ارتباط با ما

مدیرعامل تپسی: رگولاتور باید زیرساختی برای تایید نشانی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی ایجاد کند

مدیرعامل تپسی می‌گوید تاکسی‌های اینترنتی راهی برای تایید آدرسی که رانندگان به عنوان محل سکونت خود اعلام می‌کنند، ندارند و این موضوع از منظر تامین امنیت سفر، به شدت حائز اهمیت است و رگولاتور باید زیرساختی را برای تایید نشانی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی ایجاد کند.

به گزارش پیوست، اولین نشست از سلسله نشست‌های عصرانه‌های سیاستی با موضوع «تنظیم‌گری تاکسی‌های اینترنتی» روز گذشته (۹ آبان) به میزبانی انجمن علمی حکمرانی و سیاستگذاری دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف برگزار شد. در این نشست، محسن پورسید آقایی، معاون اسبق سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به موضوع رانندگان بدون آدرس و چالش امنیتی آن اشاره کرد که میلاد منشی‌پور مدیرعامل تپسی با تایید این موضوع، عنوان کرد در برخی کشورهای دنیا تاکسی‌های اینترنتی اجازه دسترسی به سامانه‌های مربوط به تایید آدرس افراد را دارند؛ اما در ایران تاکنون چنین اجازه‌ای داده نشده است.

بهترین رگولاتور عملکرد بازار است؛ اما نه همیشه

محسن پورسید آقایی، معاون اسبق سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در این نشست درباره رگولاتوری تاکسی‌های اینترنتی گفت: رگولاتوری باید باشد چون این قانون‌گذاری است که می‌تواند هم نیاز امنیت جامعه و هم سیاست‌گذاری در جامعه را تنظیم کند. به زبان ساده‌تر اجرای قوانین از طریق قانون‌گذاری قابل اجرا است. گرچه در این موضوع هم شکی نداریم که بهترین رگولاتور عملکرد بازار و بازتاب و واکنش جامعه است. اما در یک جاهایی تنها مکانیزم بازار و رفتار کاربر نمی‌تواند قانون‌گذاری کند و در اینجاست که سطح دخالت به میزان پیشرفت و توسعه پلتفرم و نیازهای کاربران برمی‌گردد. برای مثال تپسی و اسنپ از ابتدا شماره پلاک و اسم راننده را برای تماس گذاشته بودند، اگر اینطور نبود خود کاربران به این موضوع معترض می‌شدند، پس در جاهایی می‌توان از قانونمند کردن توسط نیازهای جامعه استفاده کرد.

مدیرعامل تپسی رگولاتور باید زیرساختی برای تایید نشانی رانندگان تاکسی‌های - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو

آیا باید رمز گوشی خود را با شریک زندگیمان به - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: آیا باید رمز گوشی خود را با شریک زندگیمان به اشتراک بگذاریم؟

معضلی به نامِ تعدد تصمیم‌گیران و قانون‌گذاران

میلاد منشی‌پور،‌ مدیرعامل تپسی هم در تایید صحبت‌های پورآقایی ادامه داد: ما با رگولاتوری مشکلی نداریم، اما متاسفانه با تعدد تصمیم‌گیران و  انباشت قوانین مواجهیم. خوشبختانه تاکسی‌های اینترنتی یکی از نمونه‌های موفق همکاری رگولاتوری با کسب و کارها بود. چون به واقع همگی از شرایط آزار دهنده نرخ بی‌حساب و کتاب دربستی‌ها و تاکسی‌ها مطلع بودیم و  تاکسی‌های اینترنتی زمین بازی در این حوزه را تغییر دادند. خوشحالیم که در حال حاضر نهاد ناظر ما رقیب ما نیست. چون مثلا تاکسیرانی نمی‌توانست رگولاتور تاکسی‌های اینترنتی باشد.
نگین انصاری، معاون حقوقی تپسی هم در ادامه به کش و قوس‌های فراوان در سه سالی که تپسی موفق به دریافت مجوز شد پرداخت و افزود: از هر ظرفیتی برای اینکه بتوانیم این هدف را به ثمر برسانیم استفاده کردیم پا به پای نامه‌‌ها خودمان هم به سازمان‌ها می‌رفتیم، حالا که فکر می‌کنم یک جاهایی هم به نفع ما شد که قانون‌گذاری دست یک نهاد نبود، چون نهادهای منعطف‌تر در این زمینه بیشتر همراهی کردند. در حال حاضر مجوز ما از اتحادیه کسب و کارهای مجازیست و قانون‌مدارانه پیش رفتن، ما را زودتر وارد بورس کرد.

میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی
میلاد منشی‌پور، مدیرعامل تپسی

تهدید راننده‌های بی‌نشانی در تاکسی‌های اینترنتی

پورسیدآقایی در ادامه به چالش مشخص نبودن آدرس رانندگان در تاکسی‌های اینترنتی پرداخت و افزد: راننده تاکسی اینترنتی هم باید یک آدرس مشخص و محل سکونتی در شهر داشته باشد. رانندگان بدون آدرس خطری برای امنیت شهر و مسافران هستند. مهاجرت به تهران زیاد شده است و ما رانندگانی را می‌شناسیم که با هم خانه می‌گیرند آن هم اشکالی ندارد. اما باید یک آدرس برای آن وجود داشته باشد.راننده‌هایی هم هستند که شب در خیابان و در ماشین خود می خوابند اینها در نظم جامعه اختلال ایجاد می‌کنند.

میلاد منشی‌پور هم در پاسخ به این موضوع گفت: اتفاقا بخش آدرس راننده‌ها بخشی است که ما خودمان هم به شدت پیگیر آن هستیم.بخش امنیت سفر برای ما حائز اهمیت است و برایمان مهم است که اطلاعات راننده‌ها کامل باشد.

آدرس‌ها را داریم ابزاری برای صحه‌گذاری نداریم

منشی‌پور ادامه داد: حتی آدرس راننده‌ها را هم می‌گیریم منتهی مسئله این است که ما ابزاری برای صحه‌گذاری نداریم.در کشورهای دیگر دنیا زیرساختی وجود دارد که هر فرد شناسه مشخص دارد و از طریق آن می‌توان به آدرس دسترسی پیدا کرد و صحه‌گذاری کرد که آیا آدرس درست است یا خیر.ولی ما در ایران همچین امکانی نداریم. در واقع آدرس را داریم ولی زیرساختی در کشور وجود ندارد که بتوانیم آن را صحه‌گذاری کنیم.اما به شدت با سازمان‌های ذی‌ربط پیگیر رفع این چالشیم.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.