شرکت ادوبی نرم افزار مدلساز سه بعدی با واقعیت مجازی، Substance 3D Modeler را به نسخه ۱.۸ بهروزرسانی کرد.
این بهروزرسانی، سیستم دوربین نرمافزار را دستخوش تغییر اساسی کرده است و امکان قرار دادن دوربینهای جدید در صحنه و استفاده از عمق میدان در حالت رندر را فراهم میکند.
Substance 3D Modeler که در سال ۲۰۲۲ منتشر شد، به کاربران امکان میدهد با استفاده از یک جریان کاری مبتنی بر گِل مجازی، مدلهای ارگانیک و سخت را در واقعیت مجازی یا با استفاده از ماوس و صفحهکلید در حالت دسکتاپ، تراش دهند.
این نرمافزار مشابه با نرمافزار قبلی ادوبی یعنی Medium که در سال ۲۰۱۹ خریداری شد، به جای استفاده از مشهای چندضلعی برای نمایش فضای سه بعدی، از میدانهای فاصله امضاشده (Signed Distance Fields) استفاده میکند. در نتیجه، جریان کاری این نرم افزار ترکیبی از تندیسگری دیجیتال و مدلسازی بولین است و به کاربران امکان میدهد تا با استفاده از گل مجازی اشکال را بسازند و سپس آنها را با هم ادغام کرده یا برش دهند.
جدید در نسخه ۱.۸: سیستم دوربین بازنگریشده
Substance 3D Modeler 1.8 سیستم دوربین نرمافزار را بازنگری کرده و پنل جدیدی به نام Viewport را اضافه میکند که در حالت مدلسازی و رندر قابل دسترسی است.
با استفاده از این پنل، کاربران میتوانند دوربینهای جدیدی را به صحنه اضافه کنند، بین دوربینها جابهجا شوند و در حالت دسکتاپ، بین نماهای ارتوگرافیک و پرسپکتیو تغییر حالت دهند.
همچنین امکان استفاده از پنلهای Viewport و Node properties برای تنظیم ویژگیهای دوربین، از جمله میدان دید (FOV)، نسبت تصویر و عمق میدان وجود دارد.
هنگام کار در واقعیت مجازی، نوع دوربین جدیدی به نام Smooth Camera وجود دارد که برای ضبط دموها در نظر گرفته شده است.
بهروزرسانی ابزارهای کلیدی مدلسازی
چندین ابزار کلیدی مدلسازی برای بهبود جریان کاری و عملکرد بهروزرسانی شدهاند، از جمله ابزارهای Buildup، Crease، Flatten و Inflate.
ابزار Inflate اکنون از بافتهای آلفا پشتیبانی میکند و ابزار Flatten دارای گزینهای برای قفل کردن صفحه صافسازی در حالت مسطح یا پیوسته است.
سایر بهبودهای جریان کاری شامل امکان تغییر نام متریالها در Substance 3D Modeler و بهروزرسانی میانبرهای صفحهکلید است.