ارتباط با ما
09392116387

هوش مصنوعی با استفاده گسترده از محتوای خبری حق کپی‌رایت را نقض می‌کند

یک گروه تجاری به نمایندگی از تعداد زیادی ناشر مدعی است که تولیدکنندگان ابزارهای هوش مصنوعی مولد، از جمله ChatGPT، برای آموزش چت‌‌بات‌های خود حجم زیادی محتوای خبری با حق کپی‌رایت را استفاده کرده‌اند. گزارش‌ها حاکی از آن است که غول‌های تکنولوژی مذاکراتی را با رسانه‌ها در دستور کار قرار داده‌اند اما هنوز نتیجه روشنی از این مذاکرات حاصل نشده است.

به گزارش پیوست، مدیران رسانه با خطر بقا در عصر هوش مصنوعی روبرو هستند و رسانه‌های بزرگ انگلیسی زبان و اروپایی پیشنهاداتی مثل پرداخت هزینه در ازای حجم محتوا یا رویکرد «کمی» و یا قراردادهای سالانه را پیشنهاد داده‌اند.

با اینکه هنوز هیچکدام از این مذاکرات در مقیاس گسترده به موفقیت منجر نشده، اما حتی در صورت موفقیت هم چنین توافق‌هایی تنها به نفع شرکت‌های رسانه‌ای است و منابع خبری محلی و یا رسانه‌هایی که صدا رسایی در جامعه جهانی ندارند شاید از همین ظرف محدود هم محروم شوند.

براساس مقاله فست‌کمپانی، اتحادیه The News/Media به نمایندگی از ۲۲۰۰ ناشر در یک پست بلاگی و سپیدنامه گفت شرکت‌های هوش مصنوعی دائما بدون اجازه از گزارش‌های خبری استفاده کرده و قوانین محافظت از اموال ذهنی را نقض می‌کنند.

دنیل کافی، نماینده و مدیرعامل این اتحادیه، در یک بیانیه خبری گفت: «تحقیق و بررسی‌های ما نشان می‌دهد که شرکت‌ها و توسعه‌دهندگان هوش مصنوعی نه تنها بدون اجازه محتوای اعضای ما را برای آموزش محصولات خود کپی می‌کنند بلکه آن را به شکلی فراگیر و بیشتر از منابع دیگر به کار می‌گیرند. کاهش محتوای با کیفیت و ساخته انسان نه تنها برای ناشران، بلکه برای پایداری مدل‌های هوش مصنوعی و دسترسی به اطلاعات معتبر و مطمئن نیز آسیب‌زا است.»

این گروه تحقیقاتی مدعی است پایگاه‌های داده‌ای که برای آموزش مدل‌های زبانی بیشتر چت‌بات‌ها استفاده می‌شوند «حجم زیادی» از محتوای منابع خبری، مجلات و رسانه دیجیتالی را در خود جای داده و ۵ تا ۱۰۰ برابر بیشتر از محتوای دیگر از آن استفاده می‌کنند.

این گروه می‌گوید LLMها یا مدل‌های بزرگ زبانی از محتوای ناشران در خروجی خود نیز استفاده می‌کنند و درنتیجه با منابع خبری در رقابت هستند.

این اتحادیه می‌گوید این مساله علاوه بر نقض قوانین کپی‌رایت، باعث کاهش محتوای ساخته انسان شده و درنتیجه ناشران در معرض خطر قرار می‌گیرند. افزون بر این و از آنجایی که منابع اطلاعات معتبر در چنین روندی کمتر و کمتر می‌شوند، هوش مصنوعی به اعتبار و پایداری خود نیز ضربه می‌زند.

کشف عفونت قارچی جدید در چین؛ آیا گرمایش جهانی مقصر - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: کشف عفونت قارچی جدید در چین؛ آیا گرمایش جهانی مقصر است؟

کافی می‌گوید: «ادامه استفاده بی اجازه [از محتوا] به بازارهای امروز که از ارزش محتوای آرشیو شده و لحظه‌ای آگاه هستند ضربه وارد کرده و به مرور زمان خود مدل‌های GAI نیز دچار زوال می‌شوند. هرچه بکارید همان را برداشت خواهید کرد.»

گوگل و اوپن‌ای‌آی، سازنده دو چت‌بات محبوب بارد و ChatGPT، هنوز به درخواست اظهارنظر در این باره پاسخی نداده‌اند.

اتحادیه News/Media یافته‌های خود را در اختیار اداره کپی‌رایت ایالات متحده قرار داده که در حال مطالعه قوانین هوش مصنوعی و کپی‌رایت است. این گروه سازندگان هوش مصنوعی را تشویق کرده تا قراردادهایی را برای دریافت مجوز از سازمان‌های خبری منعقد کرده یا هزینه استفاده از محتوای آنها را پرداخت کنند.

کافی می‌گوید: «سیستم‌های هوش مصنوعی مولد باید درست مثل هر کسب‌وکار دیگری مسئول شناخته شده و پاسخگو باشند. محافظت‌های کپی‌رایت ما باید به درستی اجرا شوند و استاندارد‌های درست کیفی و پاسخگویی بنیان این تکنولوژی‌های جدید و دیگر تکنولوژی‌ها هستند.»

صنعت خبر اولین صنعتی نیست که هوش مصنوعی را به دلیل نقض حق نشر یا کپی‌رایت زیر سوال می‌برد. نویسندگان و هنرمندان از زمان عرضه Dall-E به استفاده از آثار خود، آنهم بدون دریافت پول یا اجازه، اعتراض کرده‌اند.

اما با توجه به مشکلات رسانه‌ در سال‌های اخیر، وابستگی هوش مصنوعی به اخبار از اهمیت بالایی برخوردار است. شرکت رسانه‌ای تامسون رویترز (Thomson Reuters)، ماه گذشته یک شرکت هوش مصنوعی حقوقی را به نسخه‌برداری از محتوای خود، به ویژه مشروح حقوقی، متهم کرد. این پرونده در ماه مه سال آینده به دادگاه می‌رود.

در ماه جولای نیز گروهی از نویسندگان از شرکت اوپن‌ای‌آی و متا به دلیل استفاده از آثار آنها در آموزش LLMها شکایت کردند. ۱۵ هزار مولف از جمله نورا رابرتز، مارگارت اتوود و جودی پیکولت در یک نامه سرگشاده به شرکت‌های هوش مصنوعی، خواستار محافظت از نویسندگان شدند.

این نامه تصریح می‌کند: «در حدود یک دهه گذشته، مولفان با کاهش ۴۰ درصدی درآمد مواجه شده‌اند و میانگین درآمد حال حاضر نویسندگانی که تمام وقت در این حوزه فعالیت دارند در سال ۲۰۲۲ تنها ۲۰ هزار دلار است. ظهور هوش مصنوعی کسب درآمد از این حرفه را برای نویسندگان- به ویژه نویسندگان جوان و صداهایی که نمایندگی کمتری دارند-دشوارتر و یا حتی غیرممکن می‌کند.»

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.