ارتباط با ما
09392116387

خروج مشتریان تبلیغات ۷۵ میلیون دلار به اکس ضرر می‌زند

قهر بسیاری از شرکت‌های خرید تبلیغات به دلیل اظهارنظری بحث‌برانگیز از ایلان ماسک تا پایان سال برای اکس ۷۵ میلیون دلار هزینه دارد. تعداد زیادی از مشتریان بزرگ شبکه اجتماعی اکس از جمله اپل و IBM به تازگی کارزار تبلیغاتی خود در این پلتفرم را متوقف کرده‌اند و نیویورک تایمز با بررسی مستندات داخلی شرکت به شرایط سخت درآمدی اشاره دارد.

به گزارش پیوست، مستندات داخلی نشان می‌دهد که بیش از ۲۰۰ واحد تبلیغاتی شرکت‌های مختلف از جمله Airbnb، آمازون، کوکا کولا و مایکروسافت در حالت توقف یا بررسی هستند.

این مستندات از تیم فروش اکس در واقع برای زیر نظر گرفتن تمام کارزارهای تبلیغاتی این ماه جمع‌آوری شده‌اند و لیست شرکت‌هایی که تبلیغات خود را متوقف کرده و یا در حال بررسی در این راستا هستند را شامل می‌شود. در این مستندات به مقدار ضرری که در صورت توقف تبلیغاتی و عدم بازگشت مشتریان متحمل می‌شوند نیز اشاره شده است.

اکس روز جمعه در بیانیه‌ای گفت که ۱۱ میلیون از درآمد شرکت در معرض خطر قرار دارد و افزایش خرید برخی از مشتریان و بازگشت برخی دیگر از خریدارن تبلیغات باعث شده تا دقیقا به همین مقدار از درآمد شرکت جبران شود. اکس می‌گوید مستنداتی که به رویت نیویورک تایمز رسیده یا قدیمی هستند و یا به یک اقدام داخلی برای ارزیابی کلی خطر مربوط می‌شوند.

اکس در حالی با قهر مشتریان تبلیغات مواجه شده که در آخرین سه ماهه سال میلادی معمولا شبکه‌های اجتماعی بیشترین درآمد تبلیغاتی خود را تجربه می‌کنند. در آخرین سه ماهه سال ۲۰۲۱ (آخرین گزارش سه ماهه شرکت پیش از ورود ایلان ماسک)، اکس یا توییتر سابق درآمد ۱.۵۷ میلیارد دلاری را گزارش کرد و حدود ۹۰ درصد این مبلغ مربوط به بخش تبلیغات بود.

از زمان روی کار آمدن ایلان ماسک و انعقاد قرارداد ۴۴ میلیارد دلاری، برخی از برند‌ها میل چندانی به تبلیغات در این پلتفرم ندارند و موضوعاتی مثل رفتار ماسک و عدم نظارت کافی بر محتوا باعث نگرانی آنها شده است. درآمد تبلیغاتی اکس از بازار آمریکا امسال حدود ۶۰ درصد کاهش یافته و به همین دلیل لیندا یاکارینو، مدیرعامل جدید، در تلاش است تا مشتریان بزرگ تبلیغات را دوباره به شرکت بازگرداند.

با این حال مستندات نشان می‌دهد که شرایط آنطور که یاکارینو پیش بینی کرده بود پیش نرفته است. بیش از ۱۰۰ برند «به طور کامل» خرید تبلیغات را متوقف کرده‌اند و ده‌ها برند دیگر نیز در دسته «در معرض خطر» قرار دارند.

بسیاری از مشتریان اکس در ۱۵ نوامبر و پس از اشاره ایلان ماسک به یک نظریه توطئه پیرامون حمایت یهودی‌ها از مهاجران اقلیتی برای جایگزینی جمعیت سفید پوست آمریکا و «واقعیت» خواندن این نظریه،‌ به همکاری خود با اکس پایان دادند.

تیک‌تاک با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: تیک‌تاک با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود

لیشا اندرسون،‌ نایب‌رئیس آژانس دیجیتال مارکتینگ و شبکه اجتماعی Outcast، می‌گوید مشتریان او خرید تبلیغات از اکس را متوقف کرده و به سراغ گزینه‌های دیگری مثل لینکدین و تیک‌تاک رفته‌اند.

او گفته:‌ «در سازوکار امروز بازار، برند‌ها برای هدف گرفتن دقیق مخاطبان تعداد زیادی گزینه پلتفرمی را پیش روی خود دارند. در نتیجه ناظران و مالکان پلتفرم‌های اجتماعی باید از تمام جنبه‌ها، از جمله باورهای شخصی و جبهه‌گیری سیاسی، با بصیرت اظهارنظر کنند زیرا در معرض نقد عمومی قرار دارند.»

با این حال ایلان ماسک مشکلات تبلیغاتی شرکت را زاده فعالیت‌های یک گروه نظارت بر رسانه چپ گرا به نام مدیا مترز (Media Matters) می‌داند. بررسی‌های این شرکت نشان داد که تبلیغات شکرت‌هایی مثل IBM و اپل در کنار محتوای مروج افکار نازی و ملی‌گرایان سفید پوست به نمایش درآمده است.

ماسک دوشنبه هفته گذشته این گروه را «سازمانی شیطانی» خواند و اکس پس از انتظار بیانیه‌ای از او مبنی بر «دستکاری الگوریتم‌های تجربه کاربری در اکس برای عبور از محدودیت‌ها و ترسیم تصویری مغایر با ارزش‌های بزرگترین مشتریان تبلیغاتی اکس»، از این سازمان شکایت کرد. یاکارینو نیز مدیا مترز را دلیل خروج مشتریان از اکس می‌داند.

او طی ایمیلی به کارکنان پلتفرم گفت: «افراد اکس محافظان آزادی بیان هستند. ما بر این باور پایبندیم که این یک حق بنیادی است» و یک دموکراسی موفق به چنین بررسی‌ها و تکانه‌هایی نیاز دارد.

با این حال شرکت‌های بزرگی همچنان به تبلیغات در اکس ادامه می‌دهند. لیگ ملی فوتبال آمریکا (NFL) به نظر یکی از این مشتریان است و ماسک هفته گذشته به ادامه همکاری این شرکت‌ها اشاره کرد.

ماسک همچنین می‌گوید که تمامی درآمد تبلیغاتی و اشتراک‌های «مربوط به جنگ غزه را به بیمارستان‌های اسرائیل و مراکز هلال احمر در غزه اهدا می‌کند.»

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.