ارتباط با ما
09392116387

مدیرعامل بازار: فرابورس هم دلیل پذیرفته نشدن ما در بورس را نمی‌داند

شهاب‌الدین خدابخش مدیرعامل بازار معتقد است با اینکه هیات پذیرش فرابورس به صورت شفاهی ورود آنها به بازار سرمایه را تایید کرده  اما تا کنون ابلاغ کتبی آن به دست بازار نرسیده است و دلیل ابلاغ نشدن موافقت نیز از سوی فرابورس اعلام نشده است.

مدیرعامل بازار، شهاب‌الدین خدابخش در اولین گفت‌وگوی فصل جدید از سلسله گفت‌وگوهای «پیوست سی» می‌گوید: تعداد کاربران بازار ۴۵ میلیون تا ۵۰ میلیون نفر است و در مورد نتیجه ورود به بورس بازار هم توضیح می‌دهد: هر چند که به صورت شفاهی هیات پذیرش فرابورس ورود ما را تایید کرد اما ما همچنان منتظر ابلاغ کتبی آن هستیم. جالب اینجاست که دلیل ابلاغ نشدن این موافقت نیز از سوی فرابورس اعلام نشده و آنها نمی‌توانند دلیل عدم ابلاغ را بگویند.

خدابخش همچنین درباره خود و فعالیت‌هایش می‌گوید: در گیلان مهندسی مکانیک و  MBA را در دانشگاه شریف خوانده‌ام. یکی از علاقه‌مندی‌هایم این بود که تحلیلگر مالی در صنعت IT باشم. از سال ۹۵ به عنوان تحلیلگر مالی در بازار مشغول به فعالیت شدم و از اواخر سال ۴۰۱ به پیشنهاد سرمایه‌گذاران و به خصوص مدیرعامل قبلی بازار «علیرضا احمدی» مدیرعاملی  بازار را به عهده گرفتم.

خدا بخش در زمینه نحوه فعالیت‌های سازمانی در بازار توضیح می‌دهد: فرهنگ سازمانی بازار بر تفویض  بازار و تمرکززدایی و توزیع وظایف تدوین شده است و فعالیت‌ها شخص محور نیست. روزانه تقریبا ۴۵ تا ۵۰ میلیون کاربر از  بازار استفاده می‌کنند و شرکت اساس فعالیت‌های خود را بر بهره‌وری بالاتر گذاشته و در سال ۱۴۰۲ حدود ۳ میلیارد نصب آپدیت داده‌ایم.

1721125692 کامیون قدیمی کیا احیا شد؛ رونمایی مدل جدید kia bongo - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: کامیون قدیمی کیا احیا شد؛ رونمایی مدل جدید Kia Bongo با قیمت ارزان

او همچنین در زمینه فعالیت‌های  بازار هم تشریح می‌کند:  بازار از سال ۹۰ فعالیت خود را آغاز کرده و در طی این سال‌ها موتور توسعه مارکت هم شده است. طی این سال‌ها و بر حسب نیاز استراتژیمان را روی نیازهای بازار و پاسخ به آن گذاشته‌ایم و امرور بازار بالغ تری را پیش‌رو داریم و به همین خاطر باید دقیق‌تر فرصت‌ها و ریسک‌های بازار را ارزیابی کنیم. علاوه بر اینکه بنا به شرایط اقتصادی و روند بازار در برخی زمینه‌ها مجبور شدیم استراتژی‌هایمان را تغییر دهیم. از ۳۰۰ نفر نیروی انسانی سال ۱۴۰۱ حالا به ۱۶۰ نفر رسیده‌ایم و تغییراتی زیرساختی را در بازار رقم زده‌ایم.

مدیرعامل بازار همچنین در زمینه بلوغی که شرکت‌ها را گاه محتاط می‌کند نیز می‌گوید: این موضوع دو بعد دارد، یک بعد بیرونی است که مربوط به کاربران بازار است و بعد دیگر  توسعه‌دهندگان نرم‌افزار است که در هر دو سوی آن روال به شکلی بوده است که تغییری را در این زمینه حس نکرده‌اند، جنس تصمیمات بالغانه ما بیشتر در تصمیم‌های داخلی  بازار بوده است البته این بخش هم پیچیده است. چون ما همچنان در تلاشیم مکانیزم‌ها را به گونه‌ای زنده نگه داریم که نیروهای ما بتوانند هر طرحی را با ما پیگیری کنند و نیروها انگیزه برای تغییر و پویایی داشته باشند.

امنیت شوخی نیست

یکی از موضوعاتی که دیوار در سال‌های اخیر به شکل جدی به آن پرداخته است موضوع باگ بانتی است. خدابخش در این باره توضیح می‌دهد:باگ بانتی را به یک میلیارد افزایش داده‌ایم، چون موضوع امنیت در کسب و کارمان امری حیاتی است. گرچه ما در  بازار اطلاعات حداقلی از کاربران می‌گیریم اما در نهایت می‌خواهیم امنیت کامل در فضای کسب و کارمان جاری باشد. اتفاقاتی که در سال‌های اخیر رخ داد نشان داد برخی این موضوع را جدی نگرفته‌اند . ما تا کنون دویست میلیون باگ بانتی پرداخت کرده‌ایم که واقعا ارزش داشت. چون از سویی در میان کاربرانمان اعتماد ایجاد کرده‌ایم و هم تیم‌های فنی معیار سنجش پیدا کرده‌اند.در شرایطی که دانش فنی امنیت محدود شده است، این راهکارها می‌تواند راهگشا باشد.

مدیرعامل  بازار همچنین درباره سیاست‌های کلی فیلترینگ هم می‌گوید: روزی خوشحالیم که رقیب خارجی هم وجود داشته باشد اما متاسفانه این رویکرد قانون‌گذار نیست.اتفاقا در دوره‌هایی که گوگل پلی فیلتر نبوده است ما بهتر رشد کرده‌ایم چون تفاوت ما در ارزش بیشتری است که برای کاربران بومی خلق کرده‌ایم. برای هر توسعه دهنده ایرانی نیز راحت‌ نیست که بتواند اپلیکیشن بانکی خود را در پلتفرم‌های خارجی توسعه دهد. چون محتوای ما زبان فارسی و بومی است و موضوع اپلیکیشن‌های بانکی در بازار مطمئن‌تر است. آمار کلاهبرداری‌های از اپ‌های بانکی  که در گوگل پلی نصب شده زیادند.

خدابخش همچنین در زمینه ورود به بورس بازار هم می‌گوید: برای مجموعه بازار هم مثل هر کسب و کار دیگری که سیکل‌های لازم را طی کرده است اتفاق با ارزشی است که سرمایه‌گذاران و بنیان‌گذاران بتوانند خارج شوند و احتمالا بیزینس دیگر راه‌اندازی کنند. چون بدیهی است که کسانی که در این حد توانایی دارند بعد از بلوغ بتوانند کسب و کار دیگری راه بیندازند. اما متاسفانه در طول سه چهار سال اخیر علی‌رغم  تلاش‌هایمان این اتفاق نیفتاد. این در حالیست که IPO روش استاندارد خروج است. اما به شکل ناجوانمردانه‌ای هر بار با مشکل مواجه شدیم. از سال ۹۸ چندین باربا فرابورس وارد بحث شدیم و به هیات پذیرش هم رسیدیم و رای مثبت شفاهی را گرفتیم اما در عمل و در پاسخ کتبی به نتیجه نرسیدیم. در واقع مشخص است که فرابورس هم نمی‌تواند کتبی جواب بدهد و علت آن را هم نمی‌دانند.

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.