بانکداری هوشمند نیاز به بومیسازی ندارد، زیرساخت و مشتری هوشمند میخواهد - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
بانکداری هوشمند نیاز به بومیسازی ندارد، زیرساخت و مشتری هوشمند میخواهد
مدیر طرح، مطالعات راهبردی و نوآوری شرکت ملی انفورماتیک در نشست «بانکداری هوشمند، چرایی و چیستی؟» گفت بانکداری هوشمند یک پدیده جهان شمول است و نیاز به بومیسازی ندارد. هوشمندسازی زمانی کاربرد دارد که مشتری و زیرساخت هوشمند داشته باشد.
به گزارش پیوست، جعفر مرتضویان، مدیر طرح، مطالعات راهبردی و نوآوری شرکت ملی انفورماتیک درباره ارتباط هوش مصنوعی و بانکداری هوشمند گفت: نظام بانکداری برای هوشمند شدن، وابسته به هوش مصنوعی نیست. بانکداری هوشمند وقتی هوشمند است که نظام پیش از خودش را تغییر دهد و خدمات بانکی براساس فناوری جدید به مشتری ارائه شود.
مرتضویان ادامه داد: تفاوت مدیر امروز و دیروز قدرت پیشبینی است. پیشبینی از عوامل هوشمند شدن در حوزه بانکداری است. هوشمندسازی در بخش کلان نداریم.
بیشتر بخوانید: تراشههای موبایل پرچمدار ۲۰۲۴ در برابر هم [تماشا کنید]
امید ترابی، عضو هیئت مدیره شرکت توسن درباره بانکداری هوشمند گفت: من با انتخاب کلمه هوشمند مخالف هستم. استفاده زیاد از این کلمه تاثیرش را کم میکند. بانکداری ما به دلیل فعالیتهای بازیگران آن به لحاظ استفاده از فناوری از سایر کسبوکارها جلوتر است اما تا هوشمندی در سطح کلان راه زیاد است. این درشرایطی است که بهدلیل وجود زیرساخت، حرکت به سمت هوشمندسازی در بانک سادهتر است.
ترابی ادامه داد: هوشمندسازی توان حل مشکلات زیرساختی را ندارد. هوشمندسازی در بانکداری نمیتواند خلق ارزش کند زیرا نظام بانکی نتوانسته، مشکلات مالی مردم را حل کند.
بانکداری هوشمند در کشور وجود ندارد
در ادامه آمنه نادعلی زاده، مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظامهای پرداخت بانک مرکزی گفت: بانکداری هوشمند در ایران اتفاق نیفتاده است و در بخش هوشمندسازی هنوز به بلوغ و توانمندی نرسیدیم. بانکداری هوشمند به دنبال ارائه محصول جدید است اما این موضوع الان وجود ندارد.
او درباره فاصله رگولاتور و بانکداری هوشمند گفت: باتوجه به اینکه هنوز در مسیر هوشمندسازی نیستیم، رگولاتوری هم عقب است و رگولاتور فعال نیست. رگولاتور منتظر نوآوری میماند و بعد حرکت میکند زیرا براساس قوانین سنتی دولتی در حرکت است.
به گفته نادعلی زاده ابزار رگولاتوری هوشمند، سندباکس است اما در فضای بانکداری هنوز تغییر ایجاد نکرده است. رگولاتور هوشمند در چارجوب و ریلگذاری میکند.
او ادامه داد: رگولاتوری باید به رشد و عرضه محصول کمک کند. زیرا بانکداری هوشمند خودتنظیم است. بانکداری دیجیتال قابلیت تصمیمسازی ندارد اما بانکداری هوشمند میتواند تصمیمگیری کند.
مسعود وکیلینیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا درباره هوشمندسازی گفت: هوشمندسازی را در راستای خلق ارزش معنا میکنیم. یعنی باید به بازیگران و ذینفعان از طریق نوآوری و هوشمندسازی ارزش خلق کند.
به گفته وکیلینیا، هوشمندسازی طیف است و این طیف در ایران شروع شده است اما تا رسیدن به نقطه ایدهآل فاصله داریم.
مدیرعامل ارتباط فردا ادامه داد: هوشمندسازی باعث میشود علاوه بر ارائه محصول جدید، محصول قدیمی را با رویکرد جدید ارائه دهیم.
به گفته وکیلینیا، برخی حوزهها در رگولیشن عقب هستند، اما در حوزه بانکداری فاصله زیادی وجود ندارد.
مقالات مرتبط
آخرین مقالات
چرا شهرهای بزرگ ایران هنوز هویت بصری مشخصی ندارند؟
هویت بصری یک شهر بهمثابه امضای آن شهر است. وقتی به شهرهایی همچون پاریس، نیویورک، توکیو، استانبول یا حتی بارسلونا فکر میکنیم، ترکیبی از عناصر بصری به ذهنمان میآید: برج ایفل، تابلوهای نئون شینجوکو، منارههای سنت صوفیا و نمای منحنی و رنگی گائودی. این نمادها...
تراشههای موبایل پرچمدار ۲۰۲۴ در برابر هم [تماشا کنید]
سال ۲۰۲۴ رو به پایان است و شاهد بودیم که شرکتهای کوالکام، اپل، مدیاتک و سامسونگ تمام تلاششان را کردند تا به نوبهی خود بهترین تراشهی موبایلی حال حاضر دنیا را معرفی کنند. اسنپدراگون ۸ الیت و A18 Pro اپل را میتوان جدیترین رقبای یکدیگر...
سیاهچالهها میتوانند عامل انبساط جهان باشند
ستارهشناسها احتمالا به شواهدی هیجانانگیز دست یافتهاند که نشان میدهد انرژی تاریک، نیروی اسرارآمیزی که عامل افزایش سرعت انبساط جهان ما است، میتواند به سیاهچالهها ربط داشته باشد. انرژی تاریک نزدیک به ۷۰ درصد از جهان ما را تشکیل میدهد و تصور میشود که پس...
نظرسنجی: رفع فیلتر کدام پلتفرم برای شما اولویت دارد؟
این روزها دولت از عزم جدی خود برای برداشتن فیلترینگ میگوید و در اظهارنظرهای مختلف از مسئولان هم مخالفت با فیلترینگ و تاکید بر شکستخورده و بینتیجه بودن آن شنیده میشود. اخبار شنیدهشده از گوشه و کنار هم از نزدیک بودن روزهای رفع فیلتر حکایت...