ارتباط با ما
09392116387

رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک: پهنای باند بین‌الملل فریز شده است

رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک بر این باور است پهنای باند بین‌الملل اضافه نمی‌شود و در چنین شرایطی افزایش نسبت ترافیک داخلی باعث افتخار نیست.

به گزارش پیوست، در نشست وضعیت و کیفیت اینترنت کشور که در چهارمین رویداد ایران دیجیتال برگزار شد، پویا پیرحسینلو، رئیس کمیته اینترنت انجمن تجارت الکترونیک گفت: در ابتدای این دولت، پهنای باند بین‌الملل ۶.۴ ترابیت بود و این میزان فریز شده و آمار آن اعلام نمی‌شود. دور کشور دیوار کشیده‌اند و افتخار می‌کنند که در این شرایط سهم ترافیک داخلی ۵۰ درصد شده است.

به گفته وی ایران در میان ۱۰۰ کشور با بیشترین GDP بدترین اینترنت را دارد.

پیرحسینلو همچنین گفت: خیانتی در سطح کشور انجام می‌شود. مدیران ارشدی وجود دارند که دو دروغ بزرگ را ترویج می‌دهند. یکی اینکه تجهیزات فیلترینگ روی کیفیت اینترنت تاثیر نداشته است. دروغ دوم توانایی مقابله با VPN است. چون به مردم بی‌اعتماد هستیم آنها را از شبکه جهانی محروم می‌کنیم.

این عضو انجمن تجارت الکترونیک در مورد ناکارآمدی فیلترینگ ادامه داد: مثالی می‌زنم. سایت bitly بعد از فیلتر از هزار سایت پربازدید ایرانی خارج شده اما سایت‌های پورن اینطور نیستند. این ناکارآمدی سیستم فیلترینگ است. طبق گزارش‌های مختلف بین ۶۰ تا ۸۰ مردم از فیلترشکن استفاده می‌کنند. مقابله با پورن و قاچاق انسان و کلاهبرداری هم با این سیاست ناکام بوده است. باید طوری سیاست‌گذاری شود که استفاده کردم از فیلترشکن به ۲۰ درصد برسد.

کمیته فیلترینگ پاسخگو نیست

او پس از این از نهادهای غیر پاسخگو در حوزه فیلترینگ انتقاد کرد: موضوع دومی که مجلس می‌تواند وارد شود کمیته فیلترینگ است که هیچکس در آن پاسخگو نیست. حتی مصوبات این کمیته منتشر نمی‌شود. مثالش مانند سران قبایلی است که می‌خواستند پیامبر را به شهادت برسانند و از هر قبلیه یک نفر را فرستادند تا کسی مسئولیت آن را نپذیرد.

مدیرعامل ابرآروان ادامه داد: گوگل را از ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۳ بررسی کردیم. در این مدت لود گوگل برای کاربران ایرانی از ۲ ثانیه به ۶ ثانیه رسیده است. اگر وزارت ارتباطات مدعی توسعه شبکه است چرا لود گوگل اینطور شده است؟

پیرحسینلو در مورد ادعای وزارت ارتباطات در خصوص تحریم ۳۰۰ هزار سایت نیز در پاسخ به خبرنگار پیوست گفت: تحریم مسأله‌ای است که به هر شکلی با آن مخالفیم و قطعا بر تجربه کاربری تاثیرگذار است. شاید در مورد عدد ۳۰۰ هزار تفاهم نداشته باشیم اما قابل انکار نیست. با سایت‌های پر کاربری که ایران را تحریم کرده‌اند مکاتبه کرده‌ایم و حتی در مراحل بعدی به فکر گرفتن وکیل بین‌المللی هستیم.

او از رقابت شرکت ارتباطات زیرساخت با بخش خصوصی نیز انتقاد کرد و گفت: شرکت زیرساخت در بومهن دیتاسنتر تاسیس کرده و به رایگان در اختیار پیام‌رسان‌ها قرار داده است. شهرداری هم همین کار را می‌کند. بخش خصوصی چطور باید با یک محصول رایگان رقابت کند.

اورانوس و نپتون از آنچه فکر می‌کنیم ساخته نشده‌اند - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: اورانوس و نپتون از آنچه فکر می‌کنیم ساخته نشده‌اند

نماینده زیرساخت: از واژه فیلترینگ استفاده نکنیم

مهدی حاتمیان، مدیرکل دفتر بررسی‌های اقتصادی وزارت ارتباطات در این نشست از حضار خواست از واژه فیلترینگ استفاده نکنند و به جای آن «خط مشی» را به کار ببرند.

او گفت: در ایران هوشمند می‌خواهیم کاری انجام دهیم که هم در پهن‌باند ثابت و هم پهن‌باند موبایل توسعه را مقرون به‌صرفه کنیم. نهایتا بحث تحول دیجیتال نیز در روح برنامه هفتم تحت عنوان‌های هوشمندسازی مطرح شده است. اگر فشار سمت مصرف‌کننده را به سمت صنعت ببریم می‌توانیم بحث تعرفه را به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که اتفاقی که درست است بیفتد.

حاتمیان همچنین در پاسخ به پیرحسینلو گفت:‌ می‌توان تست‌های کیفیت شبکه و تجربه را برای اپراتورها در نظر گرفت تا مشخص شود بلک‌باکس‌هایی که آقای پیرحسینلو می‌گویند چقدر در رضایت مشتری تاثیر دارند.

او همچنین به انتقاد نماینده انجمن تجارت الکترونیک در رابطه با رقابت بخش دولتی با خصوصی توضیح داد: بازار خدمات ابری و دیتاسنتر ما ۲ همت هم نیست. اگر این بازار به ۵۰ همت برسد که بتواند در منطقه هم حرف برای گفتن داشته باشد، دولت با بخش خصوصی رقابت نمی‌کند. کشور خط مشی‌هایی دارد که باید در مورد آنها با بازیگران اقتصاد دیجیتال صحبت شود.

نماینده ایرانسل: محدودیت‌ها را کم کنید

باقر صمدی، معاون دیجیتال ایرانسل نیز در این نشست حضور داشت و گفت:‌ در ایران آرپو پایین است. از شبکه‌ای بهره‌برداری در حد سوئد می‌کنید اما پولی که می‌پردازید در حد بورکینافاسو است. این شبکه هر روز فرسوده‌تر می‌شود و کاربر آن را احساس می‌کند. اگر فکری به حال این شبکه نشود تبدیل به معضلی می‌شود.

او سرمایه‌گذاری نشدن روی شبکه ثابت را عاملی برای تحمیل بار روی همراه دانست.

صمدی در ارتباط با عوامل موثر بر استفاده بیشتر مردم از خدمات دیجیتال گفت: هر چه وضعیت اینترنت، زیرساخت و محتوا بهتر شود و فضا به سمت آزادی استفاده و کمتر شدن محدودیت پیش برود طبیعتاً مردم استفاده بیشتری از خدمات دیجیتال خواهند کرد.

معاون دیجیتال ایرانسل همچنین گفت: بعد از محدودیت‌های پارسال استقبال از پلتفرم‌های داخلی بیشتر شد و ترافیک روبیکا ۴ برابر شد. همه‌اش به خاطر بازار نیست و بخشی از آن به خاطر محدودیت‌هاست.

صمدی ادامه داد: زیرساخت چرا باید ixp بزند؟ این برعهده بخش خصوصی است. اینجا از پول ملت CDN می‌زنیم اما تولیدکننده محتوا هم نمی‌رود آنجا. بعد از اپراتور می‌خواهند سوبسید دهد و بعد تصمیم می‌گیرند ترافیک را نیم‌بها کنند و حتی شبکه‌های اجتماعی داخلی را یک سوم کند. اینکه سیاستگذار می‌خواهد در جایی سرمایه‌گذاری کند مسئول پیامدهای بعدی‌اش مردم و اپراتور نیستند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.