حدود یک هفته پیش، پوستری با عنوان “همه چشمها به رفح دوخته شده” توسط یک عکاس ناشناس مالزیایی-اندونزیایی در اینستاگرام با نام کاربری shahv4012 منتشر شد و در عرض 48 ساعت بیش از 40 میلیون بار بازنشر شد و توجه جهانی را به خود جلب کرد.
این پوستر که با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شد و با تکنیک ADD yours در اینستاگرام به اشتراک گذاشته شده بود، تصویری از چادرهایی در اردوگاه پناهندگان رفح در غزه را به همراه شعار “همه چشمها به رفح دوخته شده” نشان میداد. این شعار برگرفته از بیانیه ریک پیپرکورن، مدیر دفتر سازمان جهانی بهداشت در اراضی اشغالی فلسطین، پس از دستور تخلیه رفح توسط بنیامین نتانیاهو بود.
بازنشر گسترده این پوستر، آن را به یکی از پربازدیدترین محتواها در تاریخ اینستاگرام تبدیل کرد. سلبریتیها، ورزشکاران و افراد مشهور بسیاری از جمله Dua Lipa، Bella Hadid و Neymar آن را بازنشر کرده و به این کمپین خودجوش پیوستند.
با این حال، این پوستر بدون انتقاد هم نماند. برخی معتقد بودند که تصویر آن به اندازه کافی گویای خشونت در رفح نیست و به نوعی آن را تلطیف میکند.
با وجود این، کمپین “همه چشمها به رفح دوخته شده” به یک جنبش جهانی برای حمایت از مردم فلسطین تبدیل شد. سازمانهای بشردوستانه متعددی از جمله “کودکان را نجات دهید” و “آکسفام” از این شعار استفاده کردهاند و هشتگ #AllEyesOnRafah میلیونها بار در رسانههای اجتماعی به اشتراک گذاشته شده است.
در ایران نیز این کمپین با استقبال روبرو شد. تخمین زده میشود که بیش از یک میلیون کاربر ایرانی از جمله هنرمندان و ورزشکاران این طرح را بازنشر کردند.
پوستر “همه چشمها به رفح دوخته شده” نمونهای از قدرت رسانههای اجتماعی در جلب توجه به مسائل جهانی و بسیج افکار عمومی بود. این کمپین نشان داد که چگونه انتشار یک تصویر در یک زمان مناسب میتواند به نمادی از همبستگی افکار عمومی تبدیل شود.

