اپل با معرفی Final Cut Pro 11، نهتنها نسل جدیدی از ویرایش ویدیو حرفهای را به ارمغان آورده، بلکه رویکرد نو و پویای خود را نسبت به نرمافزارهای حرفهای خلاق نشان داده است.
این روزها اخبار از کوپرتینو با سرعتی شگفتانگیز جریان دارد. در کنار رونماییهای سختافزاری هیجانانگیز با نسل جدید تراشههای سیلیکونی اپل، اخبار مربوط به نرمافزارهای اپل نیز بسیار قابلتوجه بوده است.
علاوه بر معرفی هوش مصنوعی اپل، اخیراً خبر خرید Pixelmator توسط اپل منتشر شده است؛ شرکتی که پشت ابزارهای ویرایش و طراحی تصویری Pixelmator Pro و Photomator قرار دارد. اکنون، اپل از Final Cut Pro 11 رونمایی کرده که اولین نسخهی عددی فاینال کات در بیش از یک دهه اخیر است.
این لحظه مدتها در راه بود. اپل Final Cut Pro X را در سال ۲۰۱۱ عرضه کرد. از آن زمان، اگرچه فاینال کات پرو ایکس به Final Cut Pro تغییر نام یافت – و اکنون Final Cut Pro 11 – اما نرمافزار ویرایش ویدیویی غیرخطی اپل در نسخهی ۱۰ برای ۱۳ سال ثابت ماند. پیش از امروز، آخرین نسخه فاینال کات پرو ۱۰.۸.۱ بود که در آگوست منتشر شد.
عرضه اولین نسخه بزرگ در ۱۳ سال خبر بزرگی است، اما این تنها بخشی از تغییرات مهمی است که اپل در سالهای اخیر انجام داده است. تغییراتی که تا مدتی پیش تصور میشد هرگز تحقق نیابند.
صفحه استارتاپ فاینال کات پرو که نسخه ۱۱.۰ را نشان میدهد. این صفحه شامل لوگوی برنامه، لوگوی اپل در بالا، اطلاعات کپیرایت برای سالهای ۲۰۰۱-۲۰۲۴، و دو دکمه به نامهای “Acknowledgements” و “License Agreement” در پایین است.
خروج فاینال کات پرو از دوران رکود
برمیگردیم به سال ۲۰۱۱، زمانی که فاینال کات پرو ایکس، کاملاً بازنویسی شده از نسخه قبلی، فاینال کات پرو ۷ منتشر شد. البته این نامگذاریها کمی عجیب هستند، اما اپل میخواست فاینال کات پرو با Mac OS X هماهنگ باشد. استقبال از این نسخه چندان خوب نبود. فاینال کات پرو که زمانی بازیگری اصلی در عرصه ویرایش ویدیو بود، با انتشار نسخه ایکس بیشتر به سکوت برخورد تا به هیاهو؛ کاربران از حذف بسیاری از ویژگیها ناراضی بودند. بازنویسی یک کد بیس کار دشواری است و در مورد فاینال کات پرو ایکس، با چالشها و محدودیتهای زیادی همراه بود.
اگرچه ویژگیها به مرور بازگردانده شدند، اما آسیب وارد شده بود و فاینال کات پرو، جایگاه قبلی خود را در عرصه ویدیو از دست داد.
در این نقطه، به نظر میرسید که اپل ممکن است پرونده نرمافزار ویرایش ویدیو حرفهای خود را ببندد. حتی کاربران طوماری امضا کردند تا اپل فاینال کات پرو را به توسعهدهنده دیگری بفروشد.
اما اپل مسیر خود را ادامه داد و بهروزرسانیهای منظمی را ارائه داد تا ویژگیهای قدیمی را بازگرداند، قابلیتهای جدیدی را معرفی کند و فاینال کات پرو ایکس را بهبود بخشد. برخی از کاربران ترک کردند و هرگز بازنگشتند، اما برخی دیگر باقی ماندند و پاداش خود را دریافت کردند، چرا که اپل فاینال کات پرو بسیار کارآمدی را برای آیپد توسعه داد، اپلیکیشن دوربین فاینال کات را برای آیفون معرفی کرد و بهطور مداوم تعداد و تناوب بهروزرسانیهای فاینال کات پرو را در مک افزایش داد.
و این ما را به امروز میرساند. فاینال کات پرو ۱۱ نهتنها قابلیتهای جدید زیادی را به ارمغان آورده، بلکه منعکسکننده اهداف بزرگتر و رو به رشد نرمافزاری اپل است.
فاینال کات پرو نمادی از بازگشت اپل به حرفهایها
بهجرأت میتوان گفت طی همه سالها بدترین تغییر، حرکت اپل از توسعه سختافزار و نرمافزار حرفهای به سمت بازار گستردهتر مصرفکنندگان بود.
پایینترین نقطه اپل برای بازار حرفهای ممکن است در دوره چهار سالهای باشد که اپل Final Cut Pro X را معرفی کرد، مک پرو مدل “زبالهدانی” را عرضه کرد و Aperture را از بین برد.
اما اکنون تقریباً به نقطه اول بازگشتهایم. به لطف اپل سیلیکون، مجموعه مک به قدرتمندی و توانمندی بیشتری نسبت به همیشه رسیده است. فاینال کات پرو دیگر فقط یک پوسته نیست. حتی آیفون نیز، دستگاهی که تمرکز اپل را برای مدتی از مک دور کرد، این روزها به دستگاهی حرفهای برای عکاسی تبدیل شده است.
مهمتر از همه، به نظر میرسد که اپل بار دیگر حرفهایها را جدی میگیرد. نحوه معرفی و توضیح محصولاتش و تخصیص منابع توسعهای، همگی به سمت مثبت پیش میرود. هیچ شرکتی نمیتواند همهچیز برای همهکس باشد؛ این هدفی غیرممکن و اشتباه است. اما اگر رویکرد اپل نسبت به Final Cut Pro 11 نشانهای باشد، این شرکت نهتنها به بازار حرفهایها اهمیت میدهد، بلکه زمان و پول خود را صرف ارائه چیزی ارزشمند به این بازار کرده است.
Final Cut Pro 11 بسیاری از ویژگیهای جدید هیجانانگیز را معرفی میکند، از جمله ماسکینگ قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی، و شایسته عنوان “پرو” است. برای ویرایشگران ویدیو گزینههای عالی زیادی وجود دارد، از جمله Premiere Pro و DaVinci Resolve، اما کاربران مک میتوانند با اطمینان Final Cut Pro 11 را در میان آنها حساب کنند.
اگرچه هنوز مشخص نیست که آیا فاینال کات پرو ۱۱ همان جایگاه تأثیرگذاری را که فاینال کات پرو ۷ استودیو در ۱۳ سال پیش داشت به دست خواهد آورد یا خیر، اما کاملاً واضح است که اپل بازار نرمافزارهای حرفهای را جدی گرفته است. Final Cut Pro 11 چیزهای زیادی درباره اهداف نرمافزاری اپل میگوید، اما سرمایهگذاری گسترده اپل در نرمافزارهای حرفهای، بازاری که زمانی رهاشده به نظر میرسید، همچنین نشان از جاهطلبی اپل به عنوان یک پایگاه کامل برای خالقان دارد. سختافزار، نرمافزار، خدمات، همه زیر یک سقف.
هنوز فاصله زیادی تا جایی داریم که نرمافزارهای اپل به تنهایی بتوانند کسی را از PC به Mac تغییر دهند، اما دیگر چندان دور نیست که یک مالک مک، حتی یک حرفهای، بتواند همه نیازهای خود را با یک اپلیکیشن توسعهیافته توسط اپل برآورده کند. صوت؟ بله. ویدیو؟ حتماً. عکاسی؟ شاید. شرکتهای بسیار کمی وجود دارند که بتوانند همه این دستههای نرمافزاری را پوشش دهند – واقعاً فقط یکی: Adobe – و هیچکس این کار را نمیکند در حالی که چنین کامپیوترهایی را میسازد که این نرمافزارها روی آنها اجرا میشوند، اما اپل میتواند. این که آیا انجام خواهد داد یا نه، زمان نشان خواهد داد.