ارتباط با ما
09392116387

مدیرعامل باکسیت: شرکت ملی پست ۱۰ درصد سهم از بازار دارد

حسین غضنفری مدیرعامل باکسیت معتقد است بخش قابل توجهی از صنعت لجستیک را فضای خاکستری تشکیل داده که امکان نظارت روی آن وجود ندارد و برای حل این موضوع باید اوررگولیتید اتفاق نیوفتاد تا ارائه دهندگان خدمات در این فضای خاکستری به گرفتن مجوز تشویق شوند.

به گزارش پیوست، مدیرعامل باکسیت مشخص نبودن جایگاه پست را یکی از نقاط مبهمی همیشگی می‌داند. به گفته او، با صحبت از پست مشخص نیست، کجای صنعت لجستیک قرار می‌گیرد. پست بخشی از صنعت خرده بار به حساب می‌آید. با در نظر گرفتن کل این صنعت متوجه بخش‌هایی می‌شویم که اتفاقا خیلی به روز و پیشرو است. اما در صنعت لجستیک وقتی به بخش پست نگاه می‌کنیم، تعداد بازیگران محدودی وجود دارد.

غضنفری معتقد است پست سهم کمی در بازار دارد. به گفته او: در سال ۱۴۰۰ با مطالعه‌ بازار و مقایسه داده‌های مختلف متوجه شدیم شرکت ملی پست حدود ۱۷ درصد سهم از بازار دارد. این در حالی است که امسال این عدد به حدود ۱۰ درصد رسیده است که از این سهم بخش قابل توجهی در بازار خاکستری و قسمتی که هیج ردگیری برای حاکمیت روی آن وجود ندارد اتفاق می‌افتد. به همین دلیل موضوع انحصار شرکت ملی پست جدی نیست. او در مورد دلیل عدم پیشرفت جدی در این صنعت به شکل نگرفتن بازیگر بزرگ اشاره کرد و گفت: این صنعت، صنعت شرکت‌های کوچک نیست.

مدیرعامل باکسیت دلیل شکل نگرفتن بازیگران بخش خصوصی قدرتمند را اینگونه توضیح می‌دهد: در سال ۹۵ نگاه دوستان در سازمان تنظیم مقررات برای صدور مجوز به این صورت بود که انگار در حال فروش فرکانس موبایل هستند. درحالی که تنها مواردی مهم شامل وجود یک شخصیت بزرگ برای امانت‌داری مرسولات مردم، ارائه سطح سرویس خوب و فراهم کردن زیرساخت خوب برای داده‌های مرسولات به هدف ایجاد امکان نظارت است.

به گفته او: این روند از سال ۱۴۰۰ تسهیل شد و به همین دلیل شرکت‌های بیشتری در سال‌های اخیر شکل گرفتند. فراهم کردن زیرساخت و نرم‌افزار این شرکت‌ها فرآیندی یک و نیم ساله تا دوساله دارد.

نقش پررنگ اپراتور

غضنفری در جواب اینکه چه زمانی می‌توان گفت پست خصوصی قدرتمند شده است، گفت: نقش رگولاتور در فعالیت اپراتور خیلی جدی است. ما متاسفانه در دولت همواره این مشکلات را داریم و تنها محدود به این حوزه نیست. مدیر دولتی فکر می‌کند دلسوزی بیشتری برای سهم بخش خصوصی دارد و بیشتر کسب‌وکار را می‌فهمد. در حالی که تنها کافی است رگولاتور مواردی را برای تعامل میان ارائه دهنده خدمات و مشتری مشخص کند و فضا رو برای خلاقیت بخش خصوصی باز گذاشت. مواردی وجود دارد مانند اینکه استانداردهایی برای طراحی تابلو در ازای صدور مجوز وجود دارد. در صورتی که می‌تواند محدود به درج اطلاعات مهم باشد.

او در مورد بخش خاکستری گفت: به نظرم اوررگولیشن نباید وجود داشته باشد تا بخش زیادی از این درصد بالای قسمت خاکستری مجوز بگیرند و امکان رصد و نظارت فراهم شود. فعالیت در حوزه برای بازیگرانی ممکن است که امکان مقیاس‌پذیری دارند و به همین دلیل بازیگرانی که فاقد این مزیت و خرد هستند حذف خواهند شد. او معتقد است در ۱۰ سال آیند ما تنها چند اپراتور بزرگ خواهیم داشت که همین بازیگران بخش قابل توجهی از خرده بار را انجام می‌دهند.

به گفته عضنفری: یکی از مشکلات جدی در کشور ما، هزینه بسیار بالای تامین وسیله نقلیه است. موضوعی که در دیگر کشورها تقریبا دغدغه اپراتور نیست و روش‌های مختلفی برای تامین مالی آن وجود ندارد.

باگ عجیب برطرف شد؛‌ احتمالاً حالا می‌توانید ویندوز ۱۰ را - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: باگ عجیب برطرف شد؛‌ احتمالاً حالا می‌توانید ویندوز ۱۰ را به ویندوز ۱۱ ارتقا دهید

مدیرعامل باکسیت معتقد است: پست در دولت خیلی مشکلات تصمیم‌گیری دارد. تجربه من در پست نشان می‌دهد اگر تصمیمی گرفته شود، اجرایی شدن آن حداقل ۶ ماه و به صورت متوسط یک سال زمان می‌برد. براس مثال در پست برگزاری یک مناقصه ۱۷ ماه از زمان تصمیم‌گیری زمان برد که در باکسیت این فرآیند ۱۵ روز زمان برد و در ۴۵ روز اجرا شد.

هزینه و رقابت

عضنفری ارائه بسیاری از خدمات پستی را زیان می‌داند و معتقد است: با نگاه اقتصادی اگر شما قیمتی که ارائه می‌دهید زیر هزینه مستقیم باشد، باید ارائه خدمت متوقف شود. در پست بسیاری از خدمات به این صورت است و اگر هزینه‌های غیرمستقیم را در نظر نگیریم، هزینه رساندن مرسوله زیان است. برطرف کردن این موضوع نیاز به سیاست‌گذاری کلان‌تر دارد تا هم امکان توسعه شرکت ملی پست و هم رقابت عادلانه‌تری برای بخش خصوصی فراهم شود.

او در مورد امکان واگذاری خدمات شرکت ملی پست به بخش خصوصی گفت: منع قانونی بجز رقایت قانون مناقصات وجود ندارد و ممکن است در قانون جامع صنعت پست که احتمالا در سال آینده به مجلس می‌رود تنظیم‌گری رابطه با اپراتورها در نظر گرفته شود.

او در مورد تعامل بست خصوصی و دولتی گفت: ما در حالی حاضر با گیت‌وی پست تعامل داریم تا مشتری راحتر باشد و در جاهایی که ارائه خدمت نداریم از شرکت ملی پست کمک می‌گیریم. در جلسات هم این موضوع را اعلام کرده این که در حوزه تکنولوژی به دلیل اینکه بخش خصوصی جلوتر است، می‌توانیم کمک کنیم.

غضنفری تعامل باکسیت با دیگر کسب‌وکارها را اینگونه توضیح داد: ما در باکسیت تلاش می‌کنیم تا حلقه مفقوده لجستیک را به راحت‌ترین روشی که کسب‌وکارها می‌توانند به ما متصل شود، فراهم کنیم. به همین دلیل اولین قدم ارائه انواع روش‌ها بود که کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ بتوانند از خدمات ما استفاده کنند. نکته دوم این است که SLA را به صورت پایدار و منطقی ارائه دهیم.

او در مورد امکان ارسال مرسوله برای عموم مردم با استفاده از پست خصوصی گفت: ما تعداد زیادی نمایندگی داریم و در کنار آن همکاری با دفاتر پیشخوان. هدفمان این است که در انتهای ۱۴۰۳ در مراکز استان و شهرهای پرجمعیت، فاصله با مشتری را به کمتر از ۵۰۰ متر برسانیم. امکان دریافت مرسوله درب منزل هم وجود دارد هرچند که این سرویس خیلی به صرفه نیست اما قصد داریم به بخش on demand delivery به صورت جدی ورود کنیم.

مدیرعامل باکسیت در پایان گفت: تا ده سال آینده سهم پست خصوصی باتوجه به اتفاقاتی که در شرکت پست ملی قرار است بیوفتاد، فک میکم به سهم ۳۰ تا ۴۰ درصدی برسیم. در حال حاضر به موقع رسیدن برای مشتریان بسیار اهمیت دارد و بعد از آن اولویت کاربران سالم رسیدن مرسوله است. در ایران صنعت بسته‌بندی هنوز خیلی جای کار دارد.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.