جستجو
برای جستجو متن مورد نظر وارد کنید و Enter بزنید برای بستن Esc بزنید.
تاسوس قبل از ارائهی الگوی اقتصاد یخچالی در سال ۲۰۰۹، بهخاطر روش متفاوت و غیرمتعارف خود در سرمایهگذاری به شهرت رسیده بود. بسیاری از سرمایهگذاران برای سرمایهگذاری به دادههای بازار و پیشبینیهای شرکتهای بزرگ اتکا میکنند، اما تاسوس بهصورت میدانی و گفتوگوی مستقیم با مردم، اطلاعاتی را در مورد رفتارها و الگوهای مصرفی آنها جمع میکرد.
اگرچه گفتوگوی مستقیم با مردم برای تاسوس جذاب بود، او متوجه شد پاسخهایشان همیشه با واقعیتهای اقتصادی همخوانی ندارد. به عنوان مثال، وقتی از مردم میپرسید با افزایش درآمدشان چه تغییری در رژیم غذایی خود میدهند، «هیچ تغییری نخواهم داد» بیشترین پاسخی بود که دریافت میکرد؛ اما تاسوس میدانست رژیم غذایی بیشتر افراد با افزایش درآمد تغییر میکند و شکاف زیادی بین درک مردم از رفتارهایشان و آنچه در واقعیت انجام میدهند، وجود دارد. در نتیجه، تاسوس فهمید روشهای سنتی در بیشتر مواقع نمیتوانند تغییرات را در رفتار مصرفی افراد نشان دهند.
تاسوس متوجه شد به جای پرسش بهتر است محتویات یخچال مردم را بررسی کند
تاسوس در یکی از مصاحبههایش با زنی از شهر اورنگآباد در هند که از خانوادهای بسیار فقیر بود، کار جالبی انجام داد. او از زن خواست به همراه هم به خرید بروند. زن با پولی که از تاسوس گرفته بود، خوراکیهایی خرید که در حالت معمول و با مقدار پولی که داشت، هرگز نمیخرید. اینجا جرقهای در ذهنِ این سرمایهگذارِ متفاوت زده شد و فهمید بهجای سؤال پرسیدن از مردم بهتر است محتویات یخچال آنها را بررسی کند.
بررسی محتویات داخل یخچالِ افراد مختلف، بسیار ساده به نظر میرسد، کارمندان این شرکت با مراجعه به خانههای افراد مختلف، محتویات داخل یخچال آنها را بررسی و سعی میکنند به پرسشهای زیر پاسخ دهند:
به احتمال زیاد از خود پرسیدهاید محتویات یخچال چه ربطی به بازار سرمایه یا بازار سهام دارد. چگونه به کمک محتویات داخل یخچال میتوان روندهای اقتصادی را پیشبینی کرد؟ تاسوس اعتقاد دارد آنچه ما در یخچال خود قرار میدهیم، الگوهای کلی خرج کردن پول را در زندگی روزمرهی ما نشان میدهد. به بیان دیگر، یخچال ما مانند آینهای کوچک، سبک زندگی و عادتهای مصرفی ما را منعکس میکند.
مواد غذاییای که هنگام خرید انتخاب میکنیم، تا حد زیادی منعکسکنندهی رفتار مالی ما است. عادتهای مصرفی مردم اقتصاد را هدایت میکند و نقش مهمی در تعیین و شکلدهی وضعیت اقتصادی یک کشور دارد. وقتی مردم بیشتر خرج میکنند، اقتصاد رشد میکند. در این حالت، تقاضا برای کالاها و خدمات افزایش مییابد و کسبوکارها رونق بیشتری پیدا میکنند. با افزایش سود کسبوکارها، آنها میتوانند کارکنان بیشتری استخدام کنند، حقوقها را افزایش دهند و به این ترتیب، درآمد بیشتری وارد چرخهی اقتصادی میشود. این امر نیز بهنوبهی خود با رشد اقتصادی همراه خواهد بود.
یخچال مانند آینهای کوچک، سبک زندگی و عادتهای مصرفی ما را منعکس میکند
در مقابل، هنگامی که افراد به دلایل مختلف، مانند نگرانی از آیندهی مالی یا کاهش درآمد، کمتر خرج میکنند، شاهد رکود اقتصادی خواهیم بود. به عنوان مثال، خانوادهای را فرض کنید که کسبوکار کوچکی راه انداخته است. یخچالِ این خانواده و محتویات داخل آن به ما اطلاعاتی را در رابطه با وضعیت مالی و برنامههای آیندهی آنها میدهد.
افراد خانوادهی مورد نظر ممکن است با اطرافیان خود در مورد خرید اتومبیل در آیندهای نزدیک صحبت کنند، اما آیا آنها واقعاً اتومبیل مورد نظر خود را میخرند؟ کلمات شاید گمراهکننده باشند، اما محتویات یخچالِ این خانواده دروغ نمیگوید. براساس گفتههای تاسوس، محتویات داخلِ یخچال هر فرد یا خانواده، سلامت مالی آن فرد یا خانواده و قدرت مالی آنها را نشان میدهد.
اگر داخل یخچالِ شخصی مواد غذایی اصلی و تعداد مواد غذایی گرانقیمت قرار داشته باشند، به احتمال زیاد او خرید زیادی انجام نخواهد داد و با احتیاط خرید خواهد کرد. اما اگر یخچالِ آن شخص، پر از پنیرهای وارداتی و ماست یونانی باشد، او به احتمال زیاد و بهزودی خرید زیادی انجام میدهد. تمایل فرد به ولخرجی و خرید غذاهای گرانقیمت بهدلیل اعتمادی است که او نسبت به آیندهی مالی خود دارد و از هزینههای زیاد ابایی ندارد.
دیدگاهتان را بنویسید!
برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.