off متهم کرد که پیام‌ها را به صورت خودکار پس از ۲۴ ساعت حذف می‌کند مگر اینکه این گزینه به صورت دستی غیرفعال شود.

پیچای می‌گوید در ماه فوریه و پس از شکایت DOJ این گزینه را از حالت پیش‌فرض خارج کرده است.

وکیل DOJ نیز به یک مکالمه در سال ۲۰۲۱ اشاره کرد که در آن پیچای خواسته بود تا ثبت تاریخچه غیرفعال شود. پیچای می‌گوید که قصد صحبت درمورد موضوعات خصوصی را داشته و موضوع مورد بحث هیچ ارتباطی با محاکمه نداشته.

نوستالژی اینترنت اکسپلورر

در سال ۲۰۰۵ و زمانی که مایکروسافت اینترنت اکسپلورر را به مرورگر اصلی تبدیل کرد، دیوید دراموند، رئیس بخش حقوقی گوگل، طی نامه‌ای به این رفتار ضدرقابتی اعتراض کرد و حالا عکس رابطه را شاهد هستیم.

پس از اثبات ارزش ذاتی گزینه پیش‌فرض، بلشاو با اشاره به همین نامه به جبهه‌گیری متفاوت گوگل در شرایط امروز اشراه کرد. این نامه تصریح می‌کند که سخت بودن تغییر گزینه پیش‌فرض نیز مساله را تشدید کرده و بیشتر کاربران «گزینه پیش‌فرض را تغییر نمی‌دهند.»

این دقیقا همان چیزی است که شرکت‌هایی مثل داک‌داک‌گو و مایکروسافت با اشاره به آن به فعالیت غیررقابتی گوگل در قرارداد با اپل اشاره می‌کنند. وزارت دادگستری با تمرکز بر همین مساله مدعی است که گوگل به همان سلطه گری که سال‌ها پیش از آن شکایت داشت تبدیل شده است.

نتیجه دادگاه چه خواهد شد؟

این پرونده، به عنوان یکی از بزرگترین پرونده‌های ضد‌انحاصر آمریکا پس از پرونده دهه ۱۰ مایکروسافت، احتمالا چندین هفته دیگر به طول می‌انجامد.

اگر قاضی علیه گوگل رای دهد، باید در انتظار قراردادی همچون مایکروسافت باشیم که باعث تغییر رفتار این شرکت و اشتراک‌گذاری API با توسعه دهندگان شخص ثالث شد. مایکروسافت از هرگونه قرارداد ضدرقابتی و انحصار با تولیدکنندگان کامپیوتر نیز منع شده است.

گوگل شاید مجبور شود تا تمام داده‌هایی که جمع‌آوری کرده را در اختیار دیگر موتورهای جستجو قرار دهد تا آنها نیز امکان تقویت محصول و جذب کاربران بیشتر را داشته باشند. DOJ می‌گوید که گوگل روزانه ۱۶ برابر بینگ داده دریافت می‌کند.

موفقیت این پرونده ممکن است تبعاتی برای دیگر پرونده‌ها نیز به دنبال داشته باشد. کمیسیون فدرال تجارت (FTC) در ماه سپتامبر از شرکت آمازون به دلیل فعالیت ضدرقابتی و استراتژی‌های غیرمنصفانه شکایت کرد. DOJ نیز سال‌ها است که اپل را به دلیل سیاست‌های خود نسبت اپلیکیشن‌های شخص ثالث زیر نظر دارد. پرونده FTC علیه فیسبوک نیز در حال حاضر در جریان است و این آژانس از فیسبوک خواسته تا اینستاگرام و واتساپ را بفروشد.

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.