ارتباط با ما
09392116387

استراتژی‌ها و ویژگی‌های مهم برای انعطاف‌پذیری کسب‌وکار

انعطاف‌پذیری کسب‌وکار نیازمند اتخاذ رویکرد و استراتژی‌هایی است که قابلیت سازگاری با تغییرات را به حداکثر رسانده و با مدیریت موثر از متضرر شدن نیز جلوگیری کند. کسب و تقویت برخی از مهارت‌ها  توسط افراد مجموعه به توسعه کسب‌وکار کمک می‌کند.‌

به گزارش پیوست، خصوصیاتی مانند سازگاری، مدیریت زمان، حمایت از یکدیگر و موارد دیگر از جمله ویژگی‌هایی است که نقش تعیین‌کننده‌ای در تطابق با شرایط در حال تغییر و تحول دارد.

انعطاف‌پذیری کسب‌وکار، تلاش برای حضور در بازار رقابت

انعطاف‌پذیری کسب‌وکار برای رشد و عقب نماندن از بازار رقابتی مهم و ضروری است. این ویژگی که در بازار دیجیتالی برجسته‌تر شده سبب می‌شود تا کسب‌وکارها به سرعت با شرایط متغیر بازار سازگار شده و با بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌ها، تهدیدات و خطرها را کاهش دهند. انعطاف‌پذیری کسب‌وکار، نوآوری، عملیات کارآمد و کسب رضایت از مشتری را تسهیل کرده و باعث می‌شود که آن برند بیش از پیش مطرح شده و مشتریان فراوانی را جلب و جذب کند. همچنین، انعطاف‌پذیری، کسب‌وکار را برای عبور از بحران‌ها، توسعه و اجرایی کردن برنامه‌های سودمند توانمند می‌سازد. در اصل می‌توان گفت این ویژگی به کسب‌وکار کیفیتی می‌دهد که پایداری و رشد مداوم را در مواجهه با یک بازار همیشه در حال تحول محکم می‌کند.

مولفه‌های انعطاف‌پذیری کسب‌وکارها

کسب‌وکار

انعطاف‌پذیری کسب‌وکار با شرایط در حال تغییر شامل مولفه‌هایی است که توجه و رعایت آنها روند تطبیق را تسریع می‌کند. در اینجا به معرفی و توضیح این شاخصه‌ها پرداخته‌ایم.

انطباق سریع با تغییرات

یک کسب‌وکار باید خود را با آخرین روندهای بازار، فناوری‌ها و تغییرات در رفتار مصرف‌کننده به روز نگه دارد. بازار به ویژه بازار دیجیتالی، دائما در حال تغییر است و مطلع بودن به عوامل یک کسب‌وکار این فرصت را ارائه می‌دهد که در اسرع وقت با شرایط سازگار شوند.

استراتژی مشتری محور

استراتژی مشتری محور از اساسی‌ترین روش‌های موفقیت یک کسب‌وکار به شمار می‌رود. اولویت قرار دادن نیازها، ترجیحات و خواسته‌های مشتریان در تبدیل شدن آن کسب‌وکار به گزینه اول و مطلوب مشتریان کمک کننده است. تطابق با نیازهای مشتری و تلاش برای تنظیم خود با تغییرات رفتار مصرف‌کننده نقش و اهمیت بیشتری در بازار دیجیتالی دارد.

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده

تصمیم‌گیری مبتنی بر داده در انعطاف‌پذیری کسب‌وکار تاثیر بسزایی دارد. تجزیه و تحلیل داده‌ها سبب می‌شود تا تصمیمات آگاهانه‌تری اتخاذ شده و ابعاد مختلف شرایط موجود در آن لحاظ شود. داده‌های مربوط به بازار، رقابت، رفتار مشتری و عملکرد ابتکارات دیجیتالی یک کسب‌وکار باید مرتبا مورد نظارت و تجزیه و تحلیل قرار بگیرد. این داده‌ها در تنظیم کسب‌وکار با تغییرات بازار موثر است.

استقبال از فناوری

یکی از مراحل مهم در انعطاف‌پذیری کسب‌وکار، پذیرا بودن در استفاده از فناوری‌های جدید است. استقبال از فناوری‌های جدید کارایی را بهبود بخشیده و تجربه کاربری بهتری را ارائه می‌دهد. ترندهای دنیای فناوری مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و اتوماسیون به طور قابل توجهی بر رویکرد بازار دیجیتال تاثیرگذار است.

تکرار و آزمایش

برای تحقق اهداف کاری نباید از آزمایش ایده‌ها، کمپین‌ها و استراتژی‌های جدید ترسید. به وسیله تکرار و آزمایش مداوم است که می‌توان تشخیص داد چه چیزی برای کسب‌وکار بهتر است و باید از انجام چه کارهایی اجتناب کرد.

فعالیت مجازی

حضور فعال کسب‌وکار در فضای دیجیتالی مانند سایت‌ها، شبکه‌های اجتماعی و انواع رسانه‌ها باعث بیشتر دیده شدن آن برند نه تنها توسط مشتریان قبلی بلکه بینندگان جدید می‌شود. انعطاف‌پذیری کسب‌وکار در بازار دیجیتالی شامل تطبیق محتوا و استراتژی‌ها برای دستیابی به مخاطبان گسترده‌تر است.

همکاری

ارتباط با سایر مشاغل، افراد متخصص و سازمان‌های مختلف در انعطاف‌پذیری کسب‌وکار تاثیرگذار است. شبکه‌‌سازی می‌تواند فرصت‌ها، مشارکت‌ها و بینش‌های جدیدی را ایجاد کند که قابلیت سازگاری با تغییرات یک کسب‌وکار را افزایش می‌دهد.

آموزش

کسب‌وکارها برای توسعه و پیشرفت باید به صورت مستمر گروه کاری خود را آموزش داده و برای تحقق این امر در زمینه‌های مختلف سرمایه‌گذاری کنند. در صورتی که اکثر عوامل یک مجموعه با مهارت‌های گوناگون آشنا و از دانش کافی و لازم برخوردار باشند، تطبیق با تغییرات به ویژه تغییرات تکنولوژیکی آسان‌تر خواهد بود و فرآیند انطابق و انعطاف با شرایط جدید سریع‌تر انجام می‌شود.

توجه به بازخورد

دریافت بازخورد از مشتریان و استفاده از آنها در برنامه کاری همواره از اهمیت زیادی برخوردار است. تشویق مخاطبان به اظهار و ثبت نظر و همچنین نقد روند کاری سرمایه بزرگی است که صاحبان کسب‌وکار می‌توانند از آن در جهت برطرف کردن مشکلات و بهبود نتایج بهره ببرند.

استراتژی‌های مهم

استراتژی‌های بازاریابی

برای بهره‌مندی حداکثری از امکانات و قابلیت‌ها برای توسعه و پیشرفت کسب‌وکار می‌توان رویکرد و استراتژی‌هایی را که نتیجه‌ای نزدیک به اهداف ما را می‌دهد دنبال کرد. در اینجا تعدادی از این استراتژی‌ها که در جهت انعطاف‌پذیری کسب‌وکارها و تطبیق فعالان این حوزه با شرایط کاربرد دارد را معرفی کرده و توضیح داده‌ایم.

پیاده‌سازی تجهیزات و به کارگیری فناوری

با توجه به رشد نرخ استفاده از فناوری در ساز و کار هر سازمان و مجموعه‌ای، عملیات‌های کاری با سرعت بیشتری انجام می‌پذیرد. به کارگیری فناوری اتوماسیون برای خودکارسازی وظایف یک تعداد از مشاغل را کنار گذاشته و باعث به وجود آمدن مشاغل جدید شده است. این فناوری همچین موجب صرفه‌جویی در زمان، کاهش خطاها و بهره‌مندی بهینه از منابع می‌شود. ورود فناوری به ابعاد مختلف کسب‌وکار توانایی عوامل در پاسخگویی و ارائه خدمات بهتر و به موقع به مشتریان را افزایش داده و قابلیت آن را در انطابق با تغییرات سریع بازار تسریع کرده است.

جمع‌آوری بازخورد مشتریان

یکی از استراتژی‌های کاربردی جمع‌آوری بازخورد مشتریان از کانال‌های مختلف و در مرحله بعدی تجزیه و تحلیل آنهاست. کسب‌‌وکارها از این بازخوردها برای تصمیم‌گیری آگاهانه، شناسایی زمینه‌های رشد و تطبیق محصولات یا خدمات با ترجیحات مشتری استفاده می‌کنند.

کشف عفونت قارچی جدید در چین؛ آیا گرمایش جهانی مقصر - آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو بیشتر بخوانید: کشف عفونت قارچی جدید در چین؛ آیا گرمایش جهانی مقصر است؟

انعطاف‌پذیری در سیستم کاری

انعطاف‌پذیری در ترتیبات کاری مانند دور کاری، ساعت کاری شناور یا تخصیص کار به چند روز یا هفته باعث افزایش رضایت کارکنان، تعادل بین کار و زندگی و همچنین افزایش بهره‌وری می‌شود.

روابط فروشنده با مشتری

برقراری روابط محترمانه و مستمر با مشتریان همواره در ایجاد اعتماد و بازگشت مجدد آنها تاثیرگذار است. چنین بینشی منجر به انعطاف‌پذیری بیشتر، تسریع زمان پاسخگویی و پشتیبانی بهتر در زمان نوسانات بازار یا تغییرات غیر منتظره می‌شود.

برنامه‌ریزی

انجام برنامه‌ریزی دقیق و همه جانبه برای پیش‌بینی تغییرات احتمالی و توسعه استراتژی‌هایی برای پاسخگویی موثر به موقعیت‌های پیش آمده و مدیریت ریسک در انعطاف‌پذیری کسب‌وکار موثر است. این رویکرد اثرات منفی،‌ زیان‌بار و حتی مشکل آفرین تصمیمات اشتباه و برنامه‌های نادرست را کاهش داده و در جلوگیری از متضرر شدن کسب‌وکار تاثیرگذار است.

تقویت فرهنگ نوآوری

پرورش فرهنگ نوآوری در محل کار باعث به وجود آمدن احساس نشاط و پویایی می‌شود. چنین فضایی زمینه را برای ارائه ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید فراهم می‌آورد. استقبال از نظرات و پیشنهادات فعالیت و اشتیاق به کار عوامل را افزایش می‌دهد.

ویژگی‌های لازم برای انعطاف‌پذیری

سازگاری: یکی از ویژگی‌هایی که در این فرآیند بسیار مهم است، ذهنیتی است که پذیرای تغییر باشد. استقبال از ایده‌ها، فناوری‌ها و فرآیندهای جدید همگی نشانه‌ای از میل به تنظیم برنامه و استراتژی و اتخاذ رویکردی موثر با شرایط در حال تحول است.‌

یادگیری و رشد مستمر: دیدن اینکه هر فردی که در سازمان است در حال فراگیری مهارت و  دانشی در مورد حرفه فعالیت، فناوری‌های نوظهور و علوم جدید است مشوقی به شمار می‌آید تا سایر افراد نیز برای کسب دانش و مهارت جدید دست به کار شوند. این رویه در توسعه و ترقی کسب‎وکار و همچنین انعطاف‌پذیری آن تاثیرگذار است.

تاب‌آوری: افراد باید انعطاف‌پذیری را برای عقب نشینی از موانع و چالش‌ها با نگرش مثبت پرورش دهند. این بینش که شکست بخشی از فرآیند یادگیری است سبب می‌شود تا چالش‌ها تبدیل به فرصت شده و با فکر آسوده‌تری از موقعیت‌های پیش آمده بهره برد.

حل فعالانه مساله: نگاه و رویکرد انتقادی برای شناسایی مسائل و ارائه پیشنهادات زاویه دید جدیدی را به وجود می‌آورد که تا پیش از این پنهان مانده بود. نگاه انتقادی خلاقیت و نوآوری را تقویت کرده و ذهن را برای انطباق با شرایط جدید آماده‌تر می‌کند.

ارتباط موثر: تقویت مهارت‌های ارتباطی برای اطمینان از به اشتراک‌گذاری شفاف اطلاعات در گروه کاری و در سراسر سازمان از لازمه‌های فعالیت است. ارتباطات خوب، همکاری و تفاهم را در زمان‌های تغییر تسهیل می‌کند و باعث می‌شود افراد همواره با این دید وارد گروه‌های اجتماعی مختلف شوند.

همکاری و کار گروهی: ایجاد یک محیط کاری مشترک که در آن جایگاه هر شخصی محترم و نظر هر فردی ارزشمند است در استفاده افراد از نقاط قوت و تخصص یکدیگر موثر است. کار گروهی بهره‌وری، خلاقیت و توانایی سازگاری جمعی با شرایط جدید را افزایش می‌دهد.

مدیریت زمان و اولویت‌بندی: مهارت‌های مدیریت زمان و توانایی اولویت‌بندی کارها از دیگر مهارت‌های مهمی است که باید فراگرفته شود. روی فعالیت‌های با اولویت بالا به ویژه در دوره‌های تغییر تمرکز کنید این برنامه‌ها بیشترین کمک را به اهداف سازمانی دارد.

هوش هیجانی و عاطفی: استفاده از هوش هیجانی برای درک و مدیریت احساسات، چه به صورت فردی و چه گروهی، نتایج مثبتی را به دنبال دارد. همدلی و همیاری نسبت به همکاران و ذی‌نفعان در پویایی محیط کاری و حمایت از یکدیگر موثر است.

شبکه‌سازی و ایجاد رابطه: ایجاد یک شبکه ارتباطی موثر در داخل و خارج از سازمان. شبکه‌سازی، همکاری، اشتراک دانش و توانایی سازگاری را از طریق بینش‌های به‌دست‌آمده از دیدگاه‌های مختلف تسهیل می‌کند.

 

کسب و تقویت این ویژگی‌ها در شخصیت هر فردی مهم به شمار می‌آید. با برخورداری از این خصوصیات فرآیند انطباق با شرایط در حال تغییر آسان‌تر شده و حس منفی و سخت تطیبق به نگاهی مثبت و مسیری جدید تبدیل می‌شود.

 

 

منبع

دیدگاهتان را بنویسید!

آژانس مدیا و مارکتینگ ردی استودیو
سبد خرید
empty basket

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.