به گزارش روزرنگ و به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران از اخبار کتاب ایران (ایبنا)، در روز یکشنبه، هفتم آبان ماه ۱۴۰۲ مراسم رونمایی از هویت بصری جدید خبرگزاری کتاب ایران با حضور یاسر احمدوند؛ معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احسان صالحی؛ دبیر شورای اطلاعرسانی دولت، علی رمضانی؛ مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران و مدیر مسئول خبرگزاری کتاب ایران به همراه مدیران کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، اعضای انجمن نشر و اهالی رسانهای کشور برگزار گردید.
فرآیند طراحی هویت بصری جدید خبرگزاری کتاب ایران یک سال پیش آغاز شد و با مشارکت بیش از بیست طراح گرافیک مطرح کشور پیش رفت. نسخه اولیه هویت بصری خبرگزاری ایبنا در چهل و چهارمین نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران به نمایش گذاشته شد و توسط بیش از صد تخصصی در زمینه رسانه، کتاب و ادبیات مورد ارزیابی قرار گرفت.
لوگو جدید خبرگزاری کتاب ایران در یک کتاب که به صورت باز و بسته نمایش داده میشود، قرار دارد و به تمامی مراحل خواندن یک کتاب از ابتدا تا انتها اشاره میکند. این کتاب به شکلی طراحی شده است که نمایانگر علامت تیک میباشد که به انتخاب کاربران ایبنا اشاره میکند.
در طراحی لوگوتایپ “ایبنا” و عنوان “خبرگزاری کتاب ایران” از حروفی با کشیدگی افقی استفاده شده تا حس آرامش و اطمینان به مخاطب انتقال داده شود. همچنین در طراحی دندانههای متصل از فرم کتاب باز شده استفاده شده تا ارتباط با دنیای کتاب و مطالعه برقرار شود.
رنگ آبی لاجوردی که از رنگهای پرکاربرد در معماری ایرانی استفاده میشود، به عنوان رنگ اصلی هویت بصری انتخاب شده است. این رنگ با ویژگیهای خاص خود مانند القای حس اعتماد و آرامش، به خوبی با دنیای کتاب و مطالعه همخوانی دارد. رنگ مکمل نیز نارنجی انتخاب شده که با حس انرژی و پویایی خود، آبی لاجوردی را به تعادل میرساند و به عنوان رنگ ثانویه در هویت بصری به کار رفته است.
در طراحی وبسایت جدید خبرگزاری کتاب ایران، تمرکز بر تعامل بهتر کاربران با حذف جزئیات غیر ضروری و تمرکز بر تیتر و عکس به عنوان مهمترین مولفهها تأکید شده است.