جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
۸ بهمن ۱۴۰۲
زمان مطالعه : ۱۲ دقیقه
شماره ۱۲۰
در اوایل فوریه سال ۲۰۲۳، زمینلرزههای شدیدی جنوب شرقی ترکیه و شمال و غرب سوریه را به لرزه درآورد. اقدامات امدادی در زمان این تحقیق هنوز در دست انجام بود و آمار رسمی نشان میداد بیش از ۵۰ هزار نفر کشته و حداقل ۱۰۰ هزار نفر مجروح شده بودند. کارهای امداد وابستگی شدیدی به فناوریهای دیجیتالی و نوظهور داشتند و در عین حال هوش مصنوعی، رسانههای اجتماعی و فناوری بلاکچین نقش موثری در امداد ایفا کردند. مدیریت فاجعه بیشازپیش به فناوری وابسته شده. احتمالاً اپهای جدیدی بر اساس نیازها توسعه مییابند و فناوری بلاکچین به توزیع پول اهدایی کمک میکند. چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی میتوانند به سوالهای مردم درباره مسائل امدادی پاسخ دهند. هوش مصنوعی نیز میتواند بر مناطق مستعد زلزله نظارت کند و حوادث آینده را پیشبینی کند. بهاینترتیب، فناوری به جامعه کمک میکند در برابر فجایع آینده انعطافپذیرتر باشد. امداد فاجعه به کمک فناوریهای نوظهور فناوری در سالهای اخیر نقش مهمی در مدیریت ایفا کرده است؛ از جمله در واکنش، ارزیابی و مدیریت. کاربرد فناوری در حوزه مدیریت فاجعه میتواند به اقدامات نجات و امداد شتاب ببخشد، جان افراد را نجات دهد و جوامع را در برابر فجایع آینده انعطافپذیر سازد. برای مثال، هوش مصنوعی به کار گرفته میشود تا بر مناطقی که در معرض زلزله قرار دارند نظارت، وقوع فجایع آینده پیشبینی و پاسخ صحیح و سریع به سوالات مردم پیرامون برنامههای امدادی داده شود. چتباتهای مبتنی بر هوش مصنوعی بهویژه در شرایطی مفیدند که حجم زیادی از مردم درخواست اطلاعات میکنند. پلتفرمهای رسانههای اجتماعی نیز ابزار مفیدی در مدیریت فاجعه بودند؛ بهویژه در مناطقی که در آنها کانالهای ارتباطی سنتی مختل شدند. رسانههای اجتماعی به مردم اجازه میدهند اطلاعات حیاتی را منتشر و پشتیبانی را سازماندهی کنند. استفاده از وبسایتهای مبتنی بر نرمافزار متنباز نیز کار سازمانهای بشردوستانه را برای همکاری و انتشار اطلاعات تسهیل…
دیدگاهتان را بنویسید!
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.