جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
در دنیای پرهیاهوی تجارت، بستهبندی اولین چیزی است که توجه مخاطب را به خود جلب میکند. یک بستهبندی زیبا و خلاقانه میتواند تمایز یک محصول را از سایر محصولات مشابه در بازار نشاندهد و به جلبنظر مشتری و افزایش فروش آن کمک کند.
در این گفتگو، با یک طراح بسته بندی مجرب به گفتگو مینشینیم تا از تجربیات، چالشها و دیدگاههای او در این حرفه پویا و جذاب آگاه شویم.
سید سجاد ایزدی، در این گفتگو به ما میگوید که چه عواملی در طراحی یک بسته بندی موفق نقش دارند. برای تبدیلشدن به یک طراح بسته بندی چه مهارتها و دانشهایی ضروری است. آینده شغلی این حرفه با توجه به رشد تجارت الکترونیک چگونه خواهدبود و چه چیزی در مورد طراح بسته بندی او را به وجد میآورد.
همچنین، از او میپرسیم که اگر میتوانست به عقب برگردد، چه چیزی را در زندگی حرفهای خود تغییر میداد و بزرگترین چالش او به عنوان یک طراح گرافیک چه بودهاست. در آخر از او خواستیم تا برای ما بگوید که هوش مصنوعی چه نقشی در این حرفه ایفامیکند.
این گفتگوی کوتاه، فرصتی است تا با دنیای طراح بسته بندی بیشتر آشنا شویم و از دیدگاهها و تجربیات یک فرد متخصص در این زمینه بهرهمندشویم.
«بررسی بازار هدف و نیاز مخاطب: طراح باید با نیازها و سلایق مخاطبان هدف خود به طور کامل آشنا باشد تا بتواند بستهبندیای طراحی کند که برای آنها جذاب باشد.
تحلیل درست و نقشه راه خلاقانه برای روند پروژه: طراح باید قبل از شروع کار، به طور کامل پروژه را تحلیل کند و برای مراحل مختلف آن برنامهریزیکند. همچنین باید ایدههای خلاقانهای برای طراحی بستهبندی ارائه دهد.
اجرای درست و اصولی: در نهایت، طراح باید طرح خود را بهدرستی و باکیفیت بالا اجراکند.»
«شما به عنوان یک طراح میتوانید به خط، تصویرگری یا عکاسی مسلط باشید جدای از اینکه نرم افزارهای مرتبط با دیزاین رو باید بدانید اما نیازی نیست همگی را به طور تخصصی پیش ببرید.
(به طور مثال اگر در رشته تایپوگرافی بخواهید قدمبردارید ممکن است سالها زمان ببرد و بعد از آن باید به سراغ تصویرگری بروید و در ادامه باقی تخصصها و نهایتا بعد از گذشت ۲۰ یا ۳۰ سال میتوانید طراحی شده باشید که همهفنحریف است. اما به نظر من یک طراح نیازی نیست به همه امور به صورت تخصصی مسلط باشد بههمینعلت است که استدیوهای طراحی شکل میگیرند. در واقع گردهمایی تخصصها ایجاد میشود
قطعا ارتقای سلیقه بصری طراح در بروز خلاقیت و هرچه حرفهایترشدن فرد موثر است. میتوان این فرایند را بواسطه روشهای خاصی کسبکرد. دیدن و تحلیل آثار برجسته روز بینالمللی، مطالعه تاریخ هنر و در کنار همه اینها مداومت و پشتکار.
در همه دورانها نیاز به بسته بندی وجود داشتهاست و هیچوقت از بین نمیرود. اما آنچیزی که این بازار را جذابتر میکنند خود طراحان هستند. در واقع با تولید آثار قوی و پرقدرت باعث بهوجودآمدن رقابت بین کارفرمایان میشود و درنهایت این فضا به سود طراحان هم خواهد بود. اما فضای دیجیتال لطمه خاصی به این کسبوکار نخواهدزد. درنهایت این بستهبندیست که باعث قضاوت اولیه محصول خواهدشد.
همیشه ایجاد تمایز و نگاه مفهومی به بستهبندی برای من خیلی جذاب هست. همیشه در بازار ایران همه کارها شبیه هم هستند. شگفتی زمانی اتفاق میافتد که پروژه رویکرد متفاوتی داشتهباشد این موضوع عموما در محصولات جدید و با ایدههای نو بیشتر دیدهمیشود.
حداقل ۱۰ سال زودتر این رشته رو شروع میکردم.
بزرگترین چالشی که با آن روبرو بودهام، ارتباط با کارفرما بودهاست. خیلی اوقات کارفرما خود عامل برهمزدن این آرامش هست با بدتعهدیها و توقعات بیجا و این تفاوت روحی میتواند یکی از بزرگترین چالشها برای یک طراح باشد.
قطعا در خیلی از موارد میتواند کمککننده و تسهیلکننده باشد اما هیچوقت مخلوق نمیتواند جای خالق را بگیرد.
خیر، هوش مصنوعی مرا نگران نمیکند. من معتقدم که هوش مصنوعی میتواند ابزاری مفید برای طراحان گرافیک باشد و به آنها کمککند تا کار خود را بهتر انجام دهند.
بیشترین دستمزدی که تا به حال برای یک پروژه طراحی دریافت کردهام، 100 میلیون تومان برای طراحی بستهبندی یک محصول جدید بودهاست.
آن پروژه از نظر پیچیدگی و زمانبربودن، یک پروژه چالشبرانگیز بود. همچنین، کارفرما برای این پروژه بودجه بالایی در نظر گرفتهبود و به دنبال یک طرح خلاقانه و منحصربهفرد بود.
عموما در طراحی اتفاق ترسناکی اتفاق نیفتاده است، اما در چاپ تا دلتان بخواهد. کاری که سیلندرسازی شده و خطا در هنگام چاپ مشاهده میشود.
اگر میتوانستم برای همیشه فقط یک فونت استفاده کنم، فونت پیدا را انتخاب میکردم.
دیدگاهتان را بنویسید!
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.