جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
بردیا احمدنیا، رئیس هیئت مدیره والکس معتقد است یکی از مشکلات کسب و کارهای رمزارزی نداشتن متولی مستقیم است و به باور احمدنیا وزارت اقتصاد رگولاتوری مناسبتری برای حوزه رمزدارایی به شمار میرود.
به گزارش پیوست کاربران رمزارزها و کسانی که در این بازار فعالیت میکنند، فقط محدود به بازار داخل نیستند، این بازار با سایر بازارها متفاوت است و کاربران به راحتی میتوانند به صرافیهای بینالمللی دسترسی داشته باشند. بردیا احمدنیا، رئیس هیئت مدیره والکس، در این اپیزود از ایستگاه پیوست به سردبیر پیوست میگوید:یکی از مشکلات این حوزه نداشتن متولی مستقیم است و کسب و کارهای رمزارزی به همین دلیل در حوزه خودتنظیمگری هم شکست خوردهاند.
او در این باره توضیح میدهد: نداشتن متولی مستقیم باعث شده حاکمیت در هر قسمت خودش ورود کند و در هر بخش هم قوانین خود را بگذارد و هیچگونه همگرایی در این میان وجود نداشته باشد. در واقع مشکل از آنجا ایجاد میشود که شناخت از این نوع فعالیت در ارکان حاکمیت رخ نداده و طبیعتا فشار بر کسب و کارهایی مثل ما بیشتر می شود.
او در رابطه با خود تنظیمگری صرافیهای رمزارزی توضیح میدهد: بحث خود تنطیمگری نیاز به یک نهاد بیطرف دارد. به نظر میرسد که این نهاد را داریم اما باید بگویم قدرت آن از بقیه اصناف کمتر است. صنف ما مثل صنعت طلا و جواهر که صنعتی صد ساله است نیست و یک صنعت نوپاست و طبیعتا هم صنف ما توان قدیمیترها را ندارد. من تاکید میکنم ما باید با نهاد متولی در تضاد منافع نباشیم. این حوزه در تضاد با بانک مرکزی است. مثل ساترا که برای VODها رقیب است و نمیتواند رگولاتور آنها باشد، بانک مرکزی و بورس هم همینطور هستند و به نظر میرسد وزارت اقتصاد رگولاتوری مناسبتری برای ما باشد.
او ادامه میدهد: به نظرمن نهاد رگولاتور باید یک موضوع را برای خود حل کند که رمز ارز حوزه دارایی است یا پولی. ما رمزارزها را حوزه پولی نمیبینیم بلکه دارایی میبینیم. رگولاتوری نگران است که رمزارزها وارد تبادلات روزمره نشود. اما اصلا از میزان این تبادلات صحبت نشده. در حقیقت رفتار کاربر نشان میدهد که ما با چه موضعی مواجهیم. رفتار کاربر بیشتر نشان میدهد با رمزارزها مثل دارایی برخورد میشود.
ما با اینکه وزارت اقتصاد را رگولاتوری منطقیتری میبینیم اما تا کنون وزارت اقتصادی در این حوزه وارد نشده و نشان میدهد این وزارتخانه باید آمادگی، دانش و زیرساخت خود را در این بخش بالاتر ببرد. تنها نهادی که بیش از بقیه به مبحث رمزارزها وارد شده بانک مرکزی است که رویکرد آن به جای توسعهای روی کنترل بازار محدود شده است.
به باور احمدنیا بازار رمزارزها بازار محدود شده خودرو نیست که بتوان کاربر را محدود کرد و هر کاربری اگر با محدودیتهای آزار دهندهای مواجه شود، به سمت استفاده از صرافیهای خارجی میرود. او در این باره تشریح میکند: با این شکل از محدودیتهایی که هر روز بیشتر میشود توسعه بلاکچینی و پلتفرمی داخل کشور نداریم، اما پروندههای کلاهبرداری هر روز بیشتر میشود. چون نهاد استعلامگیرندهای در این میان وجود ندارد. ما به نوعی هم تحریم خارجی و هم تحریم داخلی هستیم. محدودیتهای فقهی و ممنوعیتهای رگولاتوری کار را برای ما سخت کرده است. حتی نمیتوانیم از خاورمیانه مشتری بگیریم.
او در زمینه مسدودی حسابها هم میگوید: ما به هر حال در ایران زندگی میکنیم و باید بدانیم شرایط کشورهای تحریمی متفاوت است. مراودات مالی سخت است و ما همیشه به کاربران پیشنهاد میدهیم زمان برداشت و وایز کیف پول واسط داشته باشند، حتی دو سه تا واسط بهتر هم هست. یا اینکه اگر دوست معتمدی در خارج از کشور دارند با اکانت احراز هویت شده خارجی کار کنند. ما خودمان در والکس تمام تمرکزمان این است که آدرس کاربرها رصد نشود که همین موضوع هم هزینه فکری و هم مالی بسیاری برای ما دارد تا ادرس ولتها را عوض کنیم. اما خب هرگز این ریسک صفر نیست. تاکید میکنم تراست ولت استفاده نکنند چون نظارت روی آن بیشتر است.
احمدنیا در پایان از بحث حوزه ماینینگ و قانونگذاری در آن صحبت میکند و توضیح میدهد: در هر قانونگذاری باید هم کسب و کارها و هم کاربران در نظر گرفته شوند. مشکل اصلی ما در بحث قانونگذاری در این است که قانونگذاری با بخش خصوصی مشورت نمیکند. ۱۰ درصد ماینینگ دست بود اما بعد با قانونگذاریهای اشتباه این کار زیرزمینی شد. عدهای تجهیزات خریدند اما بعد برق وجود نداشت و به این شکل اشکالهایی دیگر رخ داد. هر زمان که در تصمیمگیریها نهاد خصوصی بازی داده نشود. بازار خاکستری شکل میگیرد. قانون باید از سمت زور باید فاصله بگیرد. با اجبار کاری از پیش نمیرود، قانونگذاری و قانون برای امنیت است و باید با تشویق آن را پیش برد.
دیدگاهتان را بنویسید!
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.