ما نمونههای زیادی از بازطراحیهای خلاقانه لوگوهای معروف و نمادین توسط طراحان دیدهایم، اما این پروژه مرزی تازه برای دیگران تعیین میکند. طراح فرانسوی، استفان لئوپولد، یکی از بنیانگذاران استودیوی خلاق Loooop که به خاطر هنر خطی مینیمال خود شناخته شده است، ۴۴ لوگوی مشهور جهانی را با استفاده از یک خط پیوسته بازطراحی کرده و نتایج واقعاً خیرهکنندهای ارائه داده است.
این مجموعه، برخی از بهترین لوگوهای جهان را در سبک خاص Loooop Studio بازآفرینی میکند و ما را دعوت میکند تا این طرحهای آشنا را با دیدی تازه و به شکلی کاملاً سادهشده مشاهده کنیم. بسیاری از این لوگوها با وجود حذف جزئیات اضافی همچنان بهسرعت قابل شناسایی هستند که همین امر، نبوغ طرحهای اصلی را بیش از پیش نمایان میکند.
استفان در باره اسن مجموعه میگوید:
«من معمولاً کار را با ترسیم خطوط دستی و شهودی آغاز میکنم تا شکل کلی و حرکت سوژه را ثبت کرده و ویژگیهای کلیدی آن را شناسایی کنم. برای این پروژه لوگو، نمادها از پیش ساده هستند، بنابراین تصمیمگیری در مورد حذف کدام عناصر آسان نیست. با این حال، فرآیند من شامل زمان و بازبینی مکرر است که به من کمک میکند به نتیجه نهایی برسم. من از تجربه کردن با خط لذت میبرم تا زمانی که از زیبایی نهایی خلقشده راضی باشم.
ساده اما معنادار
طراحیهای سادهای مانند لوگوهای اپل و اینستاگرام زمانی که با یک خط رسم میشوند، حتی مینیمالتر به نظر میرسند. در مقابل، لوگوهایی که از قبل عنصری دستنویس در خود دارند، مانند کوکاکولا یا فورد، حالتی حتی بیانگرتر پیدا میکنند.
استفان میافزاید:
«من الهام خود را با اجازه دادن به کودک درونم برای آزادانه عمل کردن پیدا میکنم. همه ما با قلم و کاغذ و کشیدن خطوط شروع کردیم، پیش از آنکه نوشتن حروف را یاد بگیریم. من هرگز آن حس را از دست ندادم. از زمان کودکی به لوگوها علاقه داشتم و آنها را به طور طبیعی به خاطر میسپردم. برای این پروژه، برخی از لوگوهای کلاسیک را انتخاب کردم که اغلب بهعنوان بهترینهای تاریخ شناخته میشوند. همچنین تلاش کردم تعادلی میان انواع مختلف لوگوها (آیکونها، نشانههای متنی و غیره) و صنایع مختلف برقرار کنم.»
بازطراحی لوگوهای نمادین با یک خط، نهتنها خلاقیت و مهارت طراح را به نمایش میگذارد، بلکه قدرت طراحی اصلی این لوگوها را در انتقال هویت بصری به سادهترین شکل ممکن برجسته میکند. این پروژه الهامبخش نشان میدهد که در دنیای طراحی، حذف جزئیات میتواند به اندازه افزودن آنها، تاثیرگذار باشد و راهی نو برای بازنگری در طرحهای آشنا ارائه دهد. این سبک مینیمالیستی، فرصتی برای طراحان و علاقهمندان است تا به ماهیت خالص یک لوگو و داستانی که پشت آن نهفته است، نگاهی تازه بیندازند.