ارتباط با ما
09392116387

هند به شبکه‌های اجتماعی برای مبارزه با دیپ‌فیک‌ها هشدار داد

یکی از مقامات ارشد دولت نارندرا مودی هشدار داده است که شبکه‌های اجتماعی براساس «مقرات بسیار روشن و واضح» در مقابل دیپ‌فیک‌های ساخته هوش مصنوعی مسئول شناخته می‌شوند. هند در سال جاری برای انتخابات سراسری آماده می‌شود و موضوع دیپ‌فیک و دیگر انواع اطلاعات وارون در مرکز توجه دولت قرار گرفته است.

به گزارش پیوست، راجیو چاندراسخار، وزیر الکترونیک و IT دولت، می‌گوید هند با توجه به جمعیت آنلاینی که دارد زودتر از دیگر کشور‌ها روی خطر دیپ‌فیک‌ها تمرکز کرده است. از مجموع جمعیت ۱.۴ میلیارد نفری هند، ۸۷۰ میلیون نفر به اینترنت دسترسی دارند و ۶۰۰ میلیون نفر نیز از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

چاندراسخار به فایننشال تایمز گفت: «ما بزرگترین دموکراسی دنیا هستیم و نگرانیم که فعالان خارجی با استفاده از اطلاعات وارونه، شایعه‌پراکنی و دیپ‌فیک‌ها در دموکراسی ما مشکلاتی ایجاد کنند. از آنجایی که این مساله بیشتر از کشور‌های کوچکتر روی ما تاثیر منفی دارد، زودتر از بیشتر کشور‌ها برای آن آماده شده‌ایم.»

این هشدار پس از آن منتشر شد که مودی در صحبت‌های اخیر خود به این مساله اشاره کرد. او قرار است در ماه آوریل و مه در یک رای‌گیری پارلمانی حضور یافته و سرنوشت دولت خود را مشخص کند. هند روی شرکت‌هایی که به بزرگترین جمعیت کاربران اینترنت در جهان خدمت‌رسانی می‌کنند نیز نفوذ رگولاتوری زیادی دارد.

محققان هشدار داده‌اند که دیپ‌فیک‌ها یا همان تصاویر، ویدیو‌ها و صداهای ساخته هوش مصنوعی که درست شبیه به انسان هستند،‌ تهدید مهمی برای دموکراسی به حساب می‌آیند. حتی همین امروز هم از کلیپ‌های جعلی برای تاثیرگذاری بر انتخابات انگلستان، بنگلادش، نیجریه، سودان و اسلواکی استفاده شده است.

در مقابل شبکه‌های اجتماعی هم مقرراتی را برای مبارزه با دیپ‌فیک‌ها معرفی کرده‌اند. متا، اکس و تیک‌تاک در حال حاضر نشانه‌گذاری ویدیو‌های دستکاری شده را الزام کرده‌اند و در غیر این صورت ویدیو از پلتفرم حذف می‌شود. متا و گوگل به تازگی سیاست‌هایی را معرفی کردند که براساس آن، کارزارهای تبلیغات سیاسی باید دستکاری دیجیتالی را اطلاع دهند.

همچنین برخی از کشور‌ها در تلاش هستند تا استفاده از دیپ‌فیک‌ها را برای محتوای پورنوگرافی و سیاسی ممنوع کنند. برای مثال ایالات متحده هیچ مقرراتی برای این فناوری خاص در سطح فدرال ندارد اما قانون‌گذاران چندین ایالت به دنبال مقرراتی برای مبارزه با دیپ‌فیک‌های انتخاباتی هستند.

دهلی نو نیز در بیانیه‌ای مشاوره‌ای که روز ۲۶ دسامبر در اختیار پلتفرم‌های شبکه اجتماعی و پیامرسان هند، از جمله یوتیوب،‌ اکس، واتساپ، تلگرام، اسنپ و شبکه بومی Koo قرار گرفت، از این شرکت‌های فناوری خواست تا از مقررات محتوای غیرقانونی هند پیروی کرده و به روشنی آن را در شرایط خدمات و توافق کاربری بیان کنند.

مقررات IT هند که در سال ۲۰۲۱ پیش‌نویس شد هرگونه محتوایی که برای کودکان خطرناک باشد، تهدید برای امنیت ملی به حساب بیاید یا اطلاعات وارون منتشر کند را در کنار دیگر محدودیت‌های آزادی بیان ممنوع کرد.

در این دستور به پلتفرم‌ها هشدار داده شده تا «اطلاعات وارونه‌ای که به وضوح اشتباه و نادرست است یا ماهیت گمراه‌کننده‌ای داشته و فرد دیگری را تقلید می‌کند، از جمله آنهایی که با استفاده از دیپ‌فیک تولید شده، شناسایی و حذف کنند.»

چاندراسخار می‌گوید: «پس از آنکه نخست‌وزیر توجه را به دیپ‌فیک‌ها جلب کرد رویکرد ما این شد که به واسطه‌ها بگوییم توجه داشته باشند قانون ما میزبانی از هرگونه اطلاعات وارونه‌ای از جمله دیپ‌فیک‌ها را در پلتفرم آنها ممنوع می‌کند و مسئولیتی بر دوش پلتفرم‌ها است و اگر هر کاربری چنین کند، قانون را زیر پا گذاشته است.»

او افزود: «اگر کاربر بتواند آن محتوا را همچنان در پلتفرم داشته باشد، این پلتفرم است که قانون را نقض کرده است.»

به گفته او افراد به اشتباه سراسر جهان از جمله هند را با شرایط ایالات متحده که در آن متمم اول قانون اساسی به صورت «کامل و بی‌ قید و شرط» آزادی بیان را تضمین می‌کند، اشتباه می‌گیرند.

به گفته او: «ما در حال ایجاد مقررات فناوری به نوعی ما بین آمریکا و اروپا هستیم. ایالات متحده وظیفه را کامل به بازارها محول می‌کند؛ اروپا به طول کامل شهروندمحور است و ما در می‌گویم ‘عاشق نوآوری هستیم و نوآوری را تشویق می‌کنیم اما می‌خواهیم از کسب‌وکارهای کوچک و کاربران‌مان نیز محافظت کنیم.»

شبکه اجتماعی در آخرین انتخابات‌های هند به سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، نقش مهمی در موفقیت کارزار حزب بهاراتیا جاناتا و پیروزی آن ایفا کرد. امسال هم انتظار می‌رود که مودی از همین حزب به پیروزی برسد.

هند بازار حساسی برای شرکت‌های سیلیکون ولی است و کنگره ملی هند پلتفرم‌هایی مثل یوتیوب‌ را به «حذف در سایه» برخی از محتوای خود متهم کرده و گروه‌های فعال مدنی نیز می‌گویند شرکت‌های فناوری خیلی سریع از دستورات دولت مودی برای حذف محتوا پیروی می‌کنند. پلتفرم‌های اجتماعی در سال‌های اخیر چندین مرتبه در سال‌های اخیر پست‌های منتقد عملکرد دولت هند در دوران همه‌گیری و منتقد مودی را حذف کرده‌اند.

هند یکی از بزرگترین بازارها ی جهانی برای پلتفرم‌های متا از جمله واتساپ و فیسبوک و پلتفرم یوتیوب از گوگل است. گروه‌های فعال مدنی دولت هند را به نظارت بیش از حد بر اینترنت متهم کرده و آن را بخشی از تلاش‌های گسترده هند برای محدود کردن آزادی بیان می‌دانند.

گروه غیردولتی بنیاد آزادی اینترنت، در ماه جاری طی نامه‌ای به چاندراسخار و دیگر مقامات مسئول تنظیم سیاست IT دولت مدعی شد که ممکن است آنها «به شکلی نامتناسب بر ناخوشنودی سیاسی یا اظهارات بحث‌برانگیز، تاثیر گذاشته و شاید به سانسور مستبدانه منتهی شود.»

چاندراسخار چنین ادعاهایی مبنی بر زیاده‌روی دولت را رد کرده وی‌گوید: «هیچکس نمی‌تواند بگوید که محتوای سو استفاده جنسی از کودکان یا دیپ‌فیک‌ها» و محتوای ناقض حق اختراع به نقض حقوق افراد منتهی می‌شود.

او گفت: «هند رهبری را به دست گرفته و از پلتفرم‌ها خواسته تا مسئولیت بیشتر و بیشتری را تقبل کنند و تاوان هرچیز اتفاق غیرقانونی در پلتفرم‌های خود را بپردازند.»

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.