ارتباط با ما
09392116387

گزارش دیوار از نقش کاربران «دیوار» در کمک به زلزله خوی

براساس آمارهای رسمی منتشر شده، تا پیش از زلزله خوی، ۵۵۰۰ کارگاه خانگی قالی‌بافی در شهرستان خوی فعالیت می‌کرد. حالا دیوار در گزارشی اعلام کرده است ۴۲۰ میلیون تومانی که با مشارکت بیش از ۱۶ هزار آگهی‌گذار جمع‌آوری شده را به ۶۰ قالی‌باف اهل خوی که کسب و کارشان در زلزله آسیب دیده بودند اختصاص داده است.

به گزارش روابط عمومی دیوار درست در یک سال قبل در شب هشتم دی‌ماه ۱۴۰۱ شهر خوی در استان آذربایجان غربی با زلزله‌ی به قدرت ۵/۹ ریشتر لرزید. از فردای همان روز، برخی از فعالان اجتماعی، تعدادی از کسب‌وکارها و بسیاری از مردم پا پیش گذاشتند تا دست هم‌وطنان‌شان را در خوی بگیرند.

دیوار طی چند مرحله و البته به همراه ۱۶ هزار نفر از کاربرانش نیز پس از آن زلزله تلخ، دست‌‌های یاری‌گر خود را به سمت اهالی خوی دراز کردند تا در حد توان خود باری از دوش آن‌ها بردارند.با توجه به وقوع زلزله در فصل سرد و زمستانی، اولین نیاز اهالی زلزله‌زده شهر، وسایل گرمایشی بود و به همین دلیل دیوار دو روز پس از زلزله، با ارسال ۱۰۰ بخاری برقی و ۱۰۰ تخته پتو در تاریخ ۱۰ بهمن ۱۴۰۱ تلاش کرد بخشی از این نیاز را تامین کند.در گام دوم نیاز به اتخاذ تصمیمی برای کمک به بازگشت جریان عادی زندگی به شهر بود. در همین راستا نیز دیوار با هدف کمک به کسب و کار کاربران اهل خوی تمام آگهی‌های منتشر شده آن‌ها را تمدید کرد و هزینه نردبان و آگهی‌های غیررایگان را برای ساکنان خوی از تاریخ ۱۰ بهمن تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۱ به میزان ۵۰ درصد کاهش داد.

گام سوم ولی نیاز به اتخاذ تصمیمی با چشم‌اندازی بلندمدت‌تر و اثری ماندگارتر داشت. براساس آمارهای رسمی منتشر شده، تا پیش از زلزله، ۵۵۰۰ کارگاه خانگی قالی‌بافی در شهرستان خوی فعالیت می‌کرد. کارگاه‌هایی که سالانه بیش از ۶۰ هزار متر مربع فرش با نقش جذاب ریزماهی که طرح و نقشه‌ای محبوب در صنعت فرش است را تولید می‌کرده و دست‌بافته‌های چشم‌نوازشان دوستدارانی در سراسر ایران و جهان دارد.تعدادی از این کارگاه‌های قالی‌بافی که در خود شهر خوی فعال بودند در زلزله آسیب دیدند و قابل پیش‌بینی بود که اثر مخرب این حادثه می‌تواند روی تداوم فعالیت‌شان اثری منفی بر جای بگذارد.

تیک‌تاک با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: تیک‌تاک با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود

گام سوم همین‌جا رقم خورد. چرا که دیوار، بنا بر شکل کسب‌وکارش، همواره کمک به مهارت‌آموزی افراد را یکی از مسئولیت‌های اجتماعی خود می‌داند. بر همین اساس دیوار پس از زلزله خوی تصمیم گرفت با فراهم‌کردن نخ و نقشه‌های قالی‌بافی، همچنین، آموزش روش‌های انتخاب نقشه و شیوه‌های خودکفایی و جذب خریدار در صنعت فرش، پشتیبان قالی‌بافان آسیب‌دیده باشد.

در این مرحله و بنا بر درخواست و تمایل به همراهی هم‌وطنان برای کمک به اهالی خوی، دیوار از ۲ تا ۴ اسفند، درآمدِ حاصل از نردبان‌ِ آگهی‌هایی که در آن‌ها عبارت «به یاد خوی هستیم» آمده بود، را به زلزله‌زدگان اختصاص داد. به این ترتیب، ۴۲۰ میلیون تومان با مشارکت بیش از ۱۶ هزار آگهی‌گذار جمع‌آوری شد.

دیوار با این مبلغ برای بیش از ۶۰ قالی‌باف اهل خوی که کسب و کارشان در زلزله آسیب دیده بود، هم مواد اولیه و مورد نیاز را تهیه کرد و هم برای بهبود کیفی کارشان دوره‌های آموزشی لازم توسط ۴ استادکار ماهر در طول بهار و تابستان ۱۴۰۲ را ترتیب داد. نتیجه آن‌که حالا این قالی‌بافان اهل خوی با کمک کاربران دیوار، هنر و کسب و کارشان را ارتقا داده و با انرژی و شوقی مضاعف مشغول کار هستند.

در این طرح، مؤسسه نیکوکاری آگاپه، شناسایی و آموزش قالی‌بافان آسیب‌دیده، و پخش لوازم بافندگی را بر عهده داشت.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.