در یک شکست حقوقی برای مکدونالد، دادگاه عمومی اتحادیه اروپا حکم داد که این شرکت فستفود نمیتواند حق انحصاری برای علامت تجاری «بیگ مک» روی محصولات مرغ را در اروپا داشته باشد. این تصمیم نتیجهی نبرد حقوقی طولانیمدت با شرکت ایرلندی سوپرمکس است که برای ثبت علامت تجاری خود اقدام کرده بود و با مخالفت مکدونالد به دلیل احتمال سردرگمی مصرفکنندگان مواجه شده بود.
دعوای حقوقی بر سر این علامت تجاری از سال ۲۰۱۷ آغاز شد. سوپرمکس، یک زنجیرهی فستفود ایرلندی که در سال ۱۹۷۸ تأسیس شده و همبرگرهای گوشت و مرغ عرضه میکند، به دنبال لغو حق انحصاری مکدونالد بر روی نام «بیگ مک» بود. اگرچه این غول آمریکایی در سال ۱۹۹۶ این نام را برای محصولات گوشت و مرغ به ثبت رسانده بود، دفتر مالکیت فکری اتحادیه اروپا (EUIPO) در ابتدا اعتراض سوپرمکس را رد کرده و استفادهی مکدونالد را برای هر دو نوع ساندویچ (گوشت و مرغ) تأیید کرده بود. سوپرمکس سپس نسبت به این تصمیم تجدید نظرخواهی کرد.
موضوع اصلی این پرونده، استفادهی مکدونالد از نام «بیگ مک» برای محصولات مرغ بود. دادگاه بعداً تشخیص داد که مکدونالد نتوانسته است استفادهی کافی و مداوم از این نام را برای محصولات مرغ در اتحادیه اروپا طی دورهی پنج ساله اثبات کند.
استفادهی منفعلانهی مکدونالد از نام «بیگ مک» روی ساندویچهای مرغ این شرکت، منجر به اعطای پیروزی نسبی به سوپرمکس توسط دادگاه شد.
لازم به ذکر است که مکدونالد همچنان حق انحصاری علامت تجاری ساندویچ کلاسیک «بیگ مک» حاوی گوشت گاو را حفظ میکند. این شرکت همچنین تأکید میکند که همچنان میتواند ساندویچهای «چیکن بیگ مک» را به فروش برساند.
با این حال، حق تجدید نظرخواهی برای مکدونالد نزد دادگاه عدالت اتحادیه اروپا، عالیترین دادگاه این اتحادیه، محفوظ است.

