تصویر منتشرشده از طراحی جدید لانگ مارچ ۹، نشان میدهد که مرحلهی دوم چندبارمصرف این موشک با برخورداری از بالچه (فلپ) در انتها و میانه، شباهت بسیار زیادی به مرحلهی فوقانی استارشیپ دارد. براساس اطلاعات ارائهشده در نمایشگاه هوایی، چین قصد دارد این موشک را برای اولینبار در سال ۲۰۳۳، یعنی نزدیک به یک دههی دیگر به پرواز درآورد.
این اولینبار نیست که شاهد تقلید شرکتهای چینی از اسپیس ایکس هستیم
این اولینبار نیست که شاهد تقلید شرکتهای چینی از اسپیس ایکس هستیم. ماه گذشته، ویدئویی از شرکت دیپ بلو ایرواسپیس، تلاش نافرجام برای فرود عمودی موشکی شبیه به فالکون ۹ را نشان داد. اسپیس پایونیر، دیگر استارتاپ فضایی چینی نیز قصد دارد نسخهی کپی خود از موشک اسپیس ایکس را بسازد.
بخش دولتی و خصوصی چین درحالی مشغول حرکت به سمت موشکهای چندبارمصرف است که سیاستگذاران آمریکایی قاطعانه ناسا را مجبور کردهاند تا به ساخت موشک فوقالعاده گران و یکبارمصرف «اسپیس لانچ سیستم» (SLS) ادامه دهد. این امر موجب مصرف بودجهی ناسا میشود، این سازمان را از حرکت به سمت فناوریهای پیشرفتهتر بازمیدارد و ممکن است موجب عقبافتادن برنامه فضایی غیرنظامی آمریکا در رقابت با چین شود.
بیشتر بخوانید
ناسا و آژانسهای فضایی چین درحالحاضر وارد دومین مسابقهی فضایی شدهاند. هردو کشور ائتلافهای بینالمللی برای کاوش در منطقهی قطب جنوب ماه و درنهایت احداث پایگاه در آنجا تشکیل دادهاند. از آنجایی که مکانهای مناسب در قطب جنوب، بهویژه آنهایی که نزدیک به دهانهها هستند و احتمالاً به آب قمری دسترسی دارند، محدود است، پیروزی در مسابقهی پیشرو برای پیشبرد جاهطلبیهای فضایی بلندمدت بسیار مهم است.
چین قصد دارد برای ماموریتهای قمری اولیهی خود، موشکی معمولیتر به نام لانگ مارچ ۱۰ را بهکار بگیرد و سپس برای پشتیبانی از عملیاتهای بزرگتر قمری در آینده، به موشک چندبارمصرف لانگ مارچ ۹ تکیه کند.
اگر هدف نهایی ساخت سکونتگاههای قمری باشد، برندهی واقعی کشور یا سازمانی نیست که اولین فضانوردان را روی سطح ماه قرار میدهد؛ بلکه هرکس بتواند موشکهای سنگین چندبارمصرف بسازد و برنامهای برای بهرهبرداری از ظرفیت انقلابی این موشکها اجرا کند، پیروز واقعی خواهد بود. با توجه به آنکه استارشیپ هماکنون به موشکی واقعی تبدیل شده، ایالات متحده فعلاً پیشتاز رقابت است.
اما مسابقه هنوز در ابتدای مسیر است و برندهی واقعی سالها بعد مشخص خواهد شد. رونمایی از طراحی جدید لانگ مارچ ۹ نشان میدهد چین به خوبی به چگونگی رسیدن به خط پایان واقف است.