ارتباط با ما
09392116387

انتظار از پست، بهره‌وری بالا در کمترین زمان است

شرکت‌های پست خصوصی و حمل و نقل شهری، همه از پایین بودن خدمات شرکت ملی پست گلایه دارند. آنها می‌‌گویند اینقدر قیمت‌های شرکت ملی پست پایین است که اجازه رقابت را از بین برده است. حتی دیگر کیفیت خدمات هم اهمیت ندارد. اما محمد احمدی، معاون فنی، بازرگانی شرکت ملی پست، در این باره معتقد است شرکت ملی پست قصد ایجاد رقابت ندارد و تغییر نرخ‌گذاری «پست» بدون توجه به کیفیت، نارضایتی کارکنان این شرکت را به وجود آورده است.

به گزارش پیوست؛ معاون فنی، بازرگانی شرکت ملی پست درباره ماهیت این شرکت می‌گوید: شرکت ملی پست یکی از سازمان‌های ساماندهی شده در کشور است. شرکت پست می‌تواند نسبت به آن چیزی که در حال حاضر وجود دارد بهره‌ورتر باشد. پست یک شبکه ارتباطات فیزیکی است و آن چیزی که از این شرکت برخلاف شرکت‌های مشابه مانند مخابرات انتظار می‌رود، بهره‌وری بالا در کمترین زمان است.

خدمت پست یکی از معدود خدماتی است که به یک زیرساخت فیزیکی قوی نیاز دارد. شرکت پست معادله خاص خود را دارد. به عنوان مثال ماهیت شرکت مخابرات سرمایه‌گذاری بالا با هزینه نگهداری پایین است اما «پست» برخلاف شرکت مخابرات به سرمایه‌گذاری بالایی احتیاج ندارد و هزینه نگهداری آن نسبت به شرکت‌های مشابه دیگر بالاتر است.

در ۹۰ درصد کشورهای دنیا، سرمایه‌گذاری در پست به عهده دولت است و اکنون اگر کم‌کاری در این موضوع مورد بحث باشد، پای بخش خصوصی در میان نیست. اکنون در شرکت پست مشکلاتی وجود دارد که به آن به عنوان کم‌کاری یاد می‌شود. به عنوان مثال نیازی که شرکت پست به حمل و نقل سریع و باکیفیت دارد، برآورده نشده است. با این حساب می‌توان گفت در ایران صنعت لجستیک خوب و باکیفیتی وجود ندارد.

احمدی درباره تفاوت شرکت پست ایران با شرکت پست کشورهای دیگر گفت: به باور من درک جامعی از چگونگی نقش‌آفرینی پست در ایران وجود ندارد و به تاثیر پست برهزینه نهایی که مصرف‌کننده پرداخت می‌کند توجه خاصی نشده است.

باگ عجیب برطرف شد؛‌ احتمالاً حالا می‌توانید ویندوز ۱۰ را - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: باگ عجیب برطرف شد؛‌ احتمالاً حالا می‌توانید ویندوز ۱۰ را به ویندوز ۱۱ ارتقا دهید

مثلا هزینه‌ای که صنعت لجستیک در زنجیره تولید از مواد اولیه تا رسیدن به مصرف کننده برای مشتری ایجاد می‌کند به صورت میانگین ۶ درصد آن زنجیره محسوب می‌شود اما هزینه لجستیک در این زنجیره در ایران ۱۵ درصد برآورد شده است. بنابراین اگر شبکه توزیع بهره‌ور در ایران ساخته شود به شکل خودکار قیمت برای مصرف کننده نهایی کاهش پیدا می کند.

شرکت پست تمایلی به بخش خصوصی ندارد

معاون فنی، بازرگانی شرکت ملی پست درباره تمایل شرکت پست برای پیوستن به بخش خصوصی با یادآوری شایعاتی در این باره گفت: در دنیا شرکت‌های پستی یارانه می‌گیرند و نیازمند حمایت هستند و ایجاد دسترسی به نقاط روستایی و دور برای هیچ بخش خصوصی سودی ندارد. شرکت پست نمی‌خواهد به بخش خصوصی بپیوندد و تاریخچه شرکت پست نیز نشان‌دهنده این است شرکت پست تمایلی هم خصوصی‌سازی ندارد.

احمدی درباره نرخ‌گذاری خدمات شرکت پست گفت: شرکت ملی پست از نرخ گذاری خدمات شرکت پست راضی نیست چرا که این نرخ‌گذاری به نسبت تغییر کیفیت انجام نمی‌شود. واقعیت این است بسیاری از فعالین حاضر نیستند در رگولاتور صنعت پست عدالت محور فعالیت کنند چرا که آنها می‌دانند درآمدهای حوزه لجستیک درآمد‌های خاموش و شیرینی است.

وی درباره هزینه ارسال بسته در صنعت لجستیک با تفاوت یک روز تاخیر در ارسال گفت: کسانی که در صنعت لجستیک فعالیت می‌کنند اصرار دارند مردم را وادار به عجله کنند و به آنها بگویند همیشه باید عجله داشت باشید در حالی که وادار کردن مشتری برای درخواست زود رسیدن بسته سفارش شده در صنعت لجستیک ۶۰ درصد تفاوت مالی دارد. به تعبیری دیگر اگر بسته مشتری یک روز دیرتر ارسال شود سود زیادی نصیب کسانی که در صنعت لجستیک فعالیت می‌کنند می‌شود. گفتنی است برآوردها نشان می‌دهد در تهران روزانه یک و نیم میلیون سفارش پستی توزیع می‌شود.

احمدی درباره بهینه بودن نوع فعالیت شرکت پست می‌گوید: در حالی که بسیاری از شرکت‌ها درآمد خاموش و بالایی از حوزه لجستیک دارند، مدلی که در فضای پستی پیاده شده در راستای بهینه شدن نیست. یکی از مشکلاتی که وجود دارد نبودن اطلاعات دقیق از صنعت پست و لجستیک است. به تعبیر دیگر هنوز این مفهوم تبیین نشده است که اپراتورها زمانی می‌توانند به بهره‌وری برسند که زبان مشترکی با دیگر اپراتورها داشته باشند.

خدمت در شبکه های فناورمحور در لبه توسعه تکنولوژی حرکت می کند اما خدمت در شبکه ملی پست در لبه نیاز مشتری باید در حال توسعه باشد. در بازار نیازهای مختلفی  وجود دارد که با مراجعه به شرکت پست خواسته آنها با قیمت کمتری برآورده می شود.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.