ارتباط با ما
09392116387

بیش از ۱۵ درصد نوجوانان آمریکا وابسته یوتیوب یا تیک‌تاک شده‌اند

براساس نظرسنجی مرکز تحقیقاتی Pew (PRC)، یک پنجم نوجوان آمریکایی «تقریبا بی‌وقفه» از اپلیکیشین‌های استریم ویدیو استفاده می‌کنند. با وجود اینکه مطالعات ضد و نقیضی درمورد تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر سلامت ذهن وجود دارد اما وابستگی بیش از حد به این پلتفرم‌های آنلاین می‌تواند تبعات بدی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش پیوست، این نظرسنجی نشان می‌دهد که نوجوانان به ویژه به پلتفرم‌هایی مثل تیک‌تاک و یوتیوب با ویدیو‌های کوتاه اعتیاد دارند و برخی از محققان معتقدند این سبک محتوایی تاثیرات مخربی بر بازه توجه یا Attention span کاربران می‌گذارد. این اتفاق باعث می‌شود تا فرد برای تمرکز روی کارهای زمان‌بر مثل انجام تکالیف یا حتی مشاهده یک فیلم بلند به مشکل بخورد و از این رو برخی به دنبال کنار گذاشتن اعتیاد به شبکه اجتماعی هستند.

براساس این نظرسنجی، دختران نوجوان بیشتر از پسر‌ان به پلتفرم‌های ارتباط محور مثل BeReal و اسنپ‌چت علاقه دارند و پلتفرم‌های حوزه گیمینگ مثل توییچ و دیسکورد هم در بین پسر‌ان نوجوان شهرت بیشتری دارند.

CNBC می‌گوید براساس تحقیقات Pew، یوتیوب «محبوب‌ترین پلتفرم» در بین نوجوانان آمریکایی است و ۹۳ درصد از پاسخ‌دهندگان این نظرسنجی می‌گویند مرتبا از پلتفرم تحت مالکیت گوگل استفاده می‌کنند. از بین این ۹۳ درصد، ۱۶ درصد از کاربران نوجوان می‌گویند «تقریبا بی‌وقفه به [یوتیوب] مراجعه کرده و یا از آن استفاده می‌کنند.»

طبق این نظرسنجی، تیک‌تاک از لحاظ محبوبیت در جایگاه دوم قرار دارد و ۶۳ درصد از نوجوانان می‌گویند از این پلتفرم تحت مالکیت بایت‌دنس چین استفاده می‌کنند. پس از تیک‌تاک اسنپ‌چت و اینستاگرام هم به ترتیب با شهرت ۶۰ و ۵۹ درصدی در جایگاه سوم و چهارم قرار دارند. حدود ۱۷ درصد از ۶۳ درصدی که از تیک‌تاک استفاده می‌کنند می‌گویند «تقریبا بی‌وقفه» به این پلتفرم می‌روند.

تیک‌تاک با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: تیک‌تاک با ویدیوهای ۶۰ دقیقه‌ای به رقابت با یوتیوب می‌رود

نظرسنجی Pew نشان می‌دهد که پلتفرم‌های پرکاربری مثل فیسبوک و اکس (توییتر سابق)، شهرت چندانی در بین نوجوانان آمریکایی ندارند، این در حالی است که یک دهه قبل این دو پلتفرم یکی از محبوب‌ترین‌ها در بین نوجوانان بودند.

سهم نوجوانانی که از فیسبوک، شبکه اجتماعی تحت مالکیت متا، استفاده می‌کنند به گفته مولف این تحقیقات «از ۷۱ درصد در سال ۲۰۱۴-۲۰۱۵ به ۳۳ درصد کاهش یافته است.» با این حال یکی از دلایل کاهش سهم فیسبوک را می‌توان افزایش نفوذ اینستاگرام، دیگر پلتفرم تحت مالکیت متا، در بین نوجوانان دانست که از نرخ نفوذ ۵۲ درصد در سال ۲۰۱۴-۱۵، سال گذشته ۶۲ درصد رسید و امسال (۲۰۲۳) به ۵۹ درصد کاهش یافته است.

طبق این بررسی، دختران نوجوان بیشتر از پسر‌ها از اپلیکیشن‌هایی مثل BeReal، تیک‌تاک، اسنپ‌چت و فیسبوک استفاده می‌کنند. پسران نوجوان اما بیشتر به اپلیکیشن‌های شبکه اجتماعی حوزه گیمینگ مثل دیسکورد و توییچ علاقه دارند.

با این حال نتایج کلی این تحقیقات نشان می‌دهد که سبک استفاده از شبکه‌های اجتماعی در بین نوجوانان درست شبیه به یک سال پیش است و عادت‌های وبسایتی و اپلیکیشین نوجوانان تغییر چندانی نکرده است.

موسسه تحقیقاتی Pew، این نظرسنجی را با مشارکت حدود ۱۵۰۰ نوجوان ۱۳ تا ۱۷ ساله و از تاریخ ۲۶ سپتامبر ۲۰۲۳ تا ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ انجام داده است.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.