ارتباط با ما

اپل به قوانین اتحادیه اروپا تن داد اما تا به اینجا هیچکس راضی نیست

اپل برای پیروی از قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا (DMA) تغییراتی را روی مقررات اپ‌استور اعمال کرده است. برای اولین بار پس از آغاز به کار اپ استور در سال ۲۰۰۸، حالا کاربران اروپایی می‌توانند برای نصب اپلیکیشن به جایی به جز این فروشگاه رجوع کنند اما به نظر هیچ طرفی از این اتفاق راضی نیست.

به گزارش پیوست، توسعه دهندگان پس از عرضه iOS 17.4 می‌توانند در اتحادیه اروپا اپلیکیشن‌های خود را از مجرایی جدای از اپ‌استور عرضه کنند و سهم کمیسیون اپل از ۳۰ درصد به ۱۷ درصد بعلاوه یک هزینه ۳ درصدی برای استفاده از سیستم پردازش پرداخت این شرکت کاهش می‌یابد.

اپلیکیشن‌هایی که بیشتر از یک میلیون کاربر دارند باید در ازای هر نصب خود در سال نیز ۰.۵ یورو به اپل برپدازند و بخش مهمی از بررسی‌های امنیتی نیز همچنان برعهده کوپرتینویی‌ها است.

نارضایتی اپل؛ تجربه کاربرانی اروپایی تضعیف می‌شود

همانطور که انتظار می‌رفت شرکتی مثل اپل از این اقدام اجباری خوشحال نیست و می‌گوید قدرتش در کنترل بدافزار و کلاهبرداری‌ها کمتر می‌شود.

فیل شیلر، رئیس اپ استور در شرکت اپل، روز پنجشنبه گفت قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا آنها را به اعمال تغییراتی مجبور کرده که تجربه کاربر را نسبت به دیگر بخش‌های جهان تضعیف می‌کند. همچنین شرکت دیگر نمی‌تواند با همان سرعت پیشین کلاهبرداری‌ها را تشخیص داده و نسبت به آنها واکنش نشان دهد.

به گفته او درنتیجه کنار رفتن حصارهای اکوسیستم نرم‌افزاری اپل در اتحادیه اروپا، حریم خصوصی و امنیتی که این غول آمریکایی در محصولات و خدمات فراهم کرده بود نیز خدشه‌دار می‌شود.

شیلر می‌گوید: «این انتخاب اول ما نیست. ما همیشه می‌خواستیم در هرکجای جهان بالاترین استاندارد را داشته باشیم اما باید از پیش‌نیازهای قانونی بازارهای محلی نیز پیروی کنیم.»

به گفته شیلر اپ‌استور روزانه تعداد زیادی از کلاهبرداری‌ها را شناسایی کرده و جلوی آنها را می‌گیرد اما با آغاز به کار بازارگاه‌های جدید، دیگر این شرکت امکان دسترسی به اطلاعات کافی برای این کار را ندارد.

در طرف دیگر ماجرا اما توسعه‌دهندگانی هستند که انتظار می‌رفت از این اتفاق بزرگ، که بسیاری سال‌ها است در انتظار آن هستند، استقبال کنند. با این حال یکی از بزرگترین شاکیان انحصار اپل به هیچ وجه از این تغییرات راضی نیست.

1728810148 میانبر گوگل لنز از ویژگی circle to search حذف شد - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: میانبر گوگل لنز از ویژگی Circle to Search حذف شد

پیشنهاد اپل یک «آشغال جذاب» است

اپیک‌گیمز، شرکتی که بازی پرچمدارش درنتیجه استفاده از سیستم پرداختی به جز سیستم پرداخت بومی اپل از آیفون کنار رفت می‌گوید این تغییرات پیچیدگی‌های زیادی برای توسعه دهندگان ایجاد می‌کند و به طور کلی یک «آشغال جذاب» است.

تیم سویینی، مدیرعامل اپیک‌گیمز، می‌گوید که برای مثال اپل به سختی زیر نظر دارد که کدام فروشگاه شخص ثالث می‌تواند به سیتسم آنها دسترسی داشته و با آنها رقابت کند. اپل می‌گوید این اقدام برای اطمینان از آن است که توسعه دهندگان بازارگاه از پیش‌نیاز‌ها پیروی کرده و همچنان از کاربران و توسعه دهندگان محافظت کنند.

اما سویینی کاملا با این توجیح مخالف است. او در شبکه اجتماعی اکس (توییتر) نوشت: «پیشنهاد اپل این است که بتواند انتخاب کند کدام فروشگاه اجازه رقابت با اپ‌ استور را دارد.»

«برای مثال آنها می‌توانند جلوی راه‌اندازی فروشگاه اپیک‌گیمز و عرضه فورتنایت در آن را بگیرند یا مایکروسافت، Valve، Good Old Games یا بازیگران جدید را منع کنند.»

نیکیتا بیر، بنیان‌گذار کسب‌وکاری که حالا به مالکیت دیسکورد و متا درآمده نیز، به «هزینه فناوری اصلی» تاخته است. هزینه‌ای که درنتیجه آن اپلیکیشن‌های فروخته شده در اپ استور یا فروشگاه‌های شخث ثالث باید در ازای هر نصب سالانه پس از یک میلیون نصب، ۰.۵ یورو به اپل پرداخت کنند.

به گفته او حتی اگر از آمار خود اپل هم استفاده کنیم، شرکت‌هایی که ۱۰ میلیون دلار از ۱۰ میلیون کاربر درآمد دارند با این حساب باید یک سهم ۶.۲ میلیون دلاری به اپل پرداخت کنند. با این حال وقتی که درآمد در ازای هر کاربر از یک دلار بیشتر باشد، درآمد بهتری نصیب توسعه‌دهنده خواهد شد.

پاسخ اتحادیه اروپا

پس از اظهار نارضایتی بسیاری از توسعه دهندگان اما تیری برتون، رئیس صنعت اتحادیه اروپا، در مصاحبه‌ای با رویترز گفت: «DMA دروازه‌های اینترنت را به روی رقابت در بازارهای دیجیتالی منصفانه و باز می‌گشاید. از همین حالا شاهد تغییر هستیم. ما از ۷ مارس پیشنهاد‌های شرکت‌ها را بررسی کرده و از طرفین شخص‌ثالث بازخورد می‌گیریم.»

او در ادامه افزود: «اگر راه‌حل‌های پیشنهادی به اندازه کافی خوب نباشند، بدون شک قاطعانه اقدام می‌کنیم.»

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.