گوگل بهتازگی تبلیغی از چتبات هوش مصنوعی خود، یعنی جمنای را در مراسم المپیک ۲۰۲۴ پخش کرد؛ اما این شرکت پس از واکنشهای منفی و انتقادهای فراوان به این تبلیغ، آن را از بخش تبلیغات خود خارج کرد. بااینهمه، تبلیغ یادشده هنوز در یوتیوب مشاهده میشود.
این تبلیغ با عنوان سیدنی عزیز (Dear Sydney)، داستان دختر کوچکی را روایت میکرد که میخواهد با کمک هوش مصنوعی نامهای را به ورزشکار المپیکی دلخواهش بنویسد. پدر این دختربچه از چتبات جمنای میخواهد تا در نوشتن نامهای به سیدنی مکلافلین، دوندهی سریع آمریکایی، به دخترش کمک کند.
در این تبلیغ، پدر دختر میگوید: «جمنای، به دخترم کمک کن تا نامهای بنویسد و به سیدنی بگوید که چقدر الهامبخش او است.» سپس، تبلیغ بهطور خلاصه پیشنویس تهیهشدهی جمنای را نشان میدهد و در آخر این تبلیغ، دختربچه در حال دویدن در پیست است و متنی با عنوان «کمک کوچکی از جمنای» بهپایان میرسد.
سخنگوی گوگل در بیانیهای به CNBC دربارهی تبلیغ سیدنی عزیز گفت: «اگرچه این تبلیغ قبل از پخش آزمایش شده بود و نتایج مثبتی نیز داشت، باتوجهبه بازخوردها، تصمیم گرفتیم آن را از چرخهی تبلیغات المپیک خود خارج کنیم. معتقدیم که هوش مصنوعی میتواند ابزاری عالی برای تقویت خلاقیت انسان باشد؛ اما هرگز نمیتواند جایگزین آن شود. هدف ما ایجاد داستانی اصیل برای تجلیل از تیم ایالات متحده بود و همچنان معتقدیم که جمنای بهعنوان نقطهی شروع ایدههای نوشتاری بسیار مناسب است.»
منتقدان این تبلیغ میگویند که گوگل در این تبلیغ بهجای تشویق به نوشتن خلاقانه و اندیشمندانه، کاربران را به استفاده از جایگزین خودکار ترغیب میکند. این اتفاق بهویژه برای کودکان میتواند بسیار خطرناک باشد. این واکنشها نشاندهندهی نگرانیهای عمومی دربارهی استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی در فرایندهای خلاقانه و آموزشی است. بسیاری از منتقدان معتقدند که استفادهی بیشازحد از هوش مصنوعی میتواند به کاهش اصالت و خلاقیت در ارتباطات انسانی منجر شود.