ارتباط با ما
09392116387

گزارش مکینزی: بیش از ۷۰ درصد سازمان‌ها و کسب‌وکارها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند

مطالعه جدیدی از شرکت مشاوره مکینزی نشان می‌دهد که در طول یک سال گذشته استفاده از هوش مصنوعی در سازمان‌ها و کسب‌وکارها حدود پنجاه درصد افزایش یافته است. براساس این مطالعه نرخ استفاده از این ابزارها در بین‌ شرکت‌ها از ۵۰ درصد در سال گذشته حالا به ۷۲ درصد رسیده است.

به گزارش پیوست، مکینزی در این مطالعه که با نظرسنجی از ۱۳۶۳ نفر انجام شده می‌گوید ۷۲ درصد از پاسخ‌دهندگان به استفاده از هوش مصنوعی در سازمان‌ خود اشاره کرده‌اند و ۶۵ درصد از آنها می‌گویند به طور مرتب در سازمان از این ابزار استفاده می‌شود. نرخ استفاده مداوم از هوش مصنوعی سال گذشته (۲۰۲۳) تنها ۳۳ درصد گزارش شده بود.

براساس این گزارش هوش مصنوعی و هوش مصنوعی مولد در مناطق و صنایع مختلف ریشه دوانده است. نرخ بکارگیری این ابزارها سال گذشته در هیچ منطقه‌ای از جهان از ۶۶ درصد فراتر نمی‌رفت اما امسال بیش از دو سوم از پاسخ‌دهندگان در تمامی مناطبق جهان می‌گویند از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. بیشترین افزایش استفاده را در منطقه آسیا اقیانوسیه و چین شاهد هستیم.

گزارش مکینزی بیش از ۷۰ درصد سازمان‌ها و کسب‌وکارها از.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیوگزارش مکینزی بیش از ۷۰ درصد سازمان‌ها و کسب‌وکارها از.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
در طول یک سال گذشته و پس از سال‌ها ثبات نسبی، نرخ به‌کارگیری هوش مصنوعی به شکل قابل توجهی افزایش یافته است.

مکینزی اطلاعات خود را در یک نظرسنجی آنلاین از ۱۳۶۳ نفر در اوایل سال ۲۰۲۴ به دست آورده و داده‌های آینده هفته گذشته منتشر شده‌اند. به گفته این شرکت، داده‌های منتشر شده در این مطالعه مناطق، صنایع، شرکت‌ها، تخصص‌ها و جایگاه‌های متعددی را شامل می‌شود. مکینزی داده‌های بدست آمده را براساس سهم کشور پاسخ‌دهندگان از تولید ناخالص جهانی (GDP) تطبیق داده تا برآورد متعادلی از وضعیت جهانی را ارائه کند.

غول مشاوره سال گذشته با انتشار گزارشی پیش بینی کرده بود که «هوش مصنوعی می‌تواند ساالانه معادل ۲.۶ تا ۴.۴ هزار میلیارد دلار» به اقتصاد جهان اضافه کند. این رقمی چیزی حدود ۱۵ تا ۴۰ درصد از مجموع اثرگذاری هوش مصنوعی است.

با اینکه هوش مصنوعی یا AI یک عبارت کلی است و طیف وسیعی از فناوری‌ها را که تقلیدی از هوش انسانی هستند در بر می‌گیرد، هوش مصنوعی مولد به دسته‌ مشخصی از این فناوری‌ها اشاره دارد که بر تولید محتوای جدید تمرکز می‌کنند. سیستم‌های سنتی هوش مصنوعی معمولا در حوزه‌هایی مثل تجزیه‌تحلیل و تفسیر داده، تصیمم‌گیری و حل مسائل براساس اطلاعات تاریخی کاربر دارند اما هوش مصنوعی مولد با استفاده از ترفند‌های یادیگری عمیق داده‌های جدیدی را در قالبی مشابه داده‌های پیشین خود تولید می‌کند. این فناوری به تازگی با تولید متن، تصویر، موسیقی و حتی جهان‌های سه بعدی به شهرت رسیده است.

داده‌های مکینزی نشان می‌دهد که از بین صنایع مختلف، بخش خدمات حرفه‌ای از جمله منابع انسانی،خدمات حقوقی و مشاوره مدیریت بیشترین استفاده را از این فناوری دارند و سازمان‌ها در بخش‌هایی که برای وظایف تکراری به تعامل انسان نیاز است از آن استفاده می‌کنند.

به گفته این شرکت، کاربرد هوش مصنوعی به بلوغ بیشتری رسیده و امروزه سازمان‌ها نقش فعال‌تر در جلوگیری از خطرات آن، به ویژه در حوزه توهم و نقض مالکیت ذهنی، دارند. پاسخ‌دهندگان مکینزی بیشتر از همه نگران بی‌دقتی این ابزارها هستند و در یک سال گذشته سطح نگرانی از ۵۶ به ۶۳ درصد افزایش یافته است. با این حال نگرانی در مورد جایگزینی نیروی کار در طول یک سال گذشته از ۳۴ به ۲۷ درصد کاهش یافته است.

1721125692 کامیون قدیمی کیا احیا شد؛ رونمایی مدل جدید kia bongo - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: کامیون قدیمی کیا احیا شد؛ رونمایی مدل جدید Kia Bongo با قیمت ارزان

در بین خطرات بررسی شده، پاسخ‌دهندگان کمتر از همه نگران تاثیر محیط‌زیستی، ثبات سیاسی و امنیت فیزیکی این فناوری هستند.

مکینزی می‌گوید استفاده از هوش مصنوعی به بهبود وضعیت شرکت‌ها کمک کرده است.

براساس این مطالعه: «پاسخ‌دهندگان در بسیاری از موارد افزایش معنادار درآمدی تا بیش از ۵ درصد در زنجیره عرضه و مدیریت انبار خود را گزارش کرده‌اند.»

1717579955 119 گزارش مکینزی بیش از ۷۰ درصد سازمان‌ها و کسب‌وکارها از.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو1717579955 119 گزارش مکینزی بیش از ۷۰ درصد سازمان‌ها و کسب‌وکارها از.webp - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سازمان‌ها در بیشتر موارد با استفاده از هوش مصنوعی مولد در منابع انسانی به کاهش هزینه معناداری دست پیدا می‌کنند و بکارگیری این فناورید ر مدیریت زنجیره عرضه نیز با افزایش درآمد همراه است.

این مطالعه نشان می‌دهد که بسیاری از سازمان‌ها در کنار استفاده از راه‌حل‌های موجود هوش منصوعی، به شخص‌سازی و یا توسعه مدل‌های اختصاصی روی آورده‌اند. در صنایعی که با مشارکت بالای اجتماعی همراه هستند، روندی را شاهد هستیم که براساس آن شرکت‌ها براساس نیاز‌ها و اهداف خاص خود فناوری هوش مصنوعی را ساختاربندی می‌کنند.

گزارش مکینزی تصریح می‌کند: «پاسخ دهندگان بخش انرژی، مواد اولیه، فناوری و رسانه و ارتباطات به احتمال بیشتری به شخصی‌سازی یا تقویت مدل‌های عمومی یا توسعه مدل‌های اختصاصی براساس نیاز‌های خاص شرکتی اشاره می‌کنند.»

این مطالعه همچنین به افزایش چشمگیر استفاده از هوش مصنوعی در کار و زندگی شخصی به نسبت سال گذشته اشاره دارد و در پی شهرت ابزارهایی مثل ChatGPT، میدجرنی و Stable Diffusion، کاربران در مواردی غیرتجاری از جمله برای سرگرمی، آموزش و حتی شبیه‌سازی تعاملات اجتماعی نیز از این ابزارها استفاده می‌کنند.

از نگاه مکینزی، هوش مصنوعی چیزی فراتر از یک جو زودگذر یا یک روند ساده تجاری است. هوش مصنوعی مولد خود را به عنوان یک فناوری تحول‌آفرین تجاری به اثبات رسانده است.

این گزارش در پایان نتیجه می‌گیرد که «اگر سال ۲۰۲۳ را سالی بدانیم که جهان هوش مصنوعی مولد را کشف کرد، سال ۲۰۲۴ سالی است که سازمان‌ها واقعا به استفاده از آن روی آورد‌ه‌اند و شاهد ارزش‌آفرینی تجاری این فناوری جدید هستیم.»

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.